• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18319
+
-

عرضه سهام 59شرکت وابسته به ناجا و شستا در فرابورس


مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: سهام 60شرکت متعلق به نهادهای عمومی، شبه‌دولتی و بانک‌ها برای عرضه در بازار «مذاکره، ادغام و تملیک» در نوبت هستند که در این میان 59 شرکت به ناجا و شستا تعلق دارد.
به گزارش همشهری، امیر هامونی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون سهام 21شرکت متعلق به بنیاد تعاون ناجا، 38شرکت متعلق به تأمین اجتماعی و یک شرکت وابسته به بانک سپه در این بازار عرضه شده‌اند که درصورت توافق فروشندگان و خریداران به فروش می‌رسند. مدیرعامل فرابورس با اشاره به شرکت‌هایی که سهامشان تاکنون در بازار مذاکره عرضه شده، گفت: بنیاد تعاون ناجا سهام ۲۱ شرکت را در بازار «مذاکره، ادغام و تملیک» عرضه کرده و تاکنون برای فروش سهام ۵ شرکت وارد مرحله عقد قرارداد شده است.



برنامه عرضه 95شرکت شستا



مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) هم در این نشست خبری اعلام کرد: اطلاعات مالی 38شرکت زیرمجموعه شستا برای واگذاری سهام روی سامانه «مذاکره، ادغام و تملیک» قرار گرفته است. او تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال سهام ۹۵ شرکت کم‌بازده، زیان‌ده و کوچک شستا را در بازار مذاکره عرضه خواهیم کرد. مدیرعامل شستا با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای عرضه سهام شرکت‌ها در بازارهای خارج از فرابورس نداریم، افزود: تا ۱۰ درصد ارزش بازار سرمایه در اختیار شستاست. مرتضی لطفی افزود: تلاش می‌کنیم از طریق عرضه شرکت‌ها از طریق این سامانه، برای خریداران معافیت مالیاتی و مشوق ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه همه نهادهای دولتی و بانک‌ها باید از شرکت‌های تحت کنترل خارج شوند، گفت: مشکل اصلی، نقدینگی لازم برای خرید این شرکت‌هاست. لطفی اضافه کرد: بحث چابک‌سازی‌ در کنار خروج از بنگاهداری نیز از فعالیت‌های در دست اجراست که تاکنون 4بنگاه را نیز ادغام کرده‌ایم.



آینده بازار مذاکره



امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای توسعه بازار مذاکره توضیح داد: قصد داریم با استفاده از سامانه «مذاکره، ادغام و تملیک» بوروکراسی فرایند عرضه سهام در فرابورس را حذف کنیم. او افزود: در این سامانه اهلیت خریداران بسیار مهم و حیاتی است و خریدارانی که سابقه محکومیت مالی و فساد اقتصادی یا بدهی معوق دارند، اجازه ورود به فرایند معامله سهام شرکت‌ها را نخواهند یافت. او تأکید کرد: قرار است بازار «مذاکره، ادغام و تملیک» سهام به‌نحوی توسعه یابد که در نهایت تحت عنوان یک تابلوی معاملاتی مستقل در بازار سهام عمل کند.


   بازار مذاکره چیست؟

فعالیت بازار «مذاکره، ادغام و تملیک» در فرابورس آغاز شد. در نخستین اقدام، اطلاعات مالی 64شرکت شامل شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت، بنیاد تعاون ناجا، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و بانک سپه برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار گرفت. این بازار امکان مذاکره و بازاریابی را برای خریداران عمده و فروشندگان سهام شرکت‌ها فراهم کرده است. در این بازار نهادهایی از قبیل سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی و سازمان تأمین اجتماعی کل فهرست قابل واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را به همراه مشخصات آنها در اختیار فرابورس قرار می‌دهند تا پس از بازاریابی در نهایت امکان عرضه آن فراهم شود. پیش‌بینی می‌شود رونق بازار مذاکره، فرایند واگذاری سهام شرکت‌ها را بیش از گذشته تسهیل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید