• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18363
+
-

ترافیک دیپلماتیک آمریکا و کره‌شمالی به مقصد سنگاپور

آسیا
ترافیک دیپلماتیک آمریکا و کره‌شمالی به مقصد سنگاپور

 یکی از دستیاران ارشد رهبر کره‌شمالی به آمریکا سفر کرده است. 2هیأت از کره‌شمالی و آمریکا هم به سنگاپور رفته‌اند تا شرایط نشست ترامپ - کیم را فراهم کنند.

آمریکا و کره‌شمالی به‌شدت تحرکات دیپلماتیک خود را افزایش داده‌اند تا نشست تاریخی بین رهبران 2کشور، در تاریخ مقرر در سنگاپور برگزار شود.
به گزارش گاردین، دوشنبه کیم چانگ سون رئیس دفتر کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی از طریق پکن وارد سنگاپور شد. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داده است که در همین شب، در سفری غیرمنتظره، کیم یونگ چول رئیس سابق سازمان جاسوسی کره‌شمالی هم از طریق پکن به سمت آمریکا پرواز کرد. این سفر هم بخشی از آماده‌سازی شرایط برای برگزاری نشست 12ژوئن (22خرداد) در سنگاپور است. در دیگر سو، یک هیأت از آمریکا به ریاست جو هاگین معاون رئیس دفتر کاخ سفید هم دوشنبه از طریق ژاپن به سمت سنگاپور حرکت کرد. کاخ سفید تأیید کرده بود که یک تیم تدارکاتی به سنگاپور می‌فرستد. ترامپ پنجشنبه گذشته در نامه‌ای به کیم جونگ اون، اعلام کرد که نشست سنگاپور به‌خاطر خصومت آشکار کره‌شمالی لغو خواهد شد اما خیلی زود نظرش را تغییر داد و بعد از موضع‌گیری‌های مثبت کره‌شمالی نسبت به ملاقات رهبر این کشور با ترامپ، گفت که این نشست طبق برنامه برگزار خواهد شد. این تصمیم‌، با واکنش‌های مثبتی در چین و کره‌جنوبی مواجه شد اما به‌نظر نمی‌رسد که ژاپن از این تغییر نظر ترامپ خوشحال باشد. ژاپن تنها کشوری بود که بعد از اعلام لغو نشست تاریخی سنگاپور، از تصمیم ترامپ تمجید کرد و حالا قطعا نگرانی‌هایی دارد. به همین‌خاطر است که ترامپ با شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور صحبت کرده و 2طرف قرار گذاشته‌اند پیش از ملاقات ترامپ با کیم، با هم دیدار کنند. مذاکرات بین آمریکایی‌ها و کره‌ای‌ها برای برگزاری این نشست به‌صورت فشرده‌ای برگزار می‌شود و حتی 3روز پیش یک هیأت از آمریکا با مسئولان کره‌شمالی در پان‌مون‌جون در منطقه حائل نظامی دیدار کردند. سونگ کیم سفیر سابق آمریکا در کره‌جنوبی که هم‌اکنون سفیر کشورش در سنگاپور است ریاست این هیأت را به‌عهده داشت.

ژنرال در نیویورک

مهم‌ترین رویداد در این فعالیت‌های دیپلماتیک، سفر ژنرال کیم یونگ چول به آمریکاست. او طبق برنامه، بعد از مذاکره با چینی‌ها، دیروز وارد نیویورک شد. ژنرال کیم یونگ چول رده‌بالاترین مقام کره‌شمالی است که از سال2000 به آمریکا سفر می‌کند. او در کره‌شمالی دست راست رهبر این کشور به‌شمار می‌رود و نقش آشکار و پررنگی در مذاکرات اخیر برای خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره داشته است. او در المپیک زمستانی به همراه خواهر رهبر کره‌شمالی به کره‌جنوبی سفر کرد و در هر دو سفر رهبر کشورش به چین، همراه او بوده است. در سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به کره‌شمالی، ژنرال کیم یونگ چول کسی بود که در میز مذاکره مقابل او نشست و با او به‌عنوان همتایش مذاکره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید