• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183547
+
-

شمارش معکوس برای رونمایی از خارجی‌های بازار خودرو

محموله جدید خودروهای وارداتی شامل 120دستگاه هیوندای وارد بندر شهید باهنر شد

یک‌ماه بعد از ورود نخستین محموله خودروهای خارجی به گمرک و درحالی‌که هنوز پای هیچ‌ خودروی خارجی به بازار ایران باز نشده، روز گذشته کشتی حامل یک محموله 120دستگاهی دیگر از خودروهای ثبت سفارش شده، وارد بندر شهید باهنر بندرعباس شد.
 به گزارش همشهری و براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، محموله جدید شامل 120دستگاه هیوندای سدان‌2023 است که با توجه به مدل‌‌های عنوان‌شده برای وارداتی‌های این برند به‌احتمال زیاد مدل‌های اکسنت و النترا را شامل می‌شود.
سوم دی‌ماه نخستین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲‌دستگاه خودرو از محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت‌(شاسی‌بلند) و اسپورتیج (شاسی‌بلند) وارد بندر لنگه شد. بعد از آن خبرهایی از واردات 19هزار دستگاه چانگان و 2.140دستگاه کیا منتشر شد و وزارت صمت اعلام کرد فرایند فروش خودروهای وارداتی هفته سوم دی‌ماه با عرضه در بورس کالا آغاز می‌شود. هیأت پذیرش بورس کالا در میانه سومین هفته یعنی روز سه‌شنبه 18دی‌ماه از پذیرش این 21.140دستگاه خودرو در بورس خبر داد اما درحالی‌که وزارت صمت اعلام کرده بود عرضه خودروها در بورس قطعا تا پایان دی‌ماه انجام خواهد شد، این اتفاق هنوز نیفتاده و تا لحظه تنظیم این گزارش، زمان مشخصی نیز برای آن اعلام نشده است.
حال با احتساب محموله جدید وارد شده تعداد کل خودروهای وارداتی به کشور به 21.260دستگاه رسیده و واردات یک‌پنجم از 100هزاردستگاه خودرویی که وزارت صمت قول واردات آنها تا پایان سال را داده بود، محقق شده اما چشم بازار خودرو و متقاضیان، هنوز به جمال یکی از این خارجی‌های محبوب هم روشن نشده است.

خودروها کی در بورس عرضه می‌شوند؟
براساس آیین‌نامه واردات خودرو، فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق عرضه در بورس کالا انجام می‌شود؛ رویه‌ای که طی یک‌ماه گذشته با انتقادات زیادی مواجه بوده و ادامه آن برای خودروهای تولید داخل تقریبا منتفی شده اما وزارت صمت با توجه به نص صریح آیین‌نامه واردات، به تداوم آن برای خودروهای وارداتی اصرار دارد و معتقد است اگر قرار است شیوه فروش دیگری مورد استفاده قرار گیرد، باید آیین‌نامه واردات از اساس بازنگری و از نو در هیأت دولت تصویب شود. در نتیجه متقاضیان خودروهای خارجی همچنان باید برای خرید، گوش به زنگ اطلاعیه‌های بورس کالا باشند.
 هفته سوم دی‌ماه نخستین زمانی بود که برای عرضه بورسی خودروهای وارداتی مطرح شد اما نه‌فقط در این تاریخ بلکه تا پایان دی‌ماه عرضه‌ای انجام نشده و اطلاعیه‌ای نیز منتشر نشده است.
سخنگوی وزارت صمت نیز روز گذشته از زمان احتمالی عرضه خودروها در بورس ابراز بی‌اطلاعی کرد و به همشهری گفت: وزارت صمت تنها پله اول واردات خودرو است که سفارش‌ها را ثبت می‌کند و اطلاع‌رسانی درخصوص مراحل دیگر واردات از تخصیص ارز، برند انتخابی، ورود به گمرک و عرضه در بورس باید در دیگر نهادهای ذیربط اطلاع‌رسانی شود و وزارت صمت هم درباره زمان احتمالی عرضه منتظر اطلاعیه بورس کالاست.

مکث
کدام مدل‌های هیوندای وارد شدند

هیوندایی ازجمله برندهایی است که از آغاز ثبت سفارش واردات، به‌عنوان یکی از وارداتی‌های قطعی و اتفاقا مطرح‌ترین برندی که با توجه به محدودیت‌های آیین‌نامه، امکان واردات به کشور دارد، سر زبان‌ها افتاد. شرکت کرمان خودرو با توجه به سابقه فعالیت در زمینه واردات هیوندایی، این‌بار نیز واردات همین برند را هدف‌گذاری کرد و 5محصول از این شرکت کره‌ای به‌عنوان مدل‌هایی که با توجه به سقف قیمت 20هزار دلاری، امکان خرید و واردات دارند، مطرح شد. این مدل‌ها عبارت بودند از هیوندایی آی10، هیوندایی‌ آی‌20، هیوندایی اکسنت، هیوندایی النترا و هیوندایی کونا. با توجه به اینکه 3مدل از این 5مدل یعنی هیوندایی‌ آی‌10، آی‌20 و کونا هاچ‌بک هستند، به‌نظر می‌رسد 120خودرو وارداتی جدید از مدل اکسنت و النترا باشند. براساس تحقیقات همشهری، قیمت جهانی هیوندایی اکسنت بین 16.600 تا 19.600دلار (۱.۱ تا ۱.۳۳‌میلیارد تومان)، هیوندایی النترا با قیمت جهانی ۱۹.۹۵۰‌هزار دلار (حدود ۱.۳۲ تا ۱.۳۵‌میلیارد تومان)، هیوندایی کونا حدود 20هزار دلار (۱.۴‌میلیارد تومان)، هیوندایی آی‌10 بین 15.500 تا 16هزار دلار (810میلیون تا یک میلیارد تومان) و قیمت جهانی هیوندایی آی‌20 حدود16هزار دلار است که احتمالا در بازه 960میلیون تا ۱.۲‌میلیارد تومان در بازار داخلی قیمت می‌خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید