• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18414
+
-

دلواپسیم

دلواپسیم

شکست تیم ایران در مقابل ترکیه در بازی تدارکاتی روز دوشنبه نگرانی‌هایی را برای دوست‌داران فوتبال به همراه داشت. هرچند این نگرانی‌ها از زمانی که لیست نفرات تیم‌ملی به‌طور رسمی اعلام شد به‌وجود آمد اما در فاصله کمتر از یک هفته تا اعلام رسمی نفرات تیم‌ملی و با توجه به اینکه کی‌روش روشی غیر قابل پیش‌بینی دارد این نگرانی‌ها افزایش یافته است. کیفیت بازی ایران و ضعف و ناهماهنگی مشخص تیم در ساختار دفاعی مهم‌ترین دغدغه فعلی اهالی فوتبال است. آیا در فرصت باقیمانده تیم به اندازه‌ای آماده خواهد بود تا تاب مقاومت در برابر حریفان قدرش را داشته باشد؟ در عین حال فهرست ایران هنوز یک نفر اضافه دارد و باید دید چه کسی از لیست نهایی خارج خواهد شد. یک نفر از نفرات پر تعداد فاز هجومی کم می شود یا از عناصر دفاعی تیم کسی خط می خورد؟ آیا امکانش هست که از فهرست رزرو کسی جایگزین نفرات فعلی شود؟ در همین زمینه با تعدادی از کارشناسان فوتبال گفت‌و‌گویی انجام دادیم که هر یک نظرات متفاوتی دارند اما نقطه مشترک این نظرات شرایط ناهماهنگ بازیکنان تیم‌ملی در بازی‌های تدارکاتی به‌خصوص در مقابل ترکیه بوده است. 
     ذوالفقارنسب: در خواب رویایی بودیم
بیژن ذوالفقارنسب مربی سابق تیم‌ملی معتقد است که خط دفاعی ایران در بازی با ترکیه نمایش خوبی نداشت. او درمورد بازی با ترکیه می‌گوید: «این بازی نشان داد که سازمان دفاعی ما به هم ریخته است، حضور بازیکنی چون سیدجلال حسینی در خط دفاع تاثیرگذار بود. او 70درصد زمان بازی‌ها پوشش می‌دهد و حضورش طبق عادت این چند ساله، می‌توانست کمک کند که نبودش تاثیرگذار بود. حضور وریا غفوری هم می‌توانست بهتر باشد، چرا که سرعتی‌ است و برگشت‌های او از بازیکن فعلی تیم‌ملی در پست دفاع راست بهتر است. وینگر چپ ترکیه هر کاری دلش خواست انجام داد و فقط گل نزد.» او ادامه می‌دهد:« بین 20‌دقیقه اول بازی با 20‌دقیقه پایانی، تفاوت‌ها را مشاهد می‌کنید. این مساله نشان می‌دهد که تیم‌ملی در خواب رویایی به سر می‌برده و تنها در 20دقیقه پایانی خوب بودیم. دروازه‌بان ما نسبت به بازی قبلی بهتر بود و تمرکز بیشتری داشت، اما خط دفاع ناهماهنگ بود و پوشش‌های لازم را نداشتند. خطوط دفاعی ما روی یک خط ناهماهنگ قرار می‌گرفتند، در صورتی که ساختار خط دفاعی باید تنظیم شده باشد. در چند نوبت دو دفاع مرکزی ایران روی یک خط بودند و اگر یکی دریبل می‌خورد، بازیکن صاحب توپ به‌راحتی می‌توانست به‌سمت دروازه ما شوت بزند. در خط میانی، بازیکنان غیر تخصصی داشتیم و نقش بازیکن تخریب‌گر و بازیساز مشخص نبود. به غیر از 20دقیقه پایانی، نقش وینگرهای چپ و راست هم مشخص نبود. تیم‌ملی برای نتیجه گرفتن در روسیه باید باید هماهنگ‌تر شود.»
     پنجعلی:‌ هماهنگ نیستیم
محمد پنجعلی می‌گوید تیم‌ملی در مقابل ترکیه عملکرد خوبی نداشت و این نتیجه نشان داد چرا کی‌روش به برگزاری بازی‌های تدارکاتی بیشتر تاکید می‌کرد: «کی‌روش همیشه اصرار داشت که بازی‌های بیشتری نیاز دارد و در صورتی که این بازی‌ها برگزار می‌شد هماهنگی بیشتری بین بازیکنان شاهد بودیم. با این حال می‌توان نقطع ضعف تیم را خط دفاعی بدانیم. روزبه چشمی در این بازی به‌عنوان دفاع آخر توپ را زیاد نگه می‌داشت که اصلا درست نیست. این بازیکنان برای رسیدن به هماهنگی بیشتر نیاز به زمان دارند. اما از آنجا که زمان زیادی تا برگزاری بازی‌ها نداریم و اینکه لیست نهایی را باید زودتر اعلام کنیم به‌نظر 4بازیکن هستند که احتمال دارد از بین آنها یک نفر خط بخورد. قلی‌زاده، ترابی، مجید حسینی و قوچان‌نژاد 4بازیکنی هستند که کی‌روش می‌تواند از بین آنها یکی را کنار بگذارد.»
     روانخواه: صحبت‌های کی‌روش متناقض است
روانخواه درباره اینکه کدام بازیکن از لیست کی‌روش کنار گذاشته می‌شود گفت: «ساده‌تر از اینکه خواهیم درباره بازیکنی که خط می‌خورد صحبت کنیم درباره اینکه کدام بازیکن می‌توانست در لیست حضور داشته باشد، می‌توانیم حرف بزنیم. بازی با ترکیه نشان داد در صحبت‌های کی‌روش تناقض وجود دارد چراکه او اعلام کرده بود برخی بازیکان که نمی‌خواهم نام آنها را بیان کنم در پست تخصصی خود نبوده‌اند ولی در ترکیب تیم‌ملی مقابل ترکیه بازیکنانی را در پست‌هایی دیدیم که پیش از این در آن پست بازی نکرده بودند. به‌طور مثال در خط دفاعی وقتی تیم حریف فشار وارد می‌کرد بازیکنان ما به خصوص روزبه به‌عنوان دفاع آخر عقب می‌کشید و با مهاجم فاصله می‌گرفت و همین موضوع باعث شد تا مهاجم به‌راحتی به توپ ضربه بزند. به‌نظر من در تیم‌های باشگاهی می‌توانیم پست بازیکنان را تغییر بدهیم چراکه زمان برای تغییر تفکر بازیکن داریم اما در تیم‌ملی این زمان وجود ندارد و بازیکنانی در پست‌های تخصصی می‌بایست در ترکیب قرار بگیرند.» کارشناس فوتبال درباره اینکه کدام بازیکن می‌تواند نفر آخری باشد که از لیست تیم‌ملی کنار گذاشته شود گفت: «‌در خط حمله تعدد بازیکن داریم. مقابل ترکیه مشاهده کردیم با اینکه 3مهاجم داشتیم یک مهاجم دیگر در خط هافبک استفاده کردیم که به نظرم یکی از مهاجمان از لیست خارج می شود.»
     مطهری: خوب نبودیم
حمیدرضا مطهری کارشناس فوتبال درباره اینکه کدام بازیکن ممکن است از لیست کی‌روش خط بخورد گفت: «شاید بهتر باشد گمانه‌زنی نکنیم چراکه برای انتخاب بازیکنان می‌بایست در کنار آنها زندگی کرد. اگر بر اساس بازی‌هایی که تیم‌ملی پیش از جام‌جهانی انجام داده نظر بدهیم کاملا سلیقه‌ای است. با این حال با توجه به بازی ایران مقابل ترکیه به نظرم می‌رسد قلی‌زاده و یا یکی از بازیکنان خط حمله از لیست خط بخورند. به هر حال نظرات کی‌روش با دیگر مربیان متفاوت است و این احترام را باید برای سرمربی قائل باشیم. تیم ایران مقابل ترکیه خوب بازی نکرد و نشان داد در خط دفاع ضعف داریم. به‌نظرم روزبه چشمی در پست هافبک دفاعی بازیکن خوبی است اما در دفاع آخر نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. در خط حمله هم تعداد بازیکن داریم و احتمال دارد که یکی از بازیکنان خط حمله از لیست تیم‌ملی کنار گذاشته شود.»
     نامجومطلق:‌ سید‌جلال و وریا می‌توانستند باشند
مجید نامجو مطلق معتقد است بازی ایران و ترکیه نشان داد سید‌جلال و وریا به‌طور قطع می‌توانستند حضور داشته باشند: «نمی‌توانم درباره اینکه کدام بازیکن از تیم‌ملی کنار گذاشته می‌شود صحبت کنم. برای اینکه بتوانیم اسم این بازیکن را اعلام کنیم می‌بایست به‌صورت تمام وقت در کنار تیم بوده باشیم و از روند بازیکنان با خبر باشیم. با این حال با توجه به بازی مقابل ترکیه می‌توانم بگویم که کدام بازیکنان می‌توانستند در اردوی تیم‌ملی حضور داشته باشند. وریا غفوری و سیدجلال حسینی بی‌شک می‌توانستند در تیم‌ملی باشند و فکر می‌کنم خلا آنها در جام‌جهانی مشهود خواهد بود. با این حال معتقدم تنها فردی که می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد، سرمربی تیم‌ملی است و بهتر است از بیان نام بازیکنی که ممکن است از همراهی تیم‌ملی باز بماند، خودداری کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :