• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18312
+
-

رونق بازار آتی زعفران در 4روز نخست فعالیت


بازار قراردادهای آتی زعفران که از دوم خردادماه به‌صورت رسمی تاسیس شده در 4روز نخست معاملاتش شاهد دادوستد ۳۳۶۰قرارداد بوده است. به‌گزارش کالا خبر، در جریان معاملات روز دوشنبه، اوراق آتی زعفران برای تحویل در شهریور‌ماه در پایین‌ترین سطح به قیمت ۶۷هزار و ۵۰۰ ریال و در بالاترین قیمت به نرخ ۶۸ هزار و ۴۰۰ریال معامله شد. قیمت تسویه معاملات روزانه زعفران نیز به قیمت ۶۸ هزار و ۴۳۰ریال رسید.



استقبال کشاورزان از معاملات آتی زعفران

همزمان با رونق مبادلات زعفران در تالار بورس کالا زعفرانکاران هم از گشایش این بازار استقبال کرده‌اند. یک زعفرانکار تربت حیدریه گفت: با دیگر کشاورزان، معاملات قراردادهای آتی زعفران را رصد می‌کنیم و به‌زودی به معامله در این بازار خواهیم پرداخت.  غلامرضا جهانشیری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با توجه به اینکه برداشت زعفران در سال زراعی جدید در مهر و آبان هر سال است، تاسیس بازار معاملات آتی زعفران برای سررسید مهر، آبان و به‌ویژه یک‌ماه بعد از زمان برداشت محصول جذاب خواهد بود. او ادامه داد: با تاسیس بازار قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، چشم‌اندازی از قیمت طلای سرخ در شهریور امسال به‌وجود آمده که این یک اتفاق مثبت برای زعفرانکاران است. این کشاورز گفت: در جلسات آموزشی که از طرف بورس کالا برای آشنایی کشاورزان با معاملات آتی زعفران برگزار شد، اطلاعاتی از نحوه انجام این قراردادها به‌دست آوردیم تا به کمک آنها بتوانیم از اکنون برای ماه‌های آتی محصول خود را برای فروش عرضه کنیم.



استقبال از کشف قیمت منصفانه

او درباره کشف قیمت ۶۹۰۰تومان برای هر گرم زعفران نگین در معاملات آتی برای سررسید شهریور‌ماه جاری گفت: قیمتی که در روز نخست معاملات این قراردادها برای تحویل محصول در شهریورماه امسال کشف شد، قیمت مناسبی بود و انتظار می‌رود در 3‌ماه آینده قیمت زعفران ازجمله زعفران نگین در بازار افزایشی باشد. جهانشیری درباره روند قیمت‌ها همزمان با برداشت محصول جدید اعلام کرد: در زمان برداشت محصول، قیمت‌ها چندان نوسانی ندارد. اما یک‌ماه بعد یعنی آذرماه به‌دلیل اینکه کشاورزان به منابع نقدینگی جهت پوشش هزینه‌ها و وصول چک‌های خود نیاز دارند، مجبور می‌شوند محصول خود را به دلالان ارزان بفروشند که این عامل موجب کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود. اما هر چه به سمت سال جدید و عید نوروز پیش می‌رویم قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد. او به مشوق مالیاتی معاملات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مسئله مالیاتی یکی از دردسرهای تجار زعفران در بازار سنتی است؛ حال آنکه معافیت مالیاتی در بورس می‌تواند آنها را به سمت معامله در این بازار شفاف سوق دهد. البته موضوع معافیت‌های مالیاتی برای خرده‌مالکان چندان جذابیتی ایجاد نمی‌کند و بیشتر برای تجار بزرگ اهمیت دارد. این کشاورز فعال در حوزه زعفران درخصوص ارزیابی خود از میزان تولید زعفران سال زراعی جدید گفت: پیش از این زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیشتر کشت می‌شد؛ اما تولید آن در استان‌های دیگر کشور ازجمله خراسان شمالی، اصفهان، کرمان، خوزستان و برخی شهرهای دیگر گسترش پیدا کرده و انحصار آن از بین رفته است. با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش سطح زیرکشت در کشور به‌نظر می‌رسد امسال ۱۰ تا ۲۰درصد به میزان برداشت محصول افزوده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید