• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18342
+
-

در جست‌وجوی زمین ۲

جف بزوس اعلام کرده انسان باید در ‌ماه اقامت گزیند و ایلان ماسک به‌دنبال فرستادن بشر به مریخ است. آیا زمین واقعا به یک جایگزین نیاز دارد؟

در جست‌وجوی زمین ۲


«ما باید به‌ماه برگردیم و این بار آنجا بمانیم»؛ این جمله جف بزوس، مدیرعامل و مؤسس آمازون در یک کنفرانس فضایی در لس‌آنجلس،  بار دیگر بحث‌ها درباره یافتن سیاره‌ای به‌عنوان جایگزین زمین را داغ کرده است.

 بزوس که شرکت فضایی بلو ارجین را هم تاسیس کرده و پولدارترین فرد جهان به‌حساب می‌آید در کنفرانس توسعه فضایی اعلام کرد: اگر قرار است نسل بشر نجات پیدا کند باید به فکر کلونینگ و اقامت در‌ماه باشیم. به گزارش گاردین، او تأکید کرده حاضر است برای پیشبرد این مسیر از طریق شرکت خود سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد تا انسان بار دیگر به‌ماه بازگردد و این بار در کره‌ماه اقامت گزیند. بزوس همین حالا سالانه یک‌میلیارد دلار از درآمد خود را در شرکت فضایی بلو ارجین سرمایه‌گذاری می‌کند. مدت‌هاست که گروهی از دانشمندان می‌گویند فرصت انسان روی زمین محدود است و سرانجام بشر مجبور است برای ادامه حیات خود به سیاره‌‌ یا سیاره‌های دیگر برود. انسان‌ها پس از تخریب زمین در طول قرن‌ها و از بین بردن منابع آن به‌نظر می‌رسد راه‌حل دیگری برای آینده به ذهن‌شان نمی‌رسد.

استیون هاوکینگ،  کیهان‌شناس مشهور یکی از مهم‌ترین افرادی بود که تأکید داشت باید به فکر سیاره دیگری برای زندگی بشر بود. او پیش‌بینی کرده انسان‌ها تا سال 2600کره زمین را به یک گلوله بزرگ آتشین تبدیل خواهند کرد. به عقیده او، مصرف بیش از حد و روزافزون انرژی باعث می‌شود زمین تا چند قرن آینده غیرقابل سکونت شود. به همین‌خاطر هاوکینگ اعلام کرده بود برای جلوگیری از این سرنوشت،  انسان باید به‌دنبال یک سیاره قابل سکونت دیگر باشد.

نخستین کپسول توریست‌های فضایی بلو  ارجین قرار است در اواخر امسال یا آغاز ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شود. این می‌تواند آغاز همان رؤیایی باشد که بزوس حاضر شده از سال ۲۰۰۰ تا به امروز سالانه یک میلیارد دلار را خرج آن کند.



از‌ ماه تا مریخ

درحالی‌که بزوس به اقامت در‌ماه به‌عنوان جایگزین زمین اعتقاد دارد؛ ایلان ماسک، رقیب او که شرکت اسپیس ایکس را اداره می‌کند در فکر فرستادن انسان به مریخ است. او به صراحت اعلام کرده پایان زمین نزدیک است و مریخ باید مسکونی شود.

ماسک زمانی که فالکون هوی را همراه یک خودروی تسلا به سوی کمربند سیارکی فرستاد،  پیام خود را به جهان رساند. به گفته‌ ایلان ماسک،  این موشک قدرتمند برای برنامه اکتشاف مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسافران آینده مریخ را به سیاره سرخ خواهد برد. ایلان ماسک برنامه‌ریزی کرده که سکونت در مریخ را ظرف ۴ سال آینده شروع کند.

شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) قرار است حداقل ۲ سفینه فضایی باری را در سال ۲۰۲۲ روی مریخ فرود بیاورد تا «منابع آب را تأیید کرده و خطرات را شناسایی کند» و «نیرو،  معدن و زیرساخت‌های حیاتی را برای پروازهای آتی تهیه کند.» منابع آب برای ایجاد سوخت دیزل به جهت بازگشت سفینه‌ها و بارهای انسانی به زمین حیاتی هستند.

در داستان‌های علمی-تخیلی،  مریخ مکان محبوبی برای فرار از زمین است. در ابتدا،  دلیل این محبوبیت این بود که تصور می‌شد موجوداتی مانند ما ممکن است در آنجا زندگی کنند.

در سال ۲۰۲۴،  هم ماسک قصد دارد 4سفینه را آماده کند که 2عدد از آنها هر یک مجهز به ۱۰۰خدمه خواهند بود و 2عدد دیگر برای حمل بار استفاده می‌شوند و یک سفر 3ماهه خواهند داشت.



نبرد فناوری و خطرات ناشناخته

شرکت‌های فضایی بزوس و ماسک در زمینه تولید راکت‌های قابل بازیافت رقابت شدیدی دارند. در واقع با استفاده از این راکت‌ها هر دو طرف در تلاش هستند که هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهند تا به‌تدریج به سکونت انسان در سیاره‌ای دیگر برسد. اسپیس ایکس که موشک‌های قابل بازیافت فالکون ۹ آن یک تحول در صنعت فضا به‌وجود آورده‌اند در این زمینه پیشتاز است.

زمانی که فالکون هوی با تشکیل شدن از مجموع 3راکت فالکون ۹ توانست یک خودرو را با خود به فضا ببرد خیلی‌ها اعلام کردند، رؤیای فرستادن تجهیزات و امکانات سنگین وزن به سیارات دیگر در حال محقق‌شدن است. موشک‌های فالکون ۹ به شکلی طراحی شده‌اند که پس از پرتاب استیج یک آنها قابلیت بازگشت و فرود آمدن روی زمین را دارند و به همین‌خاطر به‌شدت هزینه‌های پرتاب‌های فضایی را کاهش داده‌اند. با وجود این، هنوز هم سکونت انسان در سیاره‌ای دیگر چیزی شبیه‌رؤیا به‌حساب می‌آید. بشر با کوهی از ناشناخته‌ها درباره فراتر از زمین مواجه است. شاید نخستین قدم فرود آمدن انسانی روی مریخ باشد تا بتوان گفت آینده خانه انسان چطور رقم خواهد خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید