• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184436
+
-

کوپن الکترونیک به مرکز و شمال رسید

شهروندان استان‌های قزوین و مرکزی و گیلان همانند شهروندان استان هرمزگان می‌توانند به جای دریافت یارانه نقدی، از مزیت‌های کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک استفاده کنند. گفته شده قرار هم نیست یارانه نقدی حذف شود، بلکه شهروندان این استان‌ها باید انتخاب کنند که پول نقد می‌خواهند یا تصمیم دارند برخی کالاهای اساسی را با قیمت دولتی بخرند؟ حمید فرداد، مدیر اجرایی طرح کوپن الکترونیک اعلام کرد: در این طرح، برای حفظ قدرت خرید مردم قیمت ۱۰قلم کالای اساسی بر مبنای شهریور۱۴۰۰ محاسبه شده و دولت براساس سبد کالای مشخص‌شده، مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند. او می‌گوید: قرار است  برخی از استان‌ها که دارای فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی بسیار هستند، مشمول این طرح قرار گیرند.

حمایت از سبد غذایی
 به گزارش همشهری، پس از اجرای طرح یادشده در قالب سامانه‌ای موسوم به نام «شما» یا همان شبکه ملی اعتبار، سیاست‌های حمایتی دولت به گروه‌های هدف، تغییر مسیر داده شود. به‌گفته مجری این پروژه تنها یکی از کاربردهای سامانه یادشده اجرای طرح کالابرگ الکترونیک است. او توضیح می‌دهد: به‌منظور حمایت از سبد غذایی و سلامت مردم، امکان خرید اعتباری ۱۰قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار، یک‌ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم می‌شود.‌ هم‌اکنون براساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هر یک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت درنظر گرفته شده و مابه‌التفاوت آن از اعتبار یارانه تأمین می‌شود. به‌گفته فرداد، در صورت تغییر قیمت کالاهای سبد یادشده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند و این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده، به‌صورت خودکار فعال خواهد شد.

فروشندگان کالاهای اساسی
مجری طرح کوپن الکترونیک می‌گوید: شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است. فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند به این سامانه متصل شوند و تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری(مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارت‌خوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست.

کدام کالا را کوپنی بخریم؟
براساس تصمیم دولت، 10قلم کالا شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ و تخم‌مرغ، برنج، روغن‌مایع، ماکارونی و قندوشکر در قالب طرح یادشده به‌دست مردم متقاضی می‌رسد و حتی برای حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است؛ به‌گونه‌ای که مابه‌التفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی قطع نمی‌شود
طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه هم می‌گوید: تاکنون مصوبه‌ای مبنی‌بر قطع یارانه نقدی به ما ابلاغ نشده است و پرداخت یارانه کماکان ادامه دارد. طبق تبصره۱۴ قانون بودجه۱۴۰۱، دولت مکلف به اجرای طرح آزمایشی کالابرگ در استان هرمزگان است و استان‌های دیگری قرار نیست به‌صورت پایلوت اضافه شوند. به‌گفته او، برای سال آینده اگر قرار است توزیع کالابرگ در استانی دیگر اجرا شود، در قوانین بودجه سال آینده، مجلس به دولت تکلیف می‌کند. به‌گفته این مقام دولتی، کالابرگ کاملا اختیاری است و افرادی که تمایل به دریافت کالابرگ ندارند، کماکان پرداخت یارانه نقدی برای آنها ادامه خواهد داشت. او با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی کماکان ادامه دارد، گفت: سایت ثبت‌نام همچنان فعال است و افرادی که متقاضی درخواست بازبینی دهک‌بندی هستند، وزارت رفاه کماکان در حال بازبینی است. چنانچه درخواست آنها قبول شود، یارانه نقدی واریز خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید