• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184278
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1j49G
+
-

عیار تجربه

در کنار فیلم اولی‌ها‌ کارگردانان شناخته‌شده چه فیلم‌هایی را برای رقابت می‌آورند؟

گزارش
عیار تجربه

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 در میان کارگردانانی که 24فیلم را برای جشنواره فجر41آورده‌اند، کارگردانان شناخته‌شده‌ای هستند که قرار است در کنار فیلم‌اولی‌ها برای گرفتن سیمرغ رقابت کنند. در جشنواره امسال با فهرستی از نام‌های جدید روبه‌رو هستیم، اما در کنار این نام‌ها که قرار است فیلم‌هایشان را در ژانرهای متنوع ببینیم، کارگردانان شناخته‌شده‌ای حضور دارند که در موضوعات مختلف اجتماعی، دفاع‌مقدس و خانوادگی فیلم ساخته‌اند. ‌

   «غریب» روایتی از بروجردی

فیلم سینمایی«غریب»از همان روزهای اول به‌عنوان جدی‌ترین تولید اوج معرفی شد؛ فیلمی که چندین‌بار قرار بود توسط کارگردانان ساخته شود، اما این‌بار محمدحسین لطیفی آن را ساخت. این فیلم مقطعی از زندگی شهیدمحمد بروجردی را به تصویر می‌کشد؛ شهیدی که پیش از انقلاب نقشی در مبارزات انقلابی داشت؛ هم او بود که هسته اولیه شکل‌گیری سپاه پاسداران را پس از انقلاب بنا نهاد و بعدها در زمان جنگ در سامان دادن ناآرامی‌های منطقه کردستان، دست داشت. در «غریب» بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی و... بازی می‌کنند؛ فیلمی که به‌نظر می‌رسد یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ در جشنواره امسال باشد.

   به امید یک فیلم خوب 

کیومرث پوراحمد در این سال‌ها نتوانست مانند گذشته در جشنواره فجر موفق باشد و عموما فیلم‌هایش با اقبال منتقدان روبه‌رو نشد. حالا او بعد از 5سال باز هم به سینما بازگشته و قرار است با فیلم «پرونده باز» در جشنواره باشد. او پیش‌تر اعلام کرده بود که فیلمش به جشنواره نمی‌رسد، اما این فیلم قرار است با دیگر فیلم‌ها رقابت داشته باشد. پوراحمد در این فیلم یک پرونده جنایی را دستمایه فیلمش قرار داده؛ «پرونده باز است» پرونده بهنود شجاعی را به تصویر می‌کشد؛ چهره خبرسازی که در دوره نوجوانی و زمانی که به سن قانونی نرسیده بود، به ارتکاب قتل متهم و در نهایت حکم قصاص وی صادر شد. پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، علی باقری و فرهاد قائمیان از بازیگران این فیلم هستند.

   «عطرآلود» دومین تجربه مقدم‌دوست  

هادی مقدم‌دوست 7سال پس از آنکه یک اپیزود از «هیهات» را کارگردانی کرد، سراغ «عطرآلود» رفت. مقدم‌دوست در سینما کارگردانی را با «سر به مهر» تجربه کرد و حالا دومین پروژه‌اش را راهی فجر کرده است. «عطرآلود» رجوعی دوباره به دوران کارگردانی هادی مقدم‌دوست در عرصه سینماست. این فیلم از نخستین فیلم‌های حوزه هنری بود که برای حضور در فجر اعلام موجودیت کرد؛ فیلمی که با همراهی یوسف منصوری در مقام تهیه‌کننده ساخته شده است. «عطرآلود» یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان معرفی شده است که مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین نقش‌های اصلی آن را در کنار کورش تهامی و همایون ارشادی بازی کرده‌اند.

   «یادگار جنوب»‌ یک فیلم پربازیگر 

«یادگار جنوب» دومین ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند است. دوماری و پورامیری قبلا به‌عنوان نویسنده با محمد کارت در فیلم شنای پروانه و سریال یاغی همراهی کرده‌اند و این دومین فیلم بلند سینمایی آنهاست.
 این فیلم عاشقانه که اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده، پربازیگرترین فیلم جشنواره امسال به‌حساب می‌آید. همچنین فیلم قبلی این دو کارگردان «جاندار» در سال97 در جشنواره اکران شد. در این فیلم الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر بازی کرده‌اند.

   «وابل» اصلانی بعد از حمال طلا  

تورج اصلانی که پیش‌تر فیلم‌های «حمال طلا» و «جینگو» را ساخته و معمولا مسائل اجتماعی و چالش‌ها را دنبال می‌کند، امسال فیلم وابل را در جشنواره فیلم فجر دارد.
اصلانی بیشتر به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در سینما نقش‌آفرینی کرده است و فیلمبرداری فیلم‌هایی چون قسم، زهرمار و کامیون را در کارنامه خود دارد.

   هوک بعد از لیپار 

حسین ریگی نخستین فیلم بلندش را با نام لیپار در سال۹۹ ساخت؛ فیلمی که تاکنون به‌نمایش درنیامده، اما توانست در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که بانی اصلی برگزاری‌اش فارابی است، موفق به کسب جایزه شود. فارابی سرمایه‌گذار هوک، فیلم دوم ریگی شده است.
حسین ریگی خودش اصالتی سیستان و بلوچستانی دارد و همواره نگاه او در آثارش معطوف به همان منطقه است. او این بار هم موضوعی از همان‌جا را برای ساخت فیلم برگزیده و «هوک» را در سیستان و بلوچستان ساخته است.

مکث
سانس‌های فیلم فجر چگونه است؟

مسعود نجفی، مدیر روابط‌عمومی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در رابطه با سانس‌های اکران گفت: سانس‌های پردیس ملت که سینمای رسانه است روزهایی در 2  سانس و روزهایی در 3 سانس برنامه‌ریزی خواهد شد که ساعت شروع در روزهای 3سانسِ ساعت13و در روزهای 2سانس ساعت 16خواهد بود. وی ادامه داد: برنامه برج میلاد مشابه پردیس ملت خواهد بود اما به لحاظ زمانبندی به‌دلیل نبود نشست رسانه‌ای در برج میلاد، تفاوت‌هایی با پردیس ملت خواهد داشت؛ سانس‌ها در پردیس ملت 3ساعته و طبیعتاً در برج میلاد کوتاه‌تر خواهد بود.
مسعود نجفی در رابطه با اصحاب رسانه‌ای که قصد تهیه گزارش از برج میلاد را دارند اظهار کرد: اصحاب رسانه‌ای که قصد حضور در برج میلاد برای تهیه گزارش را دارند می‌توانند با هماهنگی قبلی با روابط‌عمومی و آزاد شدن دسترسی کارت جشنواره‌شان و یا آفیش روزانه جهت تهیه گزارش اقدام کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید