• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183569
+
-

چشم ترکیه به تسلیحات انگلیسی

پس از مخالفت‌های گسترده در آمریکا، برای واگذاری جنگنده‌های اف16، ترکیه تلاش دارد تا جنگنده و تسلیحات مورد نیازش را از بازار لندن تهیه کند

جهان‌نما
چشم ترکیه به تسلیحات انگلیسی

ترکیه به دنبال امضای یک قرارداد تسلیحاتی گسترده با انگلیس برای خرید مجموعه‌ای از تجهیزات نظامی است. به‌نظر می‌رسد این قرارداد چند میلیارد دلاری ترکیه برای خرید تسلیحات نظامی از انگلیس، به دلیل موانعی است که آنکارا برای خرید تسلیحات از آمریکا با آن روبه‌روست. رویترز به نقل از منابع خود گفته که ترکیه برای خرید این تسلیحات نظامی، مذاکراتی را با لندن آغاز کرده است. هفته گذشته نیز «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در سفر به لندن با همتای انگلیسی خود دیدار کرده بود. منابعی که نامشان اعلام نشده، گفته‌اند که وزرای دفاع 2کشور در دیدار خود درباره خرید جت‌های یوروفایتر، هواپیماهای ترابری C-130J و ناوچه‌های تایپ23و همچنین موتورهای تانک M60 گفت‌وگو کردند. ارزش تخمینی معامله‌ای تسلیحاتی میان 2کشور، بیش از 10میلیارد دلار است. معامله تسلیحاتی ترکیه با انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که آنکارا با مخالفت کنگره آمریکا برای خرید 40جت جنگنده جدید اف-16و تجهیزات موردنیاز، برای نوسازی ناوگان فعلی اف-16خود با موانعی روبه‌روست. اعضای کنگره آمریکا، برخی تهدیدات و تنش‌ها در روابط ترکیه با یونان را دلیل مخالفت خود برای فروش جنگنده‌های جدید اف-16به آنکارا عنوان کرده‌اند. ترکیه یکی از بزرگ‌ترین ناوگان جنگنده‌های اف-16را در منطقه دارد، اما این هواپیماها هم ‌اکنون به‌دلیل فرسودگی به تعمیرات اساسی نیاز دارند.
پیش‌تر نیز برخی مقامات ترکیه احتمال خرید جنگنده‌های یوروفایتر از انگلیس به دلیل عدم‌فروش جنگنده‌های اف16- توسط آمریکا را مطرح کرده بودند. جنگنده‌های یوروفایتر توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی تولید می‌شوند و گفته شده ترکیه به دنبال خرید 24تا 48فروند از این جنگنده‌هاست. با این حال گزارش شده است که خرید جنگنده‌های یوروفایتر برای آنکارا با چالش‌هایی روبه‌روست، زیرا نگهداری و استفاده از این جنگنده‌ها نیازمند تجهیزات فنی و آموزش‌های زیادی در نیروهای مسلح ترکیه است.
ترکیه 14هواپیمای ترابری نظامی C-130J نیز سفارش داده است. این هواپیماها، پیشرفته‌ترین در نوع خود هستند. گفته شده ترکیه از نظر فنی نیز دارای امکانات و دانش لازم برای نگهداری و کار با این هواپیماهاست. این کشور همچنین 3فروند ناوچه تایپ 23دست دوم از انگلیس خواهد خرید که قابلیت مقابله با زیردریایی نیز دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید