• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184560
+
-

امروز همه روسری سر می‌کنند!

سازمان روز جهانی حجاب با انتشار بیانیه‌ای از زنان جهان خواست امروز برای همبستگی با زنان مسلمان و مبارزه علیه تبعیض، حجاب را تجربه کنند

امروز به مناسبت روز جهانی حجاب، زنان با هر پیشینه‌ای به حجاب دعوت شدند تا همبستگی جامعه جهانی در مبارزه با حجاب‌هراسی ایجاد شود. اول فوریه در حالی روز جهانی حجاب نامیده شده که نظمه‌خان، بانوی مسلمان آمریکایی بنگلادشی و پایه‌گذار روز جهانی حجاب، فکرش را هم نمی‌کرد که این روز اکنون در حدود 200کشور جهان گرامی داشته و هشتگ WorldHijabDay هم ترند شود. او آن زمان در واکنش به تبعیض‌ها و اهانت‌هایی که به واسطه حجابش متحمل آن می‌شد و پس از واکنش‌های اسلام‌هراسانه ناشی از رویداد ۱۱سپتامبر، تصمیم به پایه‌گذاری روز حجاب با هدف آموزش مردم و افزایش آگاهی در مورد اینکه چرا بسیاری از زنان مسلمان حجاب را انتخاب می‌کنند، گرفت تا در یک روز خاص زنان دنیا را به پوشیدن و تجربه حجاب تشویق کند. روزی که به‌تدریج در بسیاری از کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شده است.

روزی که به رسمیت شناخته شد
مجلس سنای ایالت میشیگان آمریکا سال گذشته لایحه به رسمیت شناختن اول فوریه به‌عنوان روز جهانی حجاب را تصویب و اعلام کرد: امروز روزی است که میلیون‌ها زن مسلمانی را که حجاب را انتخاب کرده‌اند، به رسمیت می‌شناسیم. روز جهانی حجاب فراخوانی است برای درک جهانی از اعتقادات و اعمال اسلامی و ایجاد پیوند اجتماعی قوی‌تر در جامعه ما. اما دنیای غرب با وجود به رسمیت شناختن چنین روزی، اقدامات مقابله‌ای با آن را هم در دستور کار دارد. حوادث اخیر در ایران، پس از فوت مهسا امینی هم به یکی از فرصت‌جویی‌ها برای ایجاد انزوای جهانی ایرانی با اهرم حجاب‌هراسی بدل شد. تا جایی که رهبر معظم انقلاب به تلاش غربی‌ها علیه ایران به بهانه حجاب اشاره کرده و فرمودند: «غربی‌ها همان‌هایی هستند که اگر می‌توانستند آب را به روی ملت ایران ببندند، می‌بستند، همانطور که داروی کودکان پروانه‌ای را تحریم کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند به این کودکان دارو برسد؛ حالا غربی‌ها واقعاً دلسوز زن ایرانی هستند؟ حقیقت قضیه این است که زنِ با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ضربه‌ها را به ادعاها و دروغ‌های تمدن غربی زده است و آنها از این موضوع به‌شدت عصبانی هستند. زن ایرانی توانسته است با حجاب و چادر به موفقیت‌های بزرگ دست یابد.» حالا در یازدهمین سالروز هم سازمان روز جهانی حجاب (WHD) اعلام کرده اول فوریه۲۰۲۳ می‌تواند به روزی برای یادآوری تبدیل شود و از زنان همه قومیت‌ها و ادیان در سراسر جهان دعوت می‌شود تا در همبستگی با زنان مسلمانی که تبعیض را تجربه می‌کنند، حجاب داشته باشند.

کمپین روسری پوشیدن همه زنان
 WHD فهرست بلندبالایی از سفیران از کشورهای آرژانتین، ایالات متحده، کانادا، انگلیس، استرالیا، غنا، عراق، اتیوپی، اسپانیا و... دارد که بخشی جدایی ناپذیر از این سازمان در مبارزه با تبعیض علیه زنان در حجاب هستند. امسال هم این سازمان با همراهی سفیرانش در کشورهای مختلف با انتشار بیانیه‌ای از زنان در سراسر جهان، صرف‌نظر از پیشینه مذهبی خود، خواسته است تا در تاریخ اول فوریه، حجاب اسلامی به سر کنند و با زنان مسلمانی که تبعیض را تجربه می‌کنند، همدلی داشته باشند و برای از بین بردن حجاب هراسی شرکت کنند: «در برخی از کشورها زنان مسلمان مجبور به برداشتن حجاب می‌شوند درحالی‌که برخی کشورها قوانینی را تصویب می‌کنند که زنان محجبه را از مشارکت در جامعه منع می‌کنند. این سازمان از طریق آگاهی و آموزش با تبعیض علیه زنان مسلمان مبارزه می‌کند. با حمایت شما، زنان و دختران مسلمانی که حجاب را انتخاب می‌کنند، می‌توانند بدون ترس، ارعاب یا تردید، حجاب خود را داشته باشند.» با وجود به رسمیت شناختن حجاب در حدود 200کشور جهان اما دنیای غرب از فراگیری اسلام و حجاب در کشورهای غربی هراس دارد و در برخی کشورها حتی قانون پوشش حجاب در اماکن رسمی ازجمله مؤسسات، ادارات دولتی و مراکز آموزشی ممنوع هم شده؛ روسیه، اتریش، کانادا، فرانسه، هند، قزاقستان، کوزوو، قرقیزستان، ازبکستان و... پوشش حجاب روسری را طی سال‌های اخیر ممنوع کرده‌اند. از سوی دیگر فعالیت‌های اسلام‌هراسانه و اسلام‌گریزانه هم در برابر روز جهانی حجاب هم شکل گرفته است. در مقابل پویش‌های WorldHijabDay (روز جهانی حجاب) و DressedNotOppressed (لباس پوشیده نه سرکوب‌شده) پویش‌های NoHijabDay (نه به حجاب) و FreeHijab (رهایی از حجاب) راه‌اندازی شده و بودجه‌های کلانی برای آنها صرف می‌شود. چیزی شبیه کاری که قطری‌ها در مسابقات جام جهانی فوتبال انجام دادند و برای تبلیغ اسلام و حجاب با استفاده از روسری‌های رنگارنگ، گردشگرانی را که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال۲۰۲۲ به قطر آمده بودند به استفاده از حجاب دعوت می‌کردند و از آنها عکس یادگاری می‌گرفتند. سال گذشته در دهمین سالروز این مناسبت هم هزاران زن در سراسر جهان با ارسال عکس‌های سلفی در رسانه‌های اجتماعی با هشتگ #DressedNotOppressed شرکت کردند و عکس‌هایشان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید