• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183732
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6yjK
+
-

وزارت ارتباطات: حمایت ‌ما باعث رشد بومی‌ها شد

اینترنت
وزارت ارتباطات: حمایت ‌ما باعث رشد بومی‌ها شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش تعداد کاربران یک پیام‌رسان داخلی طی 3‌ماه اخیر را حاصل حمایت‌های وزارتخانه متبوع خود دانست.
عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با فارس، در مورد پویشی که در این خبرگزاری برای افزایش پهنای باند پیام‌رسان ایتا ایجاد شده، می‌گوید: اینکه پیام‌رسان ایتا توانست از 3میلیون کاربر فعال طی 3‌ماه اخیر به ۱۹میلیون کاربر فعال برسد، نتیجه حمایت‌های ما بوده است و ان‌شاءالله این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.
به‌گفته او «هر قدر که پیام‌رسان‌های داخلی که به مردم خدمت می‌کنند و مردم میلیونی به آنها اقبال کرده‌اند، به زیرساخت اعم از تجهیزات، پهنای باند و حمایت‌های مادی و معنوی نیاز داشته باشند، ما در خدمت‌شان هستیم و این مسیری است که آن را دنبال می‌کنیم.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سازوکار و شرایط حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌گوید:«ما یکسری شرایط و ضوابطی داریم که تعداد کاربران پیام‌رسان‌‌ها از یک حدی که بیشتر شود، از آنها حمایت می‌کنیم و همه زیرساخت‌‌های مورد نیازشان را تأمین می‌کنیم.»
زارع‌پور همچنین تأکید می‌کند که اکنون وزارت ارتباطات تمام توان خودش را به‌کار می‌گیرد تا از 4پیام‌رسان ایتا، بله، سروش‌پلاس و روبیکا که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و کاربر بالای ۳ تا ۴میلیون نفر در روز دارند، حمایت کند و هر چقدر هم لازم باشد ما حمایت‌های خودمان را در این مسیر ارتقا می‌دهیم.
این در حالی است که سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حداقل در یک بخش با اظهارات مسئولان 2پیام‌رسان تفاوت‌هایی دارد. به‌عبارت دیگر، زارع پور در سخنان خود به عامل محدودیت‌ها در افزایش تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی اشاره‌ای نمی‌کند و این اتفاق را در کل، به حمایت‌های وزارتخانه تحت امر خود از پلتفرم‌های بومی مذکور نسبت می‌دهد.

روبیکا حمایتی دریافت نکرده
مقامات روبیکا در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا این پلتفرم برای توسعه زیرساخت‌های خود تاکنون از کمک‌های مالی دولتی استفاده کرده است؟ این موضوع را با قاطعیت رد می‌کنند. به‌گفته آنها «روبیکا از هیچ‌گونه حمایت مادی از سوی دولت و سایر ارگان‌ها برخوردار نبوده و هیچ‌گونه دریافت مالی نیز نداشته است، چرا که اصولا نیازی به آن ندارد. از آنجا که 2 اپراتور بزرگ کشور، همراه اول و ایرانسل، سهامداران اصلی روبیکا هستند، لذا این پلتفرم از طریق ترافیک کاربران در بستر خود درآمدزایی داشته و بی‌‌نیاز از هرگونه حمایت مادی است.»
درواقع، مدیران روبیکا معتقدند که بخشی از دلایل افزایش تعداد کاربران از ابتدای آغاز محدودیت برای 2پلتفرم واتساپ و اینستاگرام مربوط به همین اتفاق است.
به‌گفته مقامات روبیکا «پس از اعمال محدودیت‌‌ها، میزان تعداد کاربران از روبیکا افزایش پیدا کرد. هرچند روبیکا این موضوع را یک فرصت نمی‌داند و معتقد است که کاربر باید براساس انتخاب و نه اجبار از سرویس‌های این پلتفرم استفاده کند.»
 
افزایش کاربران با شروع محدودیت‌ها
مدیرعامل پیام‌رسان گپ هم اگرچه در فهرست حمایتی وزیر ارتباطات نیست، اما طی این مدت از رشد بالایی برخوردار بوده است. مهدی انجیدنی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «پس از فیلتر واتساپ و اینستاگرام، مخاطبان احساس کردند که چالش‌های پیشین ازجمله قطعی و اختلال در سرویس پیام‌رسان‌های بومی وجود ندارد.»
به‌گفته او «این بار از همان روزهای اول که اختلال در اینترنت آغاز شد، ما با شیب بسیار زیادی، شاهد افزایش گروه‌ها بودیم. در بعضی روزها 80هزار کاربر ثبت‌نام می‌کردند اما در همان روز 300هزار گروه ایجاد می‌شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید