• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183675
+
-

پاسخ قاطع

طرح 3ماده‌ای اقدام متقابل مجلس: ارتش‌های اروپا در منطقه تروریستی اعلام می‌شوند

مجلس
پاسخ قاطع

رئیس‌جمهور در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را محکوم کرد. همچنین دیروز وزیر امورخارجه ایران و فرمانده کل سپاه‌ با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس، اقدام پارلمان اروپا در صدور قطعنامه‌ای باهدف قرار‌دادن نام سپاه در فهرست ادعایی «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا را بررسی کردند؛ نشستی که خروجی آن اعلام وصول طرحی بود که درصورت تصویب، دولت را به انجام اقدام «متقابل» و «متناظر» با مصوبات اتحادیه اروپا مکلف می‌کند.به‌گزارش همشهری، طرح «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات پارلمان اروپا در راستای صیانت از قانون‌اساسی و منافع و حقوق ملت ایران» دیروز درحالی در مجلس اعلام وصول شد که واکنش‌ها در ایران به اقدام نامعقول پارلمان اروپا همچنان ادامه دارد و تهران مصمم است تهدیدهای دولت‌های اروپایی را با اقدام متقابل پاسخ دهد.اگرچه تصمیم‌های پارلمان اروپا «پیشنهادی» و «غیرالزام‌آور» بوده و شورای اروپا باید درباره اجرای آن تصمیم‌گیری کند، اما جمهوری‌اسلامی پیش‌ از این درباره تبعات تحرکات ضدایرانی اروپا، به‌ویژه علیه سپاه پاسداران، به‌عنوان نهاد نظامی رسمی ایران، هشدار داده بود؛ هشداری که درصورت اجرایی‌شدن مصوبات خصمانه اخیر، شکل اجرایی به‌خود می‌گیرد.

طرح 3ماده‌ای مجلس
طرحی که دیروز در مجلس اعلام وصول شد، بر این مبنا استوار شده‌است که درصورت موافقت شورای اروپا با قطعنامه پارلمان علیه سپاه و برخی مقام‌های ایرانی، دولت ایران نسبت به انجام اقدام‌های تقابلی مکلف خواهد شد؛ رویکردی که در 3محور کلی تدوین شده‌است.

تروریسم
درصورتی‌که اتحادیه‌اروپا مقام‌ها یا نهادهای کشور، ازجمله نهادهایی که در قانون اساسی نام برده شده‌اند، مانند سپاه پاسداران یا بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، واکنش متناظری صورت خواهد گرفت.

تحریم
در شرایطی که شورای اروپا مقام‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایران را در فهرست تحریم قرار دهد، دولت مکلف به تدوین فهرستی از مقام‌ها و اشخاص اروپایی با هدف اعمال تحریم‌های مالی یا تروریستی است.

حقوق‌بشر
تدوین سازوکاری برای موارد نقض حقوق‌بشر. بر این اساس اقدام‌های خلاف حقوق بین‌الملل، ازجمله کشتار و نسل‌کشی و مواردی از این دست که اروپایی‌ها نقشی در آن داشته‌اند، ثبت و در مراجع بین‌المللی پیگیری قضایی می‌شود.

سرزنش سپاه تلاش مذبوحانه است

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور
هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر آنها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ ارتش‌های کشورهای منطقه به این امر معترف هستند و مسئولان عالی در سراسر منطقه معترف هستند که نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برخورد با تروریسم بسیار ارزشمند است. مسئولان عالی این مناطق در همین مدت بارها به ما گفتند که اگر سپاه، سپاه قدس، حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از همکاری‌ها نبود، شرایط در کشور ما و منطقه ما به‌گونه دیگری بود. معتقدم کسانی که امروز می‌خواهند سپاه مقتدر را به‌خاطر حرکت انقلابی‌اش به‌خاطر حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم و نقش‌آفرینی‌اش در حمایت از مردم مورد سرزنش قرار دهند، این حرکت مذبوحانه است و محکوم به شکست است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس

مجلس ارتش‌ کشورهای اروپایی در منطقه را به‌عنوان «سازمان تروریستی» شناسایی می‌کند و اقدام‌های لازم برای مقابله با آنها را در دستور کار قرار خواهد داد.


حسین امیرعبداللهیان،وزیر امورخارجه

درصورت اصلاح‌نشدن موضع اروپا، احتمال خروج ایران از «ان‌پی‌تی» یا اخراج بازرسان آژانس وجود دارد. پارلمان اروپایی به‌پای خود شلیک کرد.

واکنش وزارت اطلاعات به اقدام اروپا علیه سپاه
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اقدام اخیر اروپا درباره سپاه را محکوم کرد و اقدام متقابل در صورت هر عمل مغایر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مسلم کشور دانست. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: اروپایی‌ها که برخلاف آمریکایی‌ها دارای پیوستگی سرزمینی با منطقه حساس غرب آسیا هستند، اگر تجربه اقدام مشابه آمریکایی‌ها را مرور می‌کردند، این عمل غیرقانونی و مردود را که خلاف بند۷ ماده۲ منشور ملل متحد است، مرتکب نمی‌شدند. ضعف برآوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی در شناخت مردم و منطق حاکم بر نظام حکمرانی مردمی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا با تمهید این دست اقدامات بی‌ارزش و نمادین تلاش کنند تا پروژه شکست خورده و خارجی آشوب و اغتشاش را تنفس مصنوعی بدهند. حال آنکه با این توهمات نه‌تنها به اهداف مداخله‌گرانه‌شان در داخل کشور دست نخواهند یافت، بلکه در سطح کلان‌تر، سیاست‌های مداخله‌گرانه منطقه‌ای آنها را نیز با شکست قطعی مواجه خواهد ساخت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید