• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18420
+
-

ورزشگاه آزادی؛ شعبه استانبول

جالب‌ترین اتفاق بازی دوستانه ایران و ترکیه در شهر استانبول، حضور پرتعداد تماشاگران ایرانی بر روی سکوها بود که شکل‌وشمایل این بازی را به یک دیدار خانگی نزدیک می‌کرد. تعداد زیادی از ایرانی‌های مقیم ترکیه برای این بازی خودشان را به ورزشگاه باشاک‌‌شهیر رسانده بودند و تقریبا دو سوم از سکوهای پرشده تماشاگران متعلق به ایرانی‌ها بود تا تیم میهمان دوبرابر میزبان تماشاگر داشته باشد. این در حالی است که ورزشگاه باشاک‌شهیر در حومه شهر استانبول واقع شده و فاصله زیادی از مرکز شهر دارد. به گفته حاضران در ورزشگاه اگر این بازی در یک ورزشگاه نزدیک‌تر مثلا ورزشگاه بشیکتاش که در مرکز شهر واقع شده برگزار می‌شد ایرانی‌های بیشتری می‌توانستند خودشان را به ورزشگاه برسانند و شاید حتی استادیوم را با حضور چندهزار نفری خودشان پر کنند. کشور ترکیه و به‌خصوص شهر استانبول، همیشه پاتوق خوبی برای مهاجران و مسافران ایرانی است و همین نکته باعث شد ملی‌پوشان ایرانی اصلا در این شهر احساس غربت نکنند. درست مثل موارد مشابه قبلی که در چند کشور دیگر هم با حضور پرتعداد ایرانی‌ها رخ داده بود.
    جام ملت‌های آسیا؛ استرالیا
یکی از کشورهایی که ایرانی‌های زیادی را در خودش جا داده استرالیا است که در سال2015 میزبان جام ملت‌های آسیا بود و یکی از خاطره‌انگیزترین تورنمنت‌ها را برای ایرانی‌ها رقم زد. سفیدپوشان ایرانی در جریان این رقابت‌ها هرگز احساس میهمان بودند نکردند و در مقابل هر 4حریف خودشان کاملا از برتری عددی بر روی سکوها برخوردار بودند. دلچسب‌ترین تصاویر این جام برای ایرانی‌ها، تصویر شادی‌های بعد از گلی بود که با حضور گلزنان ایرانی در آغوش هواداران هموطن خود برپا می‌شد. و البته یکی از جذاب‌ترین صحنه‌ها هم روزی رقم خورد که کی‌روش در اتوبوس تیم‌ملی را باز گذاشت تا ایرانی‌های مقیم استرالیا وارد اتوبوس شده و با هر ستاره‌ای که دوست دارند عکس بگیرند. یک صحنه به‌یادماندنی و تمام‌ایرانی در غربت.
    ایران-سوئد؛ 2015
همین 3سال قبل تیم کی‌روش بازی دوستانه‌ای را در سوئد برگزار کرد که در آن مسابقه هم تعداد ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه رقم قابل ملاحظه‌ای بود. در فروردین94 تیم‌ملی ایران طی بازی دوستانه‌ای در زمین سوئد 3بریک از این تیم شکست خورد اما ملی‌پوشان ایران در این بازی اصلا غربت را احساس نکردند و حضور ایرانی‌های مقیم سوئد فضای مسابقه را کاملا به شکل بازی‌های خانگی در آورده بود. البته سوئدی‌ها آن بازی را بردند، چون با وجود ستاره‌ای در حدد زلاتان، بازی خانگی و غیرخانگی برایشان تفاوت چندانی نداشت!
    ایران-آمریکا در تهرانجلس
سال1378 تیم‌ملی ایران در شهر لس‌آنجلس هم یکی از روزهای تاریخی خودش را در حضور چندده‌هزار نفری هواداران ایرانی پشت‌سر گذاشت. تیم‌ملی آمریکا که یک سال قبل‌ در جام‌جهانی98 مغلوب ایران شده بود بساط یک دیدار انتقامی را در شهر لس‌انجلس برپا کرد تا شاید با بردن ایران خاطره آن شکست را به فراموشی بسپارد. اما این مصاف یک-یک مساوی شد و سکوهای ورزشگاه هم به تسخیر تماشاگران ایرانی در آمد تا در شب درخشش خداداد عزیزی و مهدوی‌کیا، ایرانی‌های مقیم آمریکا بعد از سال‌ها به تماشای ستاره‌های هموطن‌شان بنشینند.
    حوزه خلیج‌فارس هم بله
علاوه بر این چند کشور اروپایی و آمریکایی، در آسیا و در کشورهای عربی هم معمولا میهمانی‌های جالب و متفاوتی برای تیم‌ملی ایران رقم می‌خورد. اغلب کشورهای حوزه خلیج‌فارس وقتی از تیم‌ملی ایران میزبانی می‌کنند معمولا چاره‌ای جز کنار آمدن با حضور فعال ایرانی‌ها ندارند. ایرانی‌های زیادی در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس زندگی می‌کنند و معمولا اگر عرب‌ها مانع خاصی نتراشند بازی‌های تیم‌ملی در این کشورها هم کاملا رنگ و بوی ایرانی به خود می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید