• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184169
+
-

داغ سرما بر پیکر افغانستان

مرگ بیش از 160نفر از مردم افغانستان در نتیجه سرمای بی‌سابقه هوا تأیید شده است

جهان‌نما
داغ سرما بر پیکر افغانستان

افغانستان در بحبوحه بحران انسانی و فقر فزاینده با زمستانی سخت و نفسگیر هم روبه‌رو شده است. مرگ بیش از 160تن در نتیجه سردی هوا در روزهای اخیر تأیید شده است و بیم آن می‌رود که با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر سردتر شدن هوا، آمار قربانیان به‌طور چشمگیری افزایش یابد. در سخت‌ترین زمستان 15سال اخیر افغانستان، مقام‌های طالبان تأیید کرده‌اند که حدود ۸۴ مورد از این مرگ‌ومیرها در هفته گذشته رخ داده است. بسیاری از مردم افغانستان به‌دلیل بحران شدید اقتصادی قادر به تهیه سوخت برای گرم کردن خانه‌های خود در دمای ۳۴ درجه سانتیگراد زیر صفر نیستند. خبرنگار الجزیره از کابل گزارش داشته که شرایط به حدی برای برخی از مردم سخت شده‌ که کودکان خانواده‌هایی که قادر به خرید چوب یا زغال نبوده‌اند، در شهر در زباله‌ها به‌دنبال پلاستیک یا هرچیز قابل اشتعال هستند تا از این طریق خود را گرم کنند. همچنین سرمای شدید باعث تلف شدن صدها هزار راس دام و طیور مردم به‌عنوان اصلی‌ترین منابع درآمدی و امرار معاش آنها شده است.
الجزیره به نقل از «آشورعلی» کاسب 30ساله که در نزدیکی کابل به همراه همسر و 5فرزندش در یک زیرزمین سیمانی زندگی می‌کند، نوشته است: «بچه‌ها از شدت سرما از خواب بیدار می‌شوند و شب تا صبح گریه می‌کنند، همگی مریض هستند، تاکنون هیچ کمکی به ما نشده است و اکثر اوقات نان کافی برای خوردن نداریم.»
با تسلط طالبان بر افغانستان، مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور و توقف حمایت‌های مالی نهادها و کشورهای غربی، میزان فقر و بیکاری با سیر صعودی همراه شده است. در بیشتر از یک سال گذشته، نهادهای امدادرسان از وضعیت اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. بنا بر اعلام سازمان برنامه جهانی غذا، ۱۸میلیون نفر در افغانستان نیاز فوری به غذا دارند. اداره‌ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز وضعیت اقتصادی افغانستان را تاریک توصیف کرده است. این اداره در گزارشی آورده که دو سوم جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. «مارتین گریفیتس» مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «زمستان در افغانستان عامل عذاب و سختی برای بسیاری از خانواده‌ها شده است. اینکه عده‌ای جان خود را از شدت سرما از دست داده‌اند تنها بخش کوچکی از عواقب آن است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید