• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183485
+
-

جوان‌ها در این مسجد پای سفره عقد می‌نشینند

بچه‌های مسجد
جوان‌ها در این مسجد پای سفره عقد می‌نشینند

مسجد صفای محله گرگان از مساجد فعال منطقه۷ است که علاوه‌بر برپایی برنامه‌های مذهبی و نیکوکارانه، در بسیاری از اقدامات عام‌المنفعه و فرهنگ‌ساز هم پیش‌قدم است. یکی از طرح‌های بکر و جالبی که از سال‌های گذشته در این مسجد اجرا می‌شود، برپایی مجلس مشارکتی عقد و عروسی برای جوانان محله است.
در این مراسم که بیشتر در مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی برپا می‌شود، جوانان مسجدی با حمایت بانیان مسجد و سایر نمازگزاران، مراسم عقدشان را در مسجد برگزار می‌کنند. در روز مراسم، عروس و دامادها کنار خنچه عقدی که با سلیقه بانوان مسجد در بخش زنانه به زیبایی چیده شده می‌نشینند و عاقد که یکی از روحانیون مسجد است، خطبه را با حضور مهمانان و نمازگزاران جاری می‌کند؛ سپس از مهمانان با شربت و شیرینی همراه با مولودی‌خوانی پذیرایی می‌شود. اما مراسم همین‌جا تمام نمی‌شود و زوج‌های جوان و مهمانان برای برپایی مراسم عروسی و صرف شام به تالار می‌روند.
مدیر هیات‌امنای مسجد صفا، می‌گوید: «با این کار مراسم عقد و آغاز زندگی مشترک جوانان در محیطی معنوی برگزار و زندگی‌شان سرشار از برکت می‌شود.» محسن خوانین‌زاده می‌افزاید: «از ۱۸سال پیش مراسم عقد جوانان مسجدی و نمازگزاران در مسجد صفا برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰زوج جوان پیوند آسمانی‌شان را در این مسجد بسته‌اند.» او ادامه می‌دهد: «اولین عروس و دامادهایی که خطبه عقدشان در مسجد خوانده شده، حالا فرزندان بزرگی دارند که به دبیرستان می‌روند.» آن‌طور که مدیر هیات‌امنای مسجد می‌گوید، فرهنگسازی برای برگزاری ازدواج آسان هدف دیگر اجرای این طرح است. خوانین‌زاده تاکید می‌کند: «مراسم عقد و عروسی در این مسجد بین جوانان مسجدی و به صورت مشارکتی برگزار می‌شود و در هر مراسم حداقل ۵عروس و داماد حضور دارند. به این ترتیب خرج تالار و سایر هزینه‌ها تقسیم می‌شود و زوج‌های جوان در شروع زندگی‌شان زیر بار خرج کمرشکن عروسی نمی‌روند.» حاج‌محسن معتقد است یکی از دلایلی که جوان‌ها ازدواج نمی‌کنند، هزینه‌های کمرشکن مراسم عروسی است و وقتی این مراسم با کمترین هزینه و به‌سادگی برگزار شود، جوانان به ازدواج تشویق می‌شوند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید