• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183496
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjlNp
+
-

اجرای 2082پروژه با نظر مردم

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از چرایی اجرای طرح «من شهردارم» می‌گوید

گزارش
اجرای 2082پروژه با نظر مردم

فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

اگرچه شاید اسم این اداره خیلی سرزبان‌ها نباشد و کمتر خبری از آن در رسانه‌ها منتشر شود، اما اداره‌ای مهم در شهرداری به‌حساب می‌آید. جایی که بخش زیادی از ریل‌گذاری آینده شهر در آنجا انجام می‌شود و باید برنامه‌ها را متناسب با وضعیت تعیین کرده و بودجه اجرایشان را آنقدر دقیق تنظیم کند تا از یکسو هم نظر شهردار و معاونش و نمایندگان مردم در شورا تامین شود و هم بهترین اقدامات برای شهر رقم بخورد. اداره‌کل برنامه و بودجه، یکی از پرکارترین ادارات شهرداری تهران به‌حساب می‌آید؛ به‌ویژه در نیمه دوم سال که فصل بودجه‌ریزی هم فرا می‌رسد. بی‌تردید، بررسی بودجه‌ها و برنامه‌های کلان پیشین شهرداری در سال‌های قبل یکی از مهم‌ترین کارهای این اداره هم به‌حساب می‌آید تا بتوانند با توجه به نتایج به دست، برای آینده برنامه‌ریزی کنند؛ کاری که به‌نظر می‌رسد اداره‌کل برنامه و بودجه در این دوره مدیریت شهری، بسیار به آن اهمیت می‌دهد. این در حالی است که این اداره برای ترسیم نقشه راه چگونگی رفع نیازمندی‌های شهر تهران، به‌دنبال افزایش میزان مشارکت‌های مردمی با استفاده از فناوری‌ها هم هست. بر این اساس، طرح «من شهردارم»  کلید خورد تا با نظرسنجی از شهروندان تهرانی، بتوان پروژه‌های محله‌محور را در تنظیم و تدوین لایجه بودجه سال1402 شهرداری با اطلاعات مناسب‌تری گنجاند. به همین‌خاطر با امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت‌‌وگو کردیم تا درباره چرایی اجرای این طرح توضیح دهد.

اساسا چرا طرح «من شهردارم» را به جریان انداختید؟
 در طرح نظرسنجی «من شهردارم» یا طرح نظرسنجی «بودجه‌ریزی مشارکتی» و طرح‌های مشابه اینچنینی که بازهم به اجرا درمی‌آیند به‌دنبال این هستیم تا نظرات شهروندان تهرانی را درباره پروژه‌های شهری در مقیاس محله‌ای و منطقه‌ای اخذ کنیم. برای اینکه بتوانیم در لایحه پیشنهادی بودجه1402 شهرداری تهران، پروژه‌های شهری را به شورای شهر تهران ارائه دهیم از مسیر نظرسنجی ورود کردیم تا پروژه‌هایی که اولویت دارند، انتخاب شوند؛ چراکه بودجه شهرداری تهران برای یک‌سال پاسخگوی تمام پروژه‌های شهری نیست. یکی از موارد تحقق پروژه‌ها، مشارکت مردم در انتخاب، پیشنهاد و اولویت‌بندی پروژه‌های شهری است. از این‌رو مقوله بودجه‌ریزی مشارکتی که به نوعی فراموش شده بود برای نخستین بار در صدر برنامه‌ها قرار گرفت و کلان‌پروژه‌ای را در سطح شهر رقم زد.
آیا بودجه شهرداری به میزانی هست که تمام نظرات شهروندان را تامین کند؟
بودجه‌ریزی مشارکتی یک فرایند دمکراتیک است که در آن اعضای جامعه تصمیم می‌گیرند که چگونه بخشی از بودجه عمومی را هزینه کنند. با این کار عملا قدرت واقعی را می‌توان به مردم داد، که باعث افزایش انگیزه و نگرش کاری کارکنان، رسیدن به تعهد با هدف سطوح بالاتر از مدیران سطح پایین‌تر و بهبود تبادل اطلاعات بین مدیریت ارشد و مدیریت سطح پایین می‌شود. در راستای این ابر پروژه، از ماه‌ها قبل روی این پروژه کار مطالعاتی انجام پذیرفته تا نظر مردم درخصوص پروژه‌های پیشنهادی در تدوین بودجه1402 اخذ شود. با ایجاد کمپین #من_شهردارم کم‌کم کار شکل جدی‌تری به‌خود گرفت و رسانه‌ها پای کار آمدند تا با شیوه‌های مختلف تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مردم را به مشارکت در تعیین اولویت‌های پروژه‌های منطقه‌ای و محله‌ای خود تشویق کنند. این نظرات مردمی باید در سامانه من شهردارم به ثبت می‌رسید. از سوی دیگر امکان نظرسنجی به‌صورت باز میسر نبود. بنابراین تمام پروژه‌های محله‌ای در ۲۲منطقه، ۱۲۳ناحیه و ۳۵۳محله و همچنین پروژه‌هایی که در تماس‌ها و پیشنهادهای مردمی سامانه 137 پلاس، برنامه قرار خدمت و طرح رصد درخواست شده بود نیز احصاء شد و رقم آن به 4هزار پروژه رسید. اما از آنجایی که بودجه شهرداری به اندازه‌ای نبود که تمام این طرح‌ها در سال۱۴۰۲ نهایی شود تصمیم گرفته شد براساس اولویت‌ها اجرا شود.

نکته
تعداد پروژه‌های مورد پرسش

به گفته امیر شهرابی مدیر کل برنامه و بودجه، پس از بررسی‌های کارشناسی، 2هزارو۸۲طرح به جمع‌بندی رسید که قابلیت اجرا داشت و در سامانه
 manshahrdaram.tehran.ir  بارگذاری شد تا شهروندان بتوانند در انتخاب، اولویت‌بندی و حتی پیشنهاد پروژه‌های جدید نقش داشته باشند. قسمتی از این نظرسنجی با مراجعه حضوری و گفت‌وگو با شهروندان انجام شده است. بخشی از نیرو‌های اعزامی به محله‌ها از کارکنان شهرداری بودند و بخشی هم نیرو‌های مردمی، اعضای گروه‌های دوام، آتش‌نشان‌های داوطلب، مربیان ورزشی و آموزشگران پسماند بوده‌اند. کارشناسانی که به‌صورت میدانی در سطح شهر حضور پیدا کرده‌اند این کار را با عنوان سفیران طرح بودجه‌ریزی شهرداری تهران انجام دادند و نظر شهروندان را درباره طرح‌های محلی جویا شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید