• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18361
+
-

توافق اولیه برای جلوگیری از جنگ در جنوب سوریه

خاورمیانه
توافق اولیه برای جلوگیری از جنگ در جنوب سوریه

 درحالی‌که بسیاری از رسانه‌های عربی افکار عمومی را برای وقوع جنگی بزرگ در جنوب سوریه آماده می‌کردند، به‌نظر می‌رسد روند مذاکرات قدرت‌های بزرگ با هدف حفظ توافق کاهش تنش در این منطقه پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. براساس این توافق که در اواسط سال گذشته میان آمریکا، روسیه و اردن به‌دست آمد، استان‌های جنوبی سوریه به مناطق کاهش تنش (در مجموعه توافق‌های آستانه) اضافه شده و همه طرف‌ها متعهد شدند از وقوع هرگونه درگیری نظامی در جنوب این کشور جلوگیری کنند. حالا و در شرایطی که روزبه‌روز تنش‌های نظامی و امنیتی در این منطقه بیشتر می‌شود، یک‌بار دیگر 3کشور بانی توافق سال2017 گرد هم آمده‌اند تا از توافق خود برای حفظ منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه صیانت کنند. بر این اساس، روز گذشته معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی این 3کشور برای برگزاری نشست سه‌جانبه به‌منظور بررسی وضعیت جنوب سوریه خبر داد.

این در حالی است که پیش از برگزاری نشست سه‌جانبه، رسانه‌های رژیم اسرائیل و اردن اطلاعات متعددی را از توافق احتمالی این 3کشور درباره جنوب سوریه به نقل از منابع آگاه منتشر کرده‌اند. براساس این اطلاعات، رژیم اسرائیل و اردن با حضور ارتش سوریه در مناطق شمالی خود، به شرط عدم‌حضور متحدان ارتش سوریه موافقت کرده‌اند. به‌گفته شبکه2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، این توافق با میانجیگری روسیه صورت گرفته است.

از سوی دیگر، روزنامه یدیعوت آحارونوت، با اشاره به سفر امروز آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مسکو نوشته است: تفاهم‌های صورت گرفته میان اسرائیل و روسیه هنوز نهایی نشده است و این سفر با هدف تکمیل مذاکرات درباره سوریه صورت می‌گیرد. لیبرمن امروز به همراه هیأتی از مشاوران امنیتی و نظامی برای دیدار با وزرای دفاع و امور خارجه روسیه راهی مسکو می‌شود. پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از سفر بنیامین نتانیاهو به این کشور گفته بود: نیروهای ارتش سوریه تنها نیروهایی هستند که باید در جنوب این کشور حضور داشته باشند. این سخن از سوی بسیاری از رسانه‌ها به مثابه توافق ابتدایی روسیه و اسرائیل بر سر پرونده جنوب سوریه تعبیر شد. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: امیدواریم تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه التنف در جنوب سوریه به‌زودی اجرا شود.

تمام اینها در حالی است که کاردار سفارت سوریه در اردن، در واکنش به هشدار وزارت خارجه آمریکا به نظام سوریه مبنی بر عواقب هرگونه اقدام نظامی در جنوب این کشور گفته بود: در شرایط فعلی دولت سوریه نیازی به حمله به استان‌های جنوبی ندارد و می‌توان مسئله این استان‌ها را از طریق مذاکره حل کرد. به این ترتیب ممکن است توافق سه‌جانبه بر سر بازگشت ارتش سوریه به استان‌های جنوبی، مکانیسمی برای ورود این نیروها را هم دربربگیرد، چرا که حتی درصورت پیشروی یگان ارتش، باز هم توافق کاهش تنش در جنوب به‌وسیله درگیری‌های نظامی احتمالی میان معارضین سوری (جبهه جنوبی) و نیروهای دولتی این کشور نقض خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید