• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184496
+
-

بسیج امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان

امدادرسانی در مناطق زلزله زده خوی همچنان ادامه دارد

گزارش
بسیج امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

با گذشت چند روز از وقوع زلزله در شهرستان خوی، سیل کمک‌ها به این شهر همچنان روانه است و گروه‌های امدادی با برپایی اردوگاه‌های اضطراری به‌دنبال اسکان دادن زلزله‌زدگان هستند.
به گزارش همشهری، از ساعت 21:44دقیقه شنبه شب که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.9ریشتر، خوی، واقع در استان آذربایجان غربی را لرزاند تاکنون گروه‌های امداد و نجات در حال امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هستند. هرچند سرمای هوا و ادامه پس‌لرزه‌ها امدادرسانی را دشوار کرده است، اما امدادرسانی بدون وقفه همچنان ادامه دارد.
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال ‌احمر درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: با توجه به تداوم پس‌لرزه‌ها در خوی و ناامن بودن این منطقه، هلال‌احمر در حال افزایش اردوگاه‌های اسکان اضطراری برای اسکان مردم است. تا صبح دوشنبه، ۳۱اردوگاه اسکان اضطراری، موقت شهری توسط هلال‌احمر در خوی ایجاد شده است و تجهیزات لازم از نظر گرمایش، پتو و توزیع بسته‌های غذایی هم در حال اجرا و عملیات است. قریب به ۶۹۲۰دستگاه چادر، ۳۱هزار و ۵۰۰تخته پتو، ۲۳۶۰تخته موکت و بسته غذایی ۷۲ساعته هم بین افرادی که اسکان موقت گرفته‌اند، توزیع شده است.
دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: 4هزار دستگاه هیتر برقی خریداری شده و از یکشنبه شب در حال توزیع بین زلزله‌زدگان است. مشکل ما پس‌لرزه‌هایی است که در این منطقه در حال وقوع است. تیم‌های واکنش سریع ما از 5 استان در این منطقه مستقر هستند و پشتیبانی از سوی استان‌های دیگر در حال انجام است.
او درباره شرایط اسکان زلزله‌زدگان نیز گفت:‌ به‌دلیل وقوع پس‌لرزه‌های متعدد مردم نمی‌توانند در خانه‌های خود اسکان داشته باشند و وقتی به هر خانواده یک چادر بدهیم برای ما تبعات بدی دارد؛ ازجمله اینکه وقتی چادر را نزدیک منزل برپا کنند، درصورت وقوع پس‌لرزه‌های بعدی جان انسان‌ها به خطر می‌افتد. به همین دلیل چادرهای گروهی را در این منطقه برپا خواهیم کرد.

تأیید مرگ ۳ نفر
امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده خوی در شرایطی ادامه دارد که تاکنون جانباختن 3نفر در این حادثه تأیید شده است. پزشکی قانونی اعلام کرد: در زلزله خوی 3 نفر جان خود را از دست دادند که یک پیکر روز یکشنبه و پیکر 2 قربانی دیگر با تکمیل مراحل شناسایی، صبح دوشنبه به خانواده‌ها تحویل داده شد. ستار قلی‌زاده – ۳۷ساله، ‌رؤیا عبدالله‌پور – ۱۱ساله و ستار شیرافکن – ۶۵ساله 3قربانی این زلزله هستند.

آمار مصدومان به 1167نفر رسید
از سوی دیگر بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تاکنون در زلزله خوی 1167نفر مصدوم شده‌اند. محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در این‌باره گفت:‌ از میان مصدومان زلزله، ۷۶نفر در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شده و ۱۱۵نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند. او ادامه داد: زلزله سبب آسیب‌رسیدن ۲۰ تا ۸۰درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰روستا شده است.
 از سوی دیگر خبرهای رسیده از خوی حاکی از تخریب 4مدرسه در آنجاست و 28مدرسه نیز آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارند. از سوی دیگر قرار است با هدف ارائه خدمات ارتوپدی و جراحی به زلزله‌زدگان خوی یک بیمارستان صحرایی نیز در مجاورت بیمارستان امام (ره) این شهرستان راه‌اندازی شود.

ماجرای استفاده پلیس از آبپاش چه بود؟
با وجود اینکه گروه‌های امداد و نجات با همه وجود در حال خدمت‌رسانی در مناطق زلزله زده هستند، اما برخی شبکه‌های معاند با انتشار اخباری با عنوان «استفاده از آبپاش پلیس علیه زلزله‌زدگان در شهر خوی» به‌دنبال حاشیه‌سازی‌ هستند. ولی واقعیت این ماجرا چیست؟ پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که مردم برای دریافت کمک به محوطه انبار هلال‌احمر شهر خوی مراجعه کرده بودند و کمک‌های زیادی هم از جمله پتو و چادر میان آنها توزیع شده بود، اما به‌دلیل ازدحام جمعیت در انبار در حال شکسته‌شدن بود. همچنین هجوم برخی به سمت اقلام کمکی باعث پخش‌شدن وسایل در محوطه شده بود. تعدادی نیز با نیروهای هلال احمر درگیر شده بودند که به همین دلیل پلیس برای متفرق کردن این افراد از آبپاش استفاده کرد. در سطح شهر هم برخی افراد سودجو پتو و چادر را به زور از مردم یا نیروهای امدادی می‌گرفتند و باعث شده بودند که بخشی از این کمک‌ها به شکل شایسته به‌دست مردم نرسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید