• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184223
+
-

تورمی که از بودجه جلوتر است

رسانه ملی برای انجام مسئولیت‌‌های خود در جنگ شناختی و جهاد تبیین باید در حوزه مالی تقویت شود

گزارش
تورمی که از بودجه جلوتر است

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

وقتی بودجه 1401صدا و سیما مشخص شد، نسبت به سال گذشته‌اش (1399) 50درصد رشد داشت، امسال هم بودجه صدا و سیما رشد 40درصدی داشته، رشدی که رسانه ملی می‌گوید؛ اینگونه نیست و این افزایش بودجه، تنها 15درصد است. صدا و سیما در بیانیه‌ای هم عنوان کرده که بودجه رسانه ملی برای سال آینده کم است و اگر اینگونه باشد، آنتن صدا و سیما با افت جدی روبه‌رو خواهد شد.
با تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1402، جزئیات اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، ذیل دستگاه سیاستگذار به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه منتشر شده است. بودجه‌ اختصاص داده شده به سازمان صدا و سیما، برای سال آینده بیش از 7 هزار و 531 میلیارد تومان بسته شده است. لایحه بودجه سال 1402با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال‌جاری حدود 1502هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. بررسی جداول بودجه هم نشان می‌دهد این افزایش در بودجه صداوسیما در سال 1402بیش از 40درصد نسبت به سال گذشته بوده است.
این مبلغ در حالی به سازمان صدا و سیما اختصاص داده شده که در بودجه سال 1401بودجه ابتدایی، 5هزار و 289میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود. همچنین در سال 1400نیز سهم سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل 2هزار و 619میلیارد تومان بود. رقم نزدیک به
 8 هزار میلیاردی برای سازمان صداوسیما در لایحه بودجه 1402نشان می‌دهد که سهم این سازمان به‌مراتب و در مقایسه با 2 سال گذشته، افزایش داشته است.
جزئیات این بودجه برای تولید برنامه‌های مختلف در سال 1402شامل مواردی چون پخش خبر، گزارشات و مستندات خبری تلویزیونی، اداره دفاتر خارج از کشور، برنامه تأمین، تولید و پخش سیما، تولید و پخش سیمای مراکز استانی، تأمین برنامه‌های خارجی، تولید و پخش سیمای سراسری، پخش سیمای شبکه‌های برون‌مرزی، برنامه تولید و پخش صدا، پخش صدای استانی، پخش صدای سراسری و پخش صدای شبکه‌های برون‌مرزی در جزئیات این بودجه گنجانده شده است. در بخشِ صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی (ساترا)، صدور مجوزهای مربوطه در حوزه انتشار صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی و تأمین و تولید برنامه‌های صوتی برای عرضه در بستر فضای‌مجازی و شبکه‌های تعاملی و همچنین تأمین و تولید برنامه‌های تصویری برای عرضه در بستر فضای‌مجازی و شبکه‌های تعاملی، قرار گرفته که با توجه به جمعِ بودجه‌ای نسبت به سال قبل، 10درصد افزایش بودجه داشته است.
با اینکه بودجه، افزایش یافته، اما همچنان صدا و سیما معتقد است که این افزایش بودجه تنها 15درصد است. روابط‌عمومی سازمان، بیانیه‌ای در این‌باره منتشر کرده است، اما آنچه قابل تامل است پیگیری‌های پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما برای افزایش بودجه است. جبلی در ماه‌های گذشته با نمایندگان مجلس جلساتی داشت تا بتواند حداقل بودجه تولید 2 سریال الف - ویژه سیما را تامین کند؛ بودجه‌ای که با توجه به تورم به‌طور حتم از زمان برآورد بودجه تا مرحله تولید افزایش خواهد یافت. با این حال بسیاری از نمایندگان مجلس هم انتظاراتی از رسانه ملی دارند؛ یکی از آنها تولیدات فاخر و ویژه است. از دیگر خواسته‌های نمایندگان خانه ملت مقابله با رسانه‌های ضدانقلاب است و اینکه سازمان بتواند در تولید محتواها خلاقیت داشته باشد و همچنین مخاطبان حداکثری را جذب خود کند. هر چند بودجه صدا و سیما هر سال افزایش دارد، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها آنقدرها هم قابل توجه نیست و برای تقابل با جنگ رسانه ای دشمن و ایفای نقش ثمر بخش در خط مقدم جهاد تبیین توجه به بودجه رسانه ملی ضرورت دارد. البته برخی از نمایندگان مجلس هم به شکل کلی معتقدند که بودجه فرهنگی هر چند نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما همچنان انطباقی با فعالیت‌های فرهنگی ندارد. بیژن نوباوه، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم با اشاره به آسیب‌های ناشی از کم‌توجهی به مسئله فرهنگ در کشور می‌گوید: آثار بی‌توجهی به بودجه‌های فرهنگی در کشور در تمامی حوزه‌های صنعت رسانه ازجمله در رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های دیداری و شنیداری، در صدا و سیما و در حوزه کتاب و هنر مشهود است و نمونه آن را در جریانات اخیر دیدیم. کسانی دوست دارند در ابعاد فرهنگی رشد نکنیم و مخالف با بودجه فرهنگی هستند. نوباوه با بیان اینکه سهم کم فرهنگ از بودجه، یک اشکال است، توضیح می‌دهد: «البته امسال دولت رویکرد بهتری نسبت به بودجه نهادهای فرهنگی داشته در برخی شاخص‌ها بودجه تا 30درصدی افزایش داشته است و برخی جداول را به‌عنوان ردیف بودجه قرار داده که مثبت است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید