• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183917
+
-

بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها در جهان

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی که در مقیاس جهانی دارای محبوبیت عمومی هستند شامل فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و... می‌شوند که سیطره گسترده‌ای در کشورهای مختلف روی اطلاعات مردم دارند. اما در این بین برخی کشورها در راستای بومی‌سازی‌ پلتفرم‌ها، اقدام به توسعه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخصوص خود کرده‌اند که در برخی موارد با استقبال هم روبه‌رو شده است.

هند؛ روی موج ویدئوی کوتاه: از آنجایی که محبوبیت اپلیکیشن ویدئوی کوتاه چینی به نام تیک تاک، در هند رو به کاهش است، یک برنامه جدید به جای آن آمده است. پلتفرم رسانه اجتماعی منطقه‌ای هند با عنوان ShareChat، اپلیکیشن جدیدی به نام Moj را راه‌اندازی کرده است. این برنامه ویژگی‌هایی مشابه تیک تاک ازجمله جلوه‌های ویژه، ویدئوهای کوتاه، استیکرهای شکلک و غیره را ارائه می‌دهد. موج علاوه بر آپلود ویدئوهای 15ثانیه‌ای، اجازه دانلود ویدئوها را هم می‌دهد و از 15زبان هندی پشتیبانی می‌کند. با این حال، مانند خود ShareChat، این برنامه از زبان انگلیسی پشتیبانی نمی‌کند. گفتنی است که برنامه موج به‌دلیل تصمیم اخیر دولت هند برای ممنوعیت 59برنامه چینی در هند محبوبیت بیشتری به‌دست آورده است.

چینگاری و رفقا: به غیراز اپلیکیشن موج، هند اپلیکیشن‌هایی مانند Chingari، Mitron و Roposo تولید کرده است که باز هم در فضای ساخت ویدئوی کوتاه خدمات می‌دهد. Roposo یک برنامه هندی است که در سال 2014راه‌اندازی شد و از زمان ممنوعیت برنامه‌های چینی توسط هند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در سوی دیگر، چینگاری که در سال 2018وارد فضای شبکه‌های اجتماعی شد، از مرز 50میلیون دانلود عبور کرده است. در همین حال، میترون که در آوریل 2020راه‌اندازی شد بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.

چین؛ صفر تا صد در یک قالب
شبکه‌های اجتماعی در چین بسیار متفاوت از غرب است. درحالی‌که فیسبوک، اینستاگرام و توییتر همچنان بر جهان غرب تسلط دارند، چین شاهد ظهور بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی جدید و نوآورانه بوده است. در چین، مردم به‌طور متوسط ​​5ساعت و 50دقیقه از وقت خود را در اینترنت سپری می‌کنند. از این مدت زمان، چینی‌ها به‌طور متوسط ​​2ساعت و 12دقیقه را در پلتفرم‌های اجتماعی می‌گذرانند.

محبوب مثل وی‌چت: وی چت (WeChat) برای چینی‌ها نه فقط یک پیام‌رسان که پلتفرم تجارت اجتماعی است. وی چت در این کشور به‌صورت ماهانه بیش از 1.2میلیارد کاربر فعال دارد. کاربران چینی به‌طور متوسط ​​بیش از 70دقیقه در روز را در این برنامه صرف می‌کنند. همه این داده‌های شگفت‌ انگیز باعث می‌شود وی چت به یکی از محبوب‌‌ترین انتخاب برندها برای شروع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در چین تبدیل شود. این برنامه امکان تعامل شخصی‌سازی‌ شده یک به یک بین برندها و کاربران را فراهم می‌کند. در وی چت، برندها می‌توانند حساب‌های رسمی برای اشتراک‌گذاری محتوا ایجاد کنند تا تصویر برند را بهبود ببخشند.

ویبو، توییتر چینی: Weibo یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها در چین است و اغلب به‌عنوان توییتر چینی درنظر گرفته می‌شود. مثل ویچت، ویبو یکی دیگر از برندهای پلتفرمی است که معمولا برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در چین استفاده می‌شود. از نوامبر 2020، ویبو بیش از 520میلیون کاربر فعال ماهانه و 230میلیون کاربر فعال روزانه داشته است.

روسیه؛ تبلیغات بر بستر شبکه‌های اجتماعی بومی
 اگرچه شبکه‌های محبوب و پرکاربر غربی همچنان در همه کشورها مورد استفاده هستند اما روسیه و برخی کشورهای همسایه‌اش مانند قزاقستان و اوکراین اغلب جایگزین‌های منطقه‌ای را بر این پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند. این تفاوت در استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برندهایی که از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد، چراکه می‌تواند بر استراتژی‌های بازاریابی آنها تأثیر بگذارد.

VK، ترکیبی از فیسبوک و پیام‌رسان: برنامه VK که قبلا با نام VKontakte شناخته می‌شد با بیش از 97میلیون کاربر فعال ماهانه، محبوب‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی در روسیه است. این پلتفرم درواقع ترکیبی شکیل از فیسبوک و یک پلتفرم اشتراک فایل توصیف است. همانند فیسبوک، کاربران دارای یک پروفایل هستند و می‌توانند به راحتی کاربران دیگر را جست‌وجو و اضافه کنند تا به روز رسانی وضعیت، عکس‌ها و ویدئوهای آنها را دنبال کنند.

OK.ru، همکلاسی، سلام: درحالی‌که VK بیشتر در بین کاربران جوان 18تا 34سال محبوبیت دارد، کاربرانی با سنین بالاتر، معمولا سایت رسانه اجتماعی OK (در اصل Odnoklassniki به‌معنای همکلاسی‌ها) را ترجیح می‌دهند. OK.ru بیش از 71میلیون کاربر دارد. OK به کاربران اجازه می‌‌دهد با ساخت پروفایل، دوستان خود را جست‌وجو کنند و به ‌روزرسانی‌ها و تصاویر خود را به اشتراک بگذارند. تمرکز OK برقراری ارتباط مجدد با همکلاسی‌هاست.

Moi Mir، دنیای من: اپلیکیشن Moi Mir به معنی دنیای من، باز هم شبکه‌ای مشابه VK است. این اپ در حقیقت توسعه‌دهنده اینترنت/ایمیل
 mail.ru است که هم مالک OK و هم VK است و برای یافتن جایگاه منحصر به فرد خود در عرصه رسانه‌های اجتماعی گسترده‌تر تلاش کرده است. 5.4میلیون نفر هر‌ماه از Moi Mir برای به اشتراک‌گذاری تصاویر، موسیقی و ویدئوها استفاده می‌کنند.

روتوب، یوتیوب روسی: Rutube اساسا پاسخ روسیه به شبکه یوتیوب است. یک پلتفرم رسانه اجتماعی که بر محتوای اشتراک‌‌گذاری ویدئو از همه نوع متمرکز است. درحالی‌که روتوب هنوز نتوانسته است به عدد باورنکردنی کاربران یوتیوب دست یابد، طیف گسترده‌ای از محتوا را از تعداد زیادی از کاربران مختلف جمع‌آوری کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید