• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184279
+
-

بوم‌ها، حجم‌ها و فرم‌ها

در روزهای سرد زمستان، تهرانی‌ها می‌توانند به این گالری‌ها سر بزنند‌

تجسمی
بوم‌ها، حجم‌ها و فرم‌ها

مطابق چند ماه گذشته، اغلب گالری‌های خصوصی فعالیت چندانی ندارند اما اخیرا چند گالری فعالیت خود را شروع کرده‌اند. فرهنگسراها هم به روال چند ماه گذشته در غیاب فعالیت گالری‌های خصوصی سعی کرده‌اند با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار جوانان به رونق فضای تجسمی کمک کنند. در این گزارش، چند نمایشگاه تجسمی در گالری‌های خصوصی تهران را معرفی کرده‌ایم که در روزهای سرد بهمن امسال می‌توانند انتخابی برای تماشا باشند.

«ناتمامی» در ثالث
نمایشگاه مجسمه‌های علی اعتبار با عنوان «ناتمامی» از جمعه پیش آغاز به‌کار کرده و تا ۲۵ بهمن هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری «ثالث» به نشانی: خیابان کریمخان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۴۸ برپاست. ساعت بازدید روز اختتامیه ۱۰ تا ۱۸ است. علی اعتبار تا‌کنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده و در برخی آثارش از فرم سنگ‌آب‌ها و خمره‌ها برای بیان ایده‌هایش بهره‌برده است. در «ناتمامی» هم اعتبار باز به سراغ این فرم رفته و با سود جستن از امکانات بیانی‌ای که این فرم به‌واسطه ریشه داشتن در فرهنگ عامه در اختیارش می‌گذارد، به طرح ایده‌های خود پرداخته است.

2 نمایشگاه در گالری اُ
«گالری اُ» نمایشگاهی از آثار اخیر پروین شکری را با عنوان «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» برگزار می‌کند. در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده: «این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار رنگ روغن روی بوم است که در یک بازه زمانی 5‌ساله به سرانجام رسیده ‌است. برای شکری، رسانه‌ نقاشی بیان وضعیتی ا‌ست که خوانشی از فقدان و تروما را به‌دنبال دارد و به بیان اشتراکاتی چون احساسات سرکوب‌شده، از دست‌دادن‌ها و شکست‌ها در تجربیات زیسته هنرمند می‌پردازد. او با حذف کردن بخشی از تصویر (بدن یا چهره فیگور)، فقدان نظم نمادین را با به چالش کشیدن هویت کلی بدن به تصویر می‌کشد و با حذف عنصر چهره، به‌عنوان موضوع بنیادین تعامل بصری، نگاه کردن را که کنشی دیداری و تعاملی میان سوژه و ابژه است اخته می‌کند.» همچنین، نمایشگاه نقاشی‌های زهرا شاه‌چراغی با عنوان «مرگ قو» دیگر نمایشگاهی است که در گالری‌اُ برگزار می‌شود. این دو نمایشگاه تا ۱۸ بهمن (دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری اُ به نشانی: خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨ برپاست. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

«مشاهده و دریافت: روزنه‌ نور» در باوان
نمایشگاه گروهی «مشاهده و دریافت: روزنه‌ نور» تا 20بهمن از ساعت 11تا 19در گالری «باوان» به نشانی: خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، شماره 7برپاست. «مشاهده و دریافت» عنوان مجموعه نمایشگاه‌ سالانه‌ گالری باوان است که فارغ از موضوع، نمایه‌ای از تفکر و خط سیر گالری و فرصتی جهت ایجاد گفتمان میان هنرمندان است. در این مجموعه نمایشگاه‌ها مخاطب با طیف متنوعی از رویکردهای هنرمندان در قبال زیبایی‌شناسی و تکنیک روبه‌رو می‌شود. در دومین دوره‌ این مجموعه که «مشاهده و دریافت: روزنه نور» نام دارد، آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جهانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، رقیه نجدی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است. هر یک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ زمانی واکنشی به رویداد‌های تاریخی و اجتماعی داشته باشند.

«جریان‌یافته» در «یافته»
نمایشگاه انفرادی کامران مهراد با عنوان «جریان‌یافته» در گالری «یافته» از روز جمعه پیش آغاز به‌کار کرده و تا 7اسفند در روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت 16الی 20برقرار است. کامران مهراد دارای مدرک لیسانس طراحی صنعتی و مجسمه‌سازی‌ است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید