• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18310
+
-

زیان انباشته 5بانک بزرگ به 20هزار میلیارد تومان رسید

براساس تازه‌ترین اطلاعات مالی ارائه شده به بورس، زیان بانک‌های تجارت، صادرات، سرمایه، دی و ایران زمین 13هزارو 857میلیارد تومان رشد کرده است

بازارسهام
زیان انباشته 5بانک بزرگ به 20هزار میلیارد تومان رسید


اطلاعات آماری نشان می‌دهد در یک رویداد بی‌سابقه در اقتصاد ایران زیان انباشته 5بانک بزرگ در بورس به مرز 20هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش همشهری، صنعت بانکداری به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده و حال و روز چندان خوشی ندارد. در این میان چندین بانک مطرح و بزرگ که سال‌هاست فعالیت می‌کنند اوضاع به‌مراتب بدتری نسبت به سایر بانک‌ها دارند. مدت‌هاست صحبت بر سر اصلاح ساختار بانک‌هاست اما همچنان هیچ علامت و نشانه‌ای که نشان دهد نمودار عملکرد این بانک‌ها رو به بهبود است مشاهده نمی‌شود.

بانک مرکزی از چند سال پیش اقداماتی را برای این اصلاح ساختاربانک‌ها آغاز کرده است اما بعد از آن دست به اقداماتی زده که فشار بیشتری بر بدنه بانک‌ها وارد کرد. به‌طور مثال از چند سال پیش بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرد اموال مازادشان را که بخش زیادی از آن در بخش املاک و مستغلات متمرکز است بفروشند اما سال قبل خود نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار را تا 20درصد افزایش داد و به رشد 7هزار میلیارد تومانی هزینه بانک‌ها منجر شد.

شواهد این سیاستگذاری‌های متناقض در گزارش‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال درج می‌شود نمایان است. براساس آنچه بانک‌ها تاکنون گزارش داده‌اند فروش اموال مازاد چندان موفقیت‌آمیز نبوده و از طرف دیگر اعطای سپرده‌های 20درصدی هم بر هزینه آنها اضافه کرده است زیرا آنها باید سود بیشتری به سپرده‌های قبلی بپردازند.

به‌نظر می‌رسد با وجود اینکه بانک‌ها دارایی‌های هنگفتی دارند اما این دارایی‌ها چندان نقدشونده نیستند و حتی کسی حاضر نیست در فضای نیمه رکود کنونی دارایی‌های بانک‌ها را در ابعاد وسیع خریداری کند. به‌طور طبیعی اقتصاد ایران توانایی خرید این مقدار دارایی را که 500هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، ندارد، به این ترتیب به‌نظر می‌رسد برای نجات بانک‌ها باید دست به اقدامات جدی‌تری زد.




مقدار زیان 5بانک بزرگ

اطلاعات موجود درصورت‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال هم درج شده است نشان می‌دهد 5بانک تجارت، صادرات، سرمایه، دی و ایران زمین با زیان‌های سنگین مواجه‌اند و جمع کل زیان انباشته این بانک‌ها به مرز 20هزار میلیارد تومان رسیده است.

در میان آنها شرایط مالی بانک تجارت به‌مراتب بدتر است؛ به‌طوری که مقدار زیان عملکرد این بانک در سال مالی 96به 5هزارو 704میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل 660درصد رشد نشان می‌دهد. با این رویه‌ای که بانک تجارت طی می‌کند مقدار زیان انباشته این بانک در پایان سال مالی 96به 7هزارو 231میلیارد تومان خواهدرسید.

بعد از بانک تجارت، بانک صادرات در رتبه دوم جدول از نظر زیان قرار گرفته است. مقدار زیان بانک صادرات اگرچه امسال نسبت به سال قبل کمتر شده اما با این حال جمع کل زیان انباشته این بانک در پایان سال مالی 96به 3هزارو 35میلیارد تومان خواهد رسید با این رویه جمع کل زیان انباشته این بانک در سال 96به 6هزارو 400میلیارد تومان خواهد رسید.

بعد از 2بانک تجارت و صادرات رتبه سوم زیان‌ده‌ترین بنگاه پولی به بانک سرمایه که مدت‌هاست معاملات سهامش در بورس متوقف است، اختصاص یافته است. اگرچه اطلاعات تازه‌ای از وضعیت عملکرد این بانک در دست نیست اما گزارش‌های مالی سال مالی 94این شرکت که بعد از مدت‌ها آخر فروردین‌ماه امسال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، نشان می‌دهد مقدار زیان ثبت شده این شرکت در سال مالی 94به 674میلیارد تومان رسیده بود و این مقدار در سال مالی 95به 3هزارو633میلیارد تومان خواهد رسید. بااین رویه جمع کل زیان انباشته این بانک به 4هزارو 319میلیارد تومان خواهد رسید که البته پیش‌بینی می‌شود با انتشار گزارش‌های مالی سال 96این مقدار حتی افزایش پیدا کند.

رتبه چهارم جدول زیان‌ده‌ترین بانک‌های ایران به بانک دی اختصاص یافته و این بانک با ثبت 1209میلیارد تومان زیان در سال مالی 95به جرگه بانک‌هایی پیوست که بدترین عملکرد را دارند. پیش‌بینی می‌شود مقدار زیان عملکرد این بانک به 1400میلیارد تومان برسد. اما در میان زیان‌ده‌ترین بانک‌ها، بهترین عملکرد را بانک ایران زمین ثبت کرده است، مطابق آخرین اطلاعات مالی این بانک 6میلیارد تومان دیگر به زیان‌های قبلی‌اش اضافه کرده و ارزش کل زیان انباشته‌اش اکنون به 269میلیارد تومان رسیده است. همه این اطلاعات نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها نه فقط رو به بهبود نیست بلکه رویه چندان امید‌بخشی در جریان نیست



کاهش سود شرکت‌های بورس

اطلاعات آماری از وضع عملکرد شرکت‌های بورس هم نشان می‌دهد مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس هم وارد یک خط سیر نزولی شده است. انتظار می‌رفت به‌طور آهسته بر مقدار سود شرکت‌های بورس اضافه شود، اما داده‌های آماری نشان می‌دهد منحنی نزول که از بهمن پارسال آغاز شده است شیب تندتری به‌خود گرفته است. بهمن‌ماه پارسال مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس جمعا به 51هزارو 128میلیارد تومان رسیده بود و این امیدواری را به‌وجود آورده بود که بار دیگر سود شرکت‌های بورس به سطح 3سال قبل یعنی آذر‌ماه 93بازگردد اما از اسفند پارسال مقدار سود شرکت‌های بورس بار دیگر وارد یک خط سیر نزولی شده و در همین مدت کوتاه چند ماهه 14.1درصد افت کرده است؛ به‌طوری که در تازه‌ترین گزارش‌ها جمع کل سود 326شرکت بورس 43هزارو 903میلیارد تومان برآورد شده است که فاصله زیادی با سطح 3سال گذشته دارد. در آذر‌ماه سال 1393مقدار کل سود شرکت‌های بورس به مرز 60هزار میلیارد تومان رسیده بود.

به تازگی شرکت‌های بورس با انتشار گزارش‌هایی افزایش قیمت دلار را که به افزایش قیمت مواداولیه منجر شده و همینطور اجرای سیاست سرکوب قیمت‌ها را در دولت که به افزایش نیافتن قیمت فروش محصولات‌شان منجر شده، عامل کاهش سودشان اعلام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید