• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183587
+
-

بانک‌ها؛ تشنه افزایش سرمایه

 خبر: جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: در بودجه سال‌۱۴۰۲، 2‌مسیر برای افزایش سرمایه بانک‌ها پیش‌بینی شده است. به‌گونه‌ای که اجازه داده شده تا از محل دارایی‌های دولت یک بخش از افزایش سرمایه بانک‌ها محقق شود و در حکم دیگری اجازه داده شده تا با نظر رئیس هیأت مدیره بانک‌ها، بسیاری از بانک‌ها بتوانند دارایی‌های خود را به فروش برسانند و به نقدینگی تبدیل کنند تا قدرت وام دهی آنها بیشتر شود.
 نقد: بانک‌های ایران از حیث نسبت کفایت سرمایه وضع مطلوبی ندارند و سال‌ها غفلت از تقویت سرمایه بانک‌ها، توان آنها را برای ایفای نقش مؤثرتر در اقتصاد به تحلیل برده است. واقعیت این است که دست‌کم 2بانک دولتی سپه و ملی ایران وضع نامناسبی دارند. احکام پیش‌بینی شده در لایحه بودجه به‌گونه‌ای است که باعث نجات این دو بانک نخواهد شد و دل بستن به اینکه دولت اموالی بفروشد تا بانک‌های ناتراز دولتی با این اقدام سرمایه خود را بهبود ببخشند، دور از انتظار است.
بهتر است مجلس و دولت به جای اینکه موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها را درون بودجه‌های سنواتی جست وجو کنند، یک تصمیم مهم و استراتژیک بگیرند و راهی برای رفع ناترازی و نسبت منفی 2بانک دولتی ملی و سپه پیدا کنند. افزون بر این اگر قرار باشد، سرمایه بانک‌های دولتی روی کاغذ افزایش یابد و هنوز مهر آن خشک نشده، دولت و مجلس با تسهیلات تکلیفی، آنها را گرفتار سازند، بازهم نقض غرض خواهد بود. شبکه بانکی دیگر تاب و توان پرداخت تسهیلات تکلیفی را ندارد و فشار بیشتر باعث افزایش وام نخواهد شد. بلکه آنها را زمینگیر می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید