• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183200
+
-

طرح پرهزینه اروپا برای مقابله با آمریکا

اروپایی‌ها که مدتی است به منتقدان جدی سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه اقتصادی آمریکا تبدیل شده‌اند، نخستین گام‌های عملی برای مقابله با واشنگتن را برمی‌دارند

طرح پرهزینه اروپا برای مقابله با آمریکا

اتحادیه اروپا برای مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه تجاری آمریکا، یک طرح چند میلیون یورویی را آماده کرده است. واشنگتن سال گذشته میلادی «قانون کاهش تورم» را تصویب کرد که در چارچوب آن، حدود ۳۷۰میلیارد دلار کمک مالی به بخش صنایع انرژی سبز و همچنین کاهش مالیات برای سازندگان باتری‌ها و خودروهای الکتریکی ساخت آمریکا درنظر گرفته شده است. کشورهای اتحادیه اروپا، از این قانون آمریکایی به‌شدت انتقاد کرده و آن را تهدیدی علیه صنایع و مشاغل اروپایی خصوصا در حوزه‌های خودروسازی و انرژی می‌دانند. اکنون براساس طرحی که اتحادیه اروپا به 27کشور عضو خود پیشنهاد کرده، علاوه بر درنظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های استراتژیک، یک صندوق اروپایی نیز تشکیل خواهد شد که هدفش حمایت از کشورهای این اتحادیه به‌طور منصفانه و متوازن است. اتحادیه اروپا در نامه خود به اعضا یادآوری کرده که تا 25ژانویه (هفته آینده) فرصت دارند تا نظر خود را درباره این طرح که به‌طور مشترک از سوی فرانسه و آلمان پیشنهاد شده، اعلام کنند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد نحوه پاسخگویی به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت آمریکا اختلاف نظر دارند. فرانسه ازجمله کشورهایی است که خواهان اختصاص یارانه‌های مشابه، به صنایع اروپایی است. برخی کشورها نگران بروز جنگ تجاری میان اروپا و آمریکا هستند. برخی دیگر نیز نگران آن هستند که اعطای یارانه به شرکت‌های اروپایی صرفا به نفع کشورهای ثروتمندتر اتحادیه تمام شود. کشورهای اروپایی سعی دارند تا پیش از اجلاس سران اتحادیه اروپا، به راه‌حل مشترکی دست یافته و از مهاجرت شرکت‌های اروپایی به آمریکا جلوگیری کنند. اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در نشست اخیر رهبران اروپایی بار دیگر با تبعیض‌آمیز خواندن قانون جدید در واشنگتن تأکید کرده که بروکسل به این اقدام پاسخ محکمی خواهد داد. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است: «ما باید به کسب‌وکارها در اروپا اطمینان دهیم که از آنان حمایت کرده و جذابیت اقتصادی اروپا را برایشان حفظ خواهیم کرد. ما باید سرمایه‌گذاری عمومی را تقویت کنیم و اجازه ندهیم که شرکت‌ها، اروپا را به مقصد آمریکا ترک کنند.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز پیش تر با اشاره به تهدید اقتصادی سیاست‌های واشنگتن برای اروپا تأکید کرده بود که باید با در پیش گرفتن راهبرد «ساخت اروپا» ساختار شبکه صنعتی این قاره یعنی ایجاد مشاغل، افزایش رقابت و تولید انرژی پاک را حفظ کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید