• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18316
+
-

رصد روزانه معاملات مشکوک به پولشویی در بازار سرمایه


دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار،  از رصد روزانه معاملات مشکوک به پولشویی در بازار سرمایه خبر داد. روح‌الله نجفی به پایگاه خبری سازمان بورس گفت: ازجمله اقدامات کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس بررسی پرونده‌های مشکوک ارسالی نهادهای تحت نظارت بازارسرمایه است. نجفی ادامه داد: دبیرخانه مبارزه با پولشویی سازمان بورس،  سامانه هشدار مشکوک به پولشویی را طراحی کرده و کارشناسان دبیرخانه هشدارهای مشکوک را به‌صورت روزانه رصد می‌کنند، درصورتی که منطبق با شاخص‌های عملیات و معاملات مشکوک به پولشویی باشد،  پرونده مشکوک به پولشویی برای مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود.



رصد پول‌های خارجی

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار،  از تدوین دستورالعمل شناسایی مشتریان خارجی و ارسال به دبیرخانه شورای‌عالی مبارزه با پولشویی برای تصویب نهایی خبر داد. روح‌الله نجفی گفت: با توجه به تأکید مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به شناسایی مشتریان،  از آنجا که دستورالعمل شناسایی مشتریان ایرانی قبلاً تصویب و ابلاغ شده بود،  تدوین دستورالعمل درخصوص شناسایی مشتریان خارجی نیز ضروری بود که این مهم در سال 96انجام شد.

نجفی یکی دیگر از اقدامات مهم دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار را تطبیق فرم‌های مشخصات مشتریان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه دانست. به گفته او معمولا مشتریان این فرم‌ها را در شرکت‌های کارگزاری و نهادهای مالی تکمیل می‌کنند. دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس گفت: تا پیش از این صرفاً اطلاعات هویتی مشتریان اخذ می‌شد و اطلاعات مربوط به شناسایی کامل مشتریان ازجمله اطلاعات مربوط به ذینفع نهایی در فرم‌های مذکور وجود نداشت اما در سال گذشته با همکاری سازمان بورس و نهادهای تحت نظارت، فرم‌های مشخصات مشتریان بازنگری و به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ شد.

نجفی افزود: علاوه براین برای تمرکز اطلاعات مشتریان و ثبت آنها صرفاً برای یک‌بار در شرکت‌های کارگزاری،  درخواستی(RFP) برای طراحی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ارائه شد که با همکاری شرکت سپرده‌گذاری این سامانه در اواخر سال قبل طراحی شد. او ادامه داد: عنقریب با آغاز به‌کار این سامانه،  همه مشتریان بازار سرمایه از طریق ورود به این سامانه تنها برای یک‌بار ثبت نام شده و کد معاملاتی به آنها تخصیص می‌یابد و ضرورتی به تکمیل اطلاعات خود برای چندبار نزد شرکت‌های کارگزاری نیست.



اصلاح روند معاملات وکالتی

نجفی گفت: با توجه به مشکلاتیکه در زمینه نبود امکان شناسایی و ردیابی وجوه در معاملات وکالتی وجود داشت،  پیشنهادی مبنی بر اصلاح مفادی از دستورالعمل معاملات وکالتی ارائه شد که واریز وجوه مستقیماً به‌حساب موکل انجام شود تا از این طریق امکان ردیابی وجوه از طریق شبکه بانکی فراهم شود. او افزود: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تهاتر و تسویه خارج از پایاپای وجود داشت،  اصلاحاتی در برخی از مفاد دستورالعمل‌های معاملات پیشنهاد شد؛ به این صورت که تسویه خارج از پایاپای برخی از معاملات محدود به اشخاص خاص و با درنظر گرفتن شرایط معین و مستندات ارائه شود و فرم‌های تسویه خارج از پایاپای نیز تغییر کند که این موارد نیز در هیأت مدیره سازمان بورس تصویب و ابلاغ شد.



رصد سهامداران متوفی

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس گفت: با توجه به ضرورت به روز رسانی اطلاعات سهامداران، مکاتبه با سازمان ثبت احوال برای اعلام آنلاین اشخاص متوفی صورت گرفت. هم‌اکنون به محض دریافت اطلاعات،  کد معاملاتی اشخاص متوفی مسدود می‌شود. همچنین اقدامات و هماهنگی لازم برای اخذ کد اتباع خارجی برای همه مشتریان خارجی صورت گرفت که هم‌اکنون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قبل از صدور کد معاملاتی برای همه مشتریان خارجی کد مذکور را اخذ می‌کنند.


   تدوین سندجامع ارزیابی

روح‌الله نجفی تدوین سندجامع ارزیابی ریسک مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه مطابق استانداردهای بین‌المللی را ازجمله اقدامات مهم این دبیرخانه در سال 97خواند و گفت: علاوه براین انجام اقداماتی نظیر کنترل سیستماتیک تراکنش‌ها نامتناسب با سطح فعالیت مشتریان، ارتقا و توسعه نرم‌افزاری فرایند پیشگیری از تخلفات پولشویی و هوشمندسازی مبارزه با پولشویی،  تعیین رتبه ریسک مشتریان،  تهیه مطالب آموزشی،  انتشار جزوات و بولتن خبری مرتبط با مفاهیم مبارزه با پولشویی در زمینه پولشویی در دستور کار دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید