• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184107
+
-

صدور مجوز کسب در 8روز

کسب‌وکارهای مرتبط با صنایع غذایی دشوارترین رویه دریافت مجوز کسب را بین اصناف دارند

گزارش
صدور مجوز کسب در 8روز

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

امروزه فعالیت اقتصادی نه فقط به شکل فیزیکی و واقعی بلکه در فضای مجازی نیز بدون داشتن مجوز امکان‌پذیر یا به‌عبارت بهتر، قانونی نیست و دریافت جواز یا پروانه کسب یکی از الزامات آغاز قانونمند هرگونه فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود. با این حال عبور از این مرحله با وجود فراگیری و الزام قانونی آن برای فعالان اقتصادی چندان هم آسان نیست و در برخی مشاغل اتفاقا مرحله‌ای بسیار سخت و پرچالش است. طولانی شدن روند صدور مجوز، مقررات دست و پاگیر، انحصار شغلی و برخوردهای سلیقه‌ای، از گلایه‌های کارآفرینان و متقاضیانی است که اطلاعات و مدارک خود را در سایت‌های مربوطه بارگذاری می‌کنند و وقت و انرژی و هزینه‌شان مدت‌ها با ماندن پشت خان دریافت مجوز از اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به هدر می‌رود.
 راه‌اندازی درگاه ملی مجوز، اقدامی بود که وزارت اقتصاد با هدف کوتاه کردن مسیر دریافت مجوز برای متقاضیان کسب‌وکار انجام داد؛ سامانه‌ای که برای برخی مشاغل صدور مجوز را تنها بر اعلام و ثبت فعالیت مبتنی کرده و مدعی است که مقررات اضافی را حذف کرده، اما کارشناسان صنفی معتقدند مقررات اضافی در کار نیست و تاخیر در صدور مجوز دلایل دیگری دارد. هیأت‌مدیره اتاق اصناف تهران بر این اعتقاد است که توقف یا کندی صدور جواز کسب به ‌علت مشکلات سامانه «ایرانیان اصناف» بود که به موازات، به چند سامانه دیگر مثل ماده 186دارایی، اماکن و ... متصل بود و حال با ایجاد سامانه «نوین اصناف» این مشکلات حل شده است.

صدور مجوز سرعت گرفته است
تأخیر و کندی در روند صدور مجوز یکی از مشکلات متقاضیان بوده است؛ مشکلی که دست‌اندرکاران اتاق اصناف تهران مدعی‌ هستند با ایجاد سامانه‌ای جدید، به کلی رفع شده است. به‌ گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران که در هیأت‌رئیسه اتاق اصناف نیز عضویت دارد، تا قبل از اینکه سامانه «نوین اصناف» فعال شود پروسه صدور جوازها حدود یک‌ماه زمان می‌برد که 15تا 20روز آن بابت استعلام ماده 186دارایی بود، اما از 2 هفته پیش، این زمان کاهش یافته و به 8 تا 10روز رسیده است. فرجی می‌افزاید: سامانه نوین اصناف باگی دارد که مرتبط با بحث چک ماده 186دارایی است، اکنون اما این مورد با مراجعه به سامانه مالیاتی چک می‌شود و در نتیجه اگر مدارک و مستندات متقاضی، کامل باشد جواز کسب ظرف 8 تا 10روز صادر می‌شود. او احتمال کندی عملکرد برخی اتحادیه‌ها در زمینه صدور مجوز را رد نمی‌کند، اما معتقد است این کار در بعضی از اتحادیه‌ها نیز با سرعتی «وحشتناک» در حال انجام است. با این حال اگر فردی شکایتی در این زمینه دارد می‌تواند با مراجعه به اتاق اصناف و سازمان صمت به ‌عنوان نهاد بالادست اتاق اصناف زمان‌بر شدن صدور مجوزش را پیگیری کند.

«غذایی»‌ها سخت مجوز می‌گیرند
روند صدور پروانه کسب برای همه اصناف یکسان نیست و در برخی مشاغل پیچیدگی‌های بیشتری دارد.
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف تهران درباره اینکه کدام صنف سخت‌ترین و کدام صنف آسان‌ترین رویه دریافت مجوز را دارند می‌گوید: یکی، دو صنف هستند که سخت‌ترین رویه را دارند و باید از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مجوز بگیرند، اتحادیه‌های مرتبط با مواد خوراکی مثل نانوایی‌ها، رستوران‌داران و دیگر  پزندگان از این جمله هستند که باید از وزارت بهداشت نیز مجوز دریافت کنند.
پروسه دریافت مجوز در دیگر اصناف تقریبا یکسان و در یک تراز است و تفاوت خاصی با هم ندارند جز موضوع کمیسیون فنی برای اصنافی مثل لوازم الکتریکی، ‌الکترونیکی و موبایل که چون با اقلام گران‌قیمتی از زندگی مردم سروکار دارند به‌شدت بر آن تمرکز و تأکید داریم.
 این کمیسیون با سختگیری زیادی برگزار می‌شود؛ اگر کسی کاربلد باشد به راحتی می‌تواند مجوز دریافت کند، اما ما نمی‌توانیم به راحتی به کسی مجوز دهیم که تخصص کافی نداشته باشد و لپ‌تاپ 50میلیونی یا گوشی شما را خراب کند یا اطلاعات شما را از بین ببرد. از ابتدای مرداد  امسال تا ابتدای بهمن‌ماه 41 هزار و 856 مجوز کسب و کار صادر شده و اتحادیه پوشاک با 20هزار عضو فعال بیشترین تعداد واحد صنفی را بین اتحادیه‌ها داراست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید