• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18277
+
-

ماجرای غم‌انگیز مدرسه سیاه

خانواده دانش‌آموزان از آزار و اذیت فرزندانشان توسط معاون مدرسه به همشهری می‌گویند

فهیمه سادات طباطبایی|خبرنگار:

اوایل اردیبهشت بود که والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران به‌خصوص مادرها به رفتار معاون مدرسه شک کرده بودند اما نمی‌دانستند داستان چیست و چه خبر شده، بعضی از بچه‌ها ساکت و افسرده بودند و بعضی‌های دیگر پرخاشگری می‌کردند و حتی چند دانش‌آموز قید مدرسه رفتن را زده بودند و همین‌ها باعث شد پدرها و مادرها بیشتر شک کنند به اینکه در مدرسه چه اتفاقی افتاده است. «گفتیم شاید بین بچه‌ها حرفی پیش آمده یا معلمی تنبیه‌شان کرده، اما هرچه بیشتر از بچه‌هایمان پرس‌و‌جو می‌کردیم و با هم در میان می‌گذاشتیم، کمتر به نتیجه می‌رسیدیم تا اینکه یکی از پسرها موضوع را به مادرش گفت.» آقای ف پدر میم این را به خبرنگار همشهری می‌گوید و بغض می‌کند.

فاش شدن موضوع توسط یکی از دانش‌آموزان

پسر برای مادرش گفته که معاون مدرسه به او و چند نفر از همکلاسی‌های دیگر تجاوز کرده، حتی جزئیات آن را هم برای مادرش تعریف می‌کند، او می‌گوید که اول فکر کردند یک جور آموزش جنسی است اما بعد با کارهای عجیب و عملی که معاون از آنها می‌خواهد انجام دهند و نگاه‌های حریص و غرض آلودی که داشته، می‌فهمند که او هدف دیگری دارد. «همان شب که مادر «ع» به ما خبر داد، تک تک مان رفتیم سراغ بچه‌هایمان، پسر من اول ترسیده بود و انکار می‌کرد، می‌گفت اصلا چنین چیزی نیست، حتی داشت از خانه فرار می‌کرد اما بعد وقتی آرامش کردیم و با محبت از او خواستیم ماجرا را بگوید چیزهایی را به من گفت که هر لحظه حالم بدتر می‌شد، از تجاوز به بچه‌ها و فیلم گرفتن و اجبار برای تجاوز گرفته تا آزار و اذیت‌های جنسی مختلف؛ خدایا چه بلایی سر بچه‌های ما آوردن؟ ما به این مدرسه اعتماد زیادی کردیم و 12میلیون شهریه دادیم که بچه‌هامون در محیط سالم و علمی آموزش ببینند، هنوز باورم نمی‌شد.» بچه‌های این مدرسه، دانش‌آموزان پایه اول متوسطه یک مجتمع آموزشی غیردولتی مشهور در منطقه 2تهران هستند.

عصبانیت و شکایت خانواده‌ها

فردای آن روز والدین و حتی بعضی از خواهرها و برادرهای دانش‌آموزان جلوی در مدرسه جمع می‌شوند، چندین دانش‌آموز قربانی شده‌اند. مدیر مدرسه ابتدا سعی می‌کند جو خانواده‌ها را آرام و بعد هم موضوع را به‌طور کامل انکار می‌کند. «زهرا، میم» مادر یکی از دانش‌آموزان با گریه و با فریاد تعریف می‌کند؛ «به مدیر گفتیم بچه‌های ما دروغ نمی‌گن، اصلا این چیزها رو از کجا یاد گرفتن، اصلا چرا آنقدر افسرده یا پرخاشگر شدن؟ چرا می‌ترسن بیان مدرسه؟ مدیر زیر بار نمی‌رفت که نمی‌رفت. می‌گفت اصلا چنین چیزی ممکن نیست.»

اما دانش‌آموزان حالا که قفل دهانشان باز شده بوده جزئیات جدیدتری را برای والدینشان تعریف می‌کنند. «بچه‌های پاک و معصوم را مجبور کرده بود همدیگر را آزار جنسی بدهند برای آنها فیلم مستهجن گذاشته بود. خیلی چیزهای دیگر هم گفته و خودش هم انجام داده بود؛ نمی‌توانم بگویم.» این را مادر یکی از بچه‌ها به همشهری می‌گوید. بعد از مشخص شدن جزئیات بیشتر از آزارهای جنسی دانش‌آموزان، پدرها و مادرها بار دیگر جلوی در مدرسه تجمع می‌کنند اما مدیر مدرسه باردیگر با انکار تلاش می‌کند تا فضا را تغییر دهد ولی این کار او خانواده‌ها را جریح‌تر می‌کند و آنها هم شیشه‌های مدرسه را خرد می‌کنند و خواهان دستگیری معاون متهم می‌شوند و موضوع را به پلیس گزارش می‌دهند. «پلیس اومد، ما خیلی عصبانی بودیم، اول ما را متفرق کرد، درهای مدرسه را بستن ولی ما نرفتیم، باید دستگیرش می‌کردن، بالاخره بعد از یکی دو ساعتی معاون مدرسه را دستبند به‌دست سوار ماشین کردن و بردن. دیگه انکار نمی‌کرد ولی دائم می‌خواست از عمق فاجعه کم کنه.»

اغلب خانواده دانش‌آموزان مورد تجاوز  قرار گرفته با حضور در کلانتری منطقه از معاون خاطی شکایت می‌کنند، پرونده تشکیل و به مقامات قضایی ارسال می‌شود و آموزش و پرورش منطقه 2 نیز با ورود به ماجرا سعی می‌کند که جو خانواده‌ها را آرام کند و اطمینان دهد که شدیدترین برخورد را با این معاون خواهند داشت. «مسئولان مدرسه از رسانه‌ای‌شدن ماجرا می‌ترسیدن، می‌گفتن که شما به رسانه‌ها اطلاع ندید ما خودمون موضوع رو پیگیری می‌کنیم اما ما هم می‌ترسیدیم که با سکوت بیشتر، بچه‌های بیشتری در مدرسه در خطر باشن.» پدر س. الف با صدای بلند و عصبانی و پیشانی که عرق رویش نشسته اینها را می‌گوید. او و والدین دانش‌آموزان مورد تجاوز یا با جیغ و فریاد حرف می‌زنند یا صورتشان از عصبانیت سرخ است یا چشمانشان از گریه زیاد قرمز. وحشت و ناراحتی از آینده بچه‌ها بعد از یک هفته مثل خوره افتاده به جانشان و مانده‌اند با این اتفاقات چه بلایی سر آینده روحی و روانی پسرهایشان می‌آید.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 تهران نخستین کسی است که از سوی این ارگان واکنش رسمی نشان داد و صحت ماجرا را تأیید کرد. کوهستانی در این‌باره گفته است: «در پی ادعای مطرح شده مبنی بر تحریک تعدادی از دانش‌آموزان توسط یکی از نیروهای آزاد واحدآموزشی مذکور به عمل غیراخلاقی، پرونده‌ای در مراجع قضایی با شکایت والدین و پیگیری مسئولان منطقه تشکیل شده است.»

او افزود: این نیروی آزاد شاغل در مدرسه به‌عنوان معاون انضباطی جذب شده و عمل غیراخلاقی وی در همان ابتدای اعلام خبر با حضور بازرسان، رسیدگی و منجر به تشکیل پرونده قضایی و از حضور وی در مدرسه جلوگیری شده و همچنین حکم مدیر آموزشگاه غیردولتی به حالت تعلیق درآمده است. درضمن مقرر شد با تکمیل پرونده این آموزشگاه در شورای نظارت منطقه تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت این آموزشگاه به عمل ‌آید.

واکنش مجلس و شورای شهر تهران

همچنین نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران هم دیروز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. روح‌الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا به اتفاق ۱۲ نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش و وزیر دادگستری درخصوص وقایع رخ داده خلاف اخلاق و شرع در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران در یکی از مدارس غیردولتی اعتراض کرده و خواستار برخورد جدی و مجازات متناسب در اسرع وقت شدند. همچنین محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم گفته است: «شایسته است مسئولان آموزش و پرورش حتی در سطوح بالاتر و حداقل در مقامات استانی وارد شده و برای افکار عمومی شفاف‌سازی‌ کنند و توضیح بدهند که ماجرا چه بوده است.»

معرفی متهم تعرض جنسی در مدرسه به زندان

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در واکنش به خبر تعرض جنسی معاون مدرسه‌ای در تهران به تعدادی از دانش‌آموزان گفت: «حسب گزارش مورخ 1397/3/7  مرکز عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در تاریخ 1397/3/6  و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا 15 نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت و اعلام داشتند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی  کرده است. متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار کرده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.»

   دستور ویژه وزیر برای برخورد با معاون مدرسه

سیدمحمد بطحایی در حکمی حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه۲ تهران کرد. وزیر آموزش و پرورش در ابلاغ این حکم به بزرگی‌زاده با اشاره به‌اتفاق بسیار شنیع انجام‌شده در یکی از واحدهای آموزشی منطقه۲ تهران از وی خواست تا ضمن مراقبت در تسریع پیگیری‌ها، با فوریت و اولویت، تمامی عوامل مرتبط با اتفاق مذکور از ابتدا تاکنون را با گروهی از صاحب‌نظران موضوع مورد بررسی دقیق قرار داده و هرگونه مسامحه احتمالی در هریک از واحدهای سازمانی متبوع که موجب بروز آن شده است را سریعا گزارش کند. سیدمحمد بطحایی در ادامه نامه افزود: از آنجایی که فرد متخلف، نیروی غیررسمی بوده، لازم است نسبت به بررسی نحوه به‌کارگیری مشارالیه و رعایت ضوابط مقرر، دقت مضاعف به عمل ‌آورید.

   مسائل جنسی به دانش‌آموزان آموزش داده شود

مهدی بهلولی، آموزگار و کارشناس مسائل آموزشی درباره راهکار جلوگیری از آزارهای جنسی در محیط‌های عمومی همچون مدرسه گفت: آموزش مسائل جنسی به دانش‌آموزان مطابق با فرهنگ کشور تنها راه‌حل و نسخه‌ای است که می‌توان برای جلوگیری از این اتفاقات نوشت. او ادامه داد: باید به آموزش جنسی فارغ از هرگونه نگاه سیاسی در مدارس پرداخت و حتی باید در این زمینه به خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم را ارائه دهیم که چطور و چگونه فرزندان خود را نسبت به این خطرات، آشنا و واکسینه کنند. باید مسئولان بدانند که با مخفی کاری‌ها و پنهان کاری‌ها کاری پیش نخواهد رفت. این کارشناس مسائل آموزشی، نظارت بر منابع انسانی مدارس غیردولتی را هم یکی دیگر از راهکارها عنوان کرد و گفت: «از زمان انتشار این خبر تاکنون بارها روی واژه معلم بودن فرد خاطی تأکید می‌شود درحالی‌که نیروهای مدارس غیردولتی هیچ‌یک از مسیرهای گزینش و آموزش رسمی را ندارند و مدیران این مدارس نیروهای خود را بدون هیچ فیلتری حتی از میان آشنایان و اقوام خود انتخاب می‌کنند و نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد.» بهلولی تأکید کرد: «نباید این فرد خاطی را معلم نامید چون اصلا او نه ویژگی‌های یک معلم را داشته و نه در کسوت معلمی فعالیت می‌کرده است و این نوع اطلاع‌رسانی اشتباه و تأثیر منفی در افکار عمومی علیه معلمان دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید