• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184010
+
-

هشدار بیل گیتس درباره ویروس‌های ساخت بشر

دانش
هشدار بیل گیتس درباره ویروس‌های ساخت بشر

بیل گیتس، میلیاردر صنعت فناوری و بنیانگذار شرکت بزرگ مایکروسافت، نسبت به بروز همه‌گیری بعدی که ساخت دست بشر خواهد بود هشدار داد. به گزارش دیلی‌میل، گیتس که در اندیشکده مؤسسه لووی در سیدنی استرالیا سخنرانی می‌کرد، گفت که احتمالا همه‌گیری بعدی بسیار تهاجمی‌تر از کووید-19باشد. او تأکید کرد رهبران سیاسی جهان باید اختلافات را کنار بگذارند و برای ویروس بعدی آماده باشند و با یکدیگر همکاری کنند. وی خواستار همکاری جهانی بیشتر با استفاده از تجربیات همه‌گیری کووید-19به‌عنوان نمونه‌ای از چگونگی بهبود واکنش کشورها درصورت همکاری با یکدیگر شد.

آمادگی جهانی برای مقابله
او گفت: هزینه اقتصادی آمادگی برای دوره بعدی را با هزینه‌ای که برای کووید-19دادیم، مقایسه کنید، بیش از 10تریلیون دلار ضرر اقتصادی. در ابتدای بحران کووید-19که جان میلیون‌ها نفر را در جهان گرفت، ما آگاه نبودیم و ندانستیم که باید از ابزار، تمرین و ظرفیت جهانی برای آماده باش مانند زمان آتش‌سوزی یا زلزله استفاده کنیم. گیتس سیاست‌های استرالیا در کمک به پایین نگه داشتن نرخ ابتلا پیش از آنکه واکسنی برای مقابله با بیماری تولید شود را ستود و گفت: استرالیا در میان کشورهایی که به خوبی با بیماری مقابله کردند، قرار داشت. این کشور به همراه 7 کشور دیگر در مراحل اولیه شناسایی بیماران و قرنطینه آنها را به خوبی انجام دادند. این یعنی که شما سطح ابتلا را در همان سال اول که واکسنی وجود نداشت پایین نگه داشته‌اید.

تبدیل پاندمی به اندمی
بنیانگذار مایکروسافت، گفت که برای مقابله با همه‌گیری‌های آینده به نظم بین‌المللی پایدار براساس اراده سیاسی متقابل نیاز است. گیتس تأکید کرد: ما می‌توانیم با استفاده از توانایی کشورها و ایجاد تعادل، کاری کنیم که بیماری جهانی نشود و در سطح منطقه‌ای و کشوری باقی بماند. در واقع می‌توان پاندمی را به اندمی تبدیل کرد. ما باید هر 5‌سال یک‌بار تمرین جامعی را در سطح کشور و منطقه برای آمادگی همه‌‌گیری انجام دهیم و برای رسیدن به این مهم به یک گروه جهانی نیاز است که به همه کشورها در این زمینه امتیاز بدهد. گیتس پیش از این قول داده بود که نیمی از دارایی خود را برای اهداف خیر اهدا کرده و تلاش می‌کند تا برابری در صنایع بهداشت، انرژی و آموزش ایجاد شود. او در این سخنرانی باز هم روی این موضوع تأکید کرد. به‌گفته گیتس، نظام سرمایه‌داری در توجه به برخی از نیازهای فقیرترین افراد جوامع شکست‌خورده است. صدای این افراد کم درآمد در بازار بسیار کم است. یک فرد می‌تواند به معنی واقعی کلمه جان خود را با هزار دلار نجات دهد و چیز زیادی وجود ندارد که به اندازه این رضایت بخش باشد.

گیتس در قالب نوسترآداموس
گیتس پیش از این در سال 2021نیز پیش‌بینی کرده بود پس از کووید-19احتمالا دو بیماری همه‌گیر و مرگبار دیگر که حتی ممکن است از کرونا هم سخت‌تر باشد، دنیا را درگیر کند. او تقریبا 8سال پیش هم به مردم درباره شیوع جهانی ناشی از یک ویروس تنفسی هشدار داده بود. او با اشاره به پیش‌بینی قبلی خود درباره شیوع یک بیماری همه‌گیر گفت، احتمالا گرمایش جهانی و بیوتروریسم می‌تواند فجایعی باشد که در آینده جهان با آن روبه‌رو خواهد شد. گیتس در سال 2021با اشاره به تعدد ویروس‌های تنفسی گفته بود: تعدادی ویروس تنفسی در جهان وجود دارد و هرازگاهی نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. بیماری‌های تنفسی بسیار ترسناک هستند زیرا افراد ممکن است به آن مبتلا باشند و ندانند. بنابراین به راحتی و بدون هیچ پوششی روی دهان و بینی در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس، هواپیما و رستوران حاضر می‌شوند. برخی از ویروس‌ها فقط در شرایطی که علامت دار باشند می‌توانند سرایت پیدا کنند اما ویروس‌های تنفسی مانند کرونا که مولد کووید-19است حتی درصورت بی‌علامت بودن فرد ناقل، منتقل می‌شود. گیتس درباره گرمایش جهانی و پیدایش یک بیماری همه‌گیر دیگر نیز گفت: یکی از دیگر حوادث سختی که انسان در آینده با آن روبه‌رو خواهد شد، گرمایش جهانی است. هر ساله میزان تلفات این رویداد ناگوار حتی بیشتر از تلفاتی است که ما در این بیماری همه‌ گیر داشته‌ایم. او ادامه داد: چیزی که احساس می‌‌کنم درباره آن به اندازه کافی صحبت نشده است، بیوتروریسم است. کسی که می‌‌خواهد به بشریت صدمه بزند می‌تواند یک ویروس را مهندسی کند و این به معنی آن است که احتمال بروز این بیماری بیشتر از شیوع اپیدمی‌های طبیعی مانند شیوع بیماری فعلی است.

کابوسی به نام کرونا
شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان و فلج شدن کشورها طی ۳ سال اخیر باعث نگرانی‌های بین‌المللی شده است. هر چند جهان از بحران ویروس عامل کووید-۱۹ فاصله گرفته اما هم‌چنان سویه‌های جدید این ویروس هر چند وقت یکبار موج‌های جدیدی را در کشورهای مختلف به وجود می‌آورد.  خبرهای مرتبط با کرونا در سال ۲۰۲۲ میلادی همچنان در راس بود و مهمترین توجه نظام‌های سلامت در جهان به موضوع واکسن‌های کرونا و داروهای موثر احتمالی بر این بیماری  صورت گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید