• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183333
+
-

تحول در پایتخت با 145حکم

شورا
تحول در پایتخت با 145حکم

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

برنامه چهارم توسعه شهر تهران سه‌شنبه (27دی) در صحن پارلمان شهری با عنوان برنامه چهارم تحول و پیشرفت تهران تصویب شد و روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران برای تشریح ابعاد آن و پاسخ‌دادن به پرسش اصحاب رسانه، نشست خبری برگزار کرد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر‌تهران هم در این مراسم حضور داشتند. چمران با اشاره به جزئیات برنامه چهارم شهر تهران گفت که این برنامه 4ساله است و 8بخش و 5محور اصلی (حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی، نظام مدیریت شهری و هوشمندسازی) دارد و در قالب 145حکم تکالیف و وظایفی برای شهرداری تهران تعیین شده است که امیدواریم در پایان برنامه شاهد تحقق آنها باشیم که منجر به تحول و پیشرفت پایتخت و عدالت شهری خواهد شد.
به گزارش همشهری، برنامه چهارم شهر تهران مسئله‌محور است. رئیس شورای شهر تهران در ابتدای صحبت‌هایش بر این موضوع تأکید کرد و گفت که برنامه به‌گونه‌ای تدوین شده که طی 3سال و 3‌ماه باقی‌مانده از عمر مدیریت شهری عملیاتی شوند. مهدی چمران به وضعیت برنامه‌های پیشین شهر تهران هم اشاره و عنوان کرد: «برنامه‌های گذشته شهر تهران دقیقا پایش نشده‌اند؛ اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت تحقق آنها بیش از 23درصد نبوده و به همین دلیل در برنامه چهارم عملیاتی و اجرایی‌شدن موردتوجه قرار گرفته است. چراکه بی‌تردید ما دوست داریم مطابق طرح جامع ترافیک ۱۱هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم؛ اما اکنون فقط 2400دستگاه اتوبوس در تهران فعال است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توانیم در این دوره ظرفیت را به 11هزار دستگاه برسانیم؟ قطعا با بودجه و توانی که شهرداری دارد عملیاتی نیست؟ در ناوگان ریلی نیاز به 1200دستگاه واگن داریم که اگر الان سفارش دهیم بیش از یک سال دیگر در اختیارمان قرار می‌گیرند. در واقع می‌توان با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته محورهای پیش‌بینی‌شده را کنار هم جلو برد تا طی 4سال عملیاتی شوند. البته باید برش سالانه آن مشخص شود تا معیاری برای سنجش میزان تحقق احکام در دسترس باشد. در ادامه رئیس پارلمان شهری به برخی از سؤالات مطرح شده اینچنین پاسخ داد:

تغییرات اعمال شده در برنامه چهارم: شهرداری تهران برنامه چهارم را با 261حکم به شورای شهر تهران داد و پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌ها و 4جلسه کمیسیون تلفیق در نهایت شورا تعداد آنها را به 145حکم کاهش داد. 41حکم مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک و آلودگی هوا، 25حکم ایمنی و بافت فرسوده، 21حکم مباحث مسائل اجتماعی، 37حکم مربوط به هوشمندسازی و مدیریت و مابقی احکام هم مربوط به پایش، نظارت، اجتماعی‌سازی‌ و... هستند.

میزان افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی: تأمین اتوبوس به‌تنهایی توسط شهرداری تهران انجام نمی‌شود و 80درصد این کار توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد؛ اما گمان می‌کنم سال آینده کمتر از هزار دستگاه اتوبوس نو به شهرداری تهران تحویل داده شود و حدود 600دستگاه هم اورهال می‌شوند.

افزایش ظرفیت ناوگان ریلی: هزار و ۵۰۰دستگاه واگن نیاز داریم که پیش‌بینی‌شده ۲۷۳دستگاه واگن از محل قراردادهای وزارت کشور و ۱۱۳واگن داخلی در برنامه چهار‌ساله تأمین شود.

منابع مالی احکام در برنامه چهارم: تا 10روز دیگر منابع مالی احکام برنامه چهارم و برش زمانی آنها مشخص می‌شود.

تحقق 67درصد بودجه
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا: تلاش بر این بود که باتوجه‌ به منابع مشخص و محدود شهرداری، برنامه‌ چهارم توسعه به‌صورت عملیاتی تدوین شود و آرزو و تخیل نباشد. مسیر توسعه تهران به دلایل مختلف دچار توقف شد و برای بازگشتن به‌سرعت سابق، کار سختی داریم؛ اما برنامه ما این است که با تمام وجود فعالیت کنیم و برنامه چهارم را به نتیجه برسانیم. بودجه امسال ۵۰هزارو370میلیارد تومان بود که تا پایان آذرماه ۳۳هزار میلیارد تومان معادل ۶۷درصد بودجه محقق شده و پیش‌بینی می‌شود که بودجه تا پایان سال به‌طور کامل محقق شود.

تحقق عدالت شهری
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر: محوریت برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران حرکت به سمت تحقق عدالت شهری است. عدالتی که به‌معنای ترجیح منافع عمومی به‌خصوصی است. در عدالت شهری به‌دنبال ایجاد دسترسی برابر به فرصت‌ها و منابع شهری هستیم. به‌طور مثال زیرساخت‌های حمل‌ونقل را باید در مناطق متوازن کنیم. چرا که در منطقه۲۲ وضعیت حمل‌ونقل عمومی بسیار نامناسب است و در مناطق جنوبی وضعیت سرانه فضای سبز چندان برابر با دیگر مناطق نیست. دال مرکزی برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهری حرکت به سمت عدالت شهری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :