• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183405
+
-

افزایش تسهیلات بازسازی در خوی

تسهیلات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی مناطق حادثه دیده آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است

گزارش
افزایش تسهیلات بازسازی در خوی

سیده زهرا عباسی- روزنامه‌نگار

گسل «خوی ـ سیه‌چشمه» که در سال‌های اخیر هم موجب زمین‌لرزه‌های بسیاری شده بود، برای دومین بار در روزهای سرد امسال زیر پای اهالی خوی لغزیده است. بیش از 3‌ماه از زلزله ۵.۴ریشتری 13مهر گذشته است که موجب تخریب خانه‌های زیادی در بخش قطور شد و حالا این گسل، شهر همسایه یعنی فیرورق را لرزانده. زلزله ۵.۴ریشتری چهارشنبه 28دی، خسارت‌هایی در 15روستا بر جای گذاشته است.

بازسازی تا 3 سال آینده
زلزله مهرماه در شهرستان خوی با قدرت ۵.۴ریشتر موجب تخریب بیش از ۵۰۰واحد مسکونی روستایی و شهری و خسارت به بیش از ۷۰۰واحد مسکونی دیگر در این شهرستان شده بود و حالا گرچه مسئولان اعلام می‌کنند، زلزله اخیر خسارت کمتری بر جای گذاشته است، اما سرمای زمستان و سوز برف کار را کمی برای شهروندان سخت کرده است. درحالی‌که بازسازی و مرمت واحدهای مسکونی زلزله مهرماه، از سوی رئیس‌جمهوری مورد تقدیر قرار گرفته بود، اهالی امیدوارند این بار نیز بازسازی‌ها هرچه سریع‌تر آغاز شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم وعده داده است که مناطق زلزله‌خیز شهرستان خوی در 3تا 5سال آینده به‌طور کامل مقاوم‌‌سازی ‌شود. محمد حسن نامی، مدیریت آذربایجان‌غربی را در ارائه تسهیلات برای نوسازی و بازسازی مناطق زلزله‌زده الگویی در سطح کشور اعلام کرده و گفته است که میزان ارائه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خوی افزایش می‌یابد. به گفته وی، تسهیلات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی مناطق حادثه دیده در نظر گرفته شده است.

موکب‌ها به کمک آمدند
یکی از خبرهای خوبی که در روزهای سخت در مناطق زلزله‌زده خوی شنیده می‌شود، فعالیت موکب‌های اربعین برای توزیع روزانه غذای گرم بین ‌زلزله‌زدگان است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی این خبر را می‌دهد و به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون 2آشپزخانه یا موکب، پخت غذای گرم برای زلزله‌زدگان را بر عهده گرفته‌اند. یکی از موکب‌ها برای وعده ناهار و یکی از آنها برای وعده شام در مرکز خوی فعال هستند و غذای گرم را به‌صورت بسته‌بندی شده به روستاهای زلزله‌زده ارسال می‌کنند. حمید محبوبی، فعالیت این موکب‌ها را زیرنظر جمعیت داوطلبان هلال‌احمر می‌داند و می‌افزاید: سازمان از بودجه خود بسته غذای خشک 72ساعته را میان زلزله‌زدگان توزیع کرده، اما هزینه پخت غذای گرم با خیران است. او همچنین از توزیع راه‌اندازی 5اردوگاه، توزیع 2700چادر امدادی، ۵۰۰ والور و ۱۵۰ بخاری برقی، 1652پتو، 405موکت و 2600بسته غذایی خشک 72ساعته در میان زلزله‌زدگان هم خبر می‌دهد.

تفاوت‌های 2زلزله در خوی
گرچه هردو زمین‌لرزه مهر و دی در شهرستان خوی رخ داده‌اند و گسل مشترک داشتند، اما یکی از آنها شهر قطور و زلزله اخیر، شهر فیرورق را لرزاند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره تفاوت‌های این دو زلزله و شکل متفاوت امدادرسانی‌ها به همشهری می‌گوید: فیرورق و قطور هم‌مرز هستند، اما زلزله‌های متفاوتی را از نظر مکانی، زمانی و شرایط تجربه کردند. در زلزله قطور، بیشترین واحدهای خسارت‌دیده در شهر بود، اما در زلزله اخیر بیشتر روستاها آسیب دیدند.
مرتضی‌ مرادی‌پور، مکان زلزله را مهم‌ترین عامل در شکل امدادرسانی می‌داند و توضیح می‌دهد: در محیط‌های شهری به‌دلیل نگرانی از آسیب مجدد و پس‌لرزه‌ها، چادرها در اردوگاه‌ها برپا می‌شد که در زلزله‌ اخیر این اردوگاه‌ها در شهر فیرورق هم برپا شد، اما توزیع چادر بیشتر در میان روستاییان بود که به‌دلیل داشتن فضا و خطر کمتر در حیاط خانه‌ها برپا شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید