• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183395
+
-

گفت‌وگو با سردار اسدالله ناصح، همرزم شهید بروجردی به بهانه ساخت فیلم «غریب»

صبور بود

گفت‌وگو
صبور بود

سردار سرتیپ اسدالله ناصح، ازجمله فرماندهانی است که سال‌ها در جبهه غرب و جنوب کشور فعالیت داشته و برای مدتی نیز جانشین فرمانده قرارگاهی بوده که شهید «محمد بروجردی» در آنجا حضور داشته است. ناصح، نفس‌کشیدن کنار او را تجربه‌ای ارزشمند می‌داند و تأکید می‌کند سال‌ها طول کشید تا اثری سینمایی درباره این فرمانده شاخص ساخته شود. حالا این اتفاق با فیلم «غریب» رخ داده و قرار است برای نخستین بار در جشنواره فجر رونمایی شود. به همین مناسبت با سردار اسدالله ناصح از همراهان شهید گفت‌وگو کرده‌ایم.

سردار اسدالله ناصح که از سال1358در سپاه کرج به‌عنوان فرمانده، فعالیت می‌کرده و آموزش پرسنل را برعهده داشته است از زمانی می‌گوید که تا قبل از رفتن به جبهه‌های جنگ در جنوب و غرب کشور یک شب میزبان شهید محمد بروجردی بوده؛ «من با شهید بروجردی قبل از انقلاب اسلامی و فعالیت‌هایی که در آن زمان انجام داده و بعد هم حفاظت امام‌(ره) را برعهده گرفته بود آشنایی نداشتم. اما زمانی که جنگ شروع شد و من فرمانده سپاه کرج بودم او به سپاه کرج آمد تا برای کردستان نیرو جمع‌آوری کند. من در آن زمان سعادت داشتم که ایشان را برای نخستین بار ببینم و یک شب هم مهمان ما بود. زمانی که به جبهه‌های غرب اعزام شدم مجدد با بروجردی دیدار کردم. ایشان جزو چهره‌های شاخص جنگ در کردستان و غرب کشور بود و توانست پیشمرگان کرد مسلمان را سازماندهی کند. گروهی که کارهای بسیار بزرگی کردند و توانستند در ایجاد امنیت در کردستان نقش بسزایی داشته باشند.»

محبوب رزمنده‌ها بود
افتادگی، ویژگی اخلاقی‌ای بود که به عقیده ناصح باعث محبوبیت شهید بروجردی در میان رزمنده‌ها شده بود؛ «اصلا برایش مهم نبود در چه جایگاه و سمتی قرار گرفته است. با همه مهربان برخورد می‌کرد. حتی در پشت دفتر ستاد آن زمان، زمینی بود که بچه‌ها فوتبال بازی می‌کردند و شهید بروجردی نیز با شور و هیجان همراهی‌شان می‌کرد. البته باید بگویم او در عین خاکی‌بودن بسیار فرد مقتدری بود و برای همین همه از او در زمان عملیات و در موارد دیگر حرف‌شنوی داشتند.»

توفیق هم‌خانه‌شدن با شهید بروجردی
ناصح هم‌خانه‌شدن با شهید بروجردی را توفیقی می‌داند که در آن دوران نصیب خود و خانواده‌اش شده بود؛ «زمانی که ما در کرمانشاه بودیم، خانه سازمانی 4طبقه‌ای در میدان فردوسی در اختیارمان قرار دادند که هر واحد آن 4اتاق داشت و قرار شد در هر اتاق یک خانواده زندگی کند. 3اتاق هر واحد آن را به خانواده‌ها دادند و یک اتاق هم به‌عنوان اتاق مهمان بود. توفیقی که من داشتم این بود در طبقه‌ای قرار داشتیم که خانواده شهید بروجردی هم در آن طبقه ساکن بود. زندگی سختی بود و حمام، دستشویی و آشپزخانه مشترک بودند. من آن زمان تازه ازدواج کرده بودم و خیلی نگران شرایط زندگی همسرم در آن وضعیت بودم. حتی به یاد دارم در جلسه‌ای با شهید بروجردی نشسته بودیم که قرار بود وظایف من را به‌عنوان جانشین بگوید و فکرم در خانه بود که همسرم چه کار می‌کند و چطور می‌تواند با آن وسایل اندک خانه را سامان دهد. آرام و قرار نداشتم و چند باری هم از جلسه خواستم بلند شوم که شهید بروجردی اجازه نداد و بعد از پایان جلسه با همان نگرانی بالاخره به خانه رفتم. اما دیدم خانم‌ها که یکی از آنها همسر شهید بروجردی بود با هم اتاق ما را درست کرده و سر و سامان داده‌اند و من دیگر خیالم آسوده شد آنها با هم هستند. چون شاید ما مردها نهایت هفته‌ای یک‌بار به خانه می‌رفتیم و این دشواری را باید همسران و فرزندان‌مان در آن محیط و شرایط تاب می‌آوردند.»

رسالت فیلم «غریب»
فیلم «غریب» محصول سازمان اوج است و محمد‌حسین لطیفی کارگردانی آن را برعهده دارد. پیش‌تر در خبر رسمی پروژه اشاره شد که فیلم «غریب» پرتره این شهید نیست بلکه به مقطعی از دوران فرماندهی او در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس می‌پردازد. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است. سردار اسدالله ناصح بااشاره به ساخت این فیلم می‌گوید: «ساخت فیلم‌هایی همچون «غریب» که نگاهی به بخشی از زندگی شهید بروجردی دارد، می‌تواند در شناسایی چهره‌ها و جریان‌ها مخصوصا برای نسل جوان بسیار مؤثر باشد. مهم نوع ساخت است تا بتواند این معرفی را به درستی انجام دهد. با توجه به شناختی که از محمدحسین لطیفی و حامد عنقا و کارنامه بازیگری بابک حمیدیان دارم امیدوار هستم در این زمینه بتوانند توفیق لازم را به‌دست آورند. دعا می‌کنم «غریب» حق مطلب درباره شهید بروجردی را ادا کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید