• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182752
+
-

مداحی؛ هنری ترکیبی برای انتقال معارف

روزنه
مداحی؛ هنری ترکیبی برای انتقال معارف

هنر ممتاز مداحی از موضوع‌هایی است که از دیرباز موردتوجه رهبرمعظم انقلاب بوده است. دیدارهای ثابت و سالانه حضرت آیت‌الله با مداحان اهل‌بیت(ع) از سال‌ها پیش تا‌کنون گواه این معناست. درک صحیح از جایگاه هیأت و هنر مداحی، لزوم آموزش صحیح مداحی، بهره‌گیری از اشعار پرمحتوا و خوش مضمون و متناسب با نیازهای روز، پرهیز از ایجاد اختلاف بین مسلمین، انتخاب آهنگ‌های غیرلهوی و چندین مسئله دیگر از موضوع‌هایی است که رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها بر آنها تأکید کرده‌اند. ایشان در دیدار اخیر،توصیه‌های مهمی را برای مداحان اهل‌بیت(ع) بیان کردند.

  مداحی؛ میراث شیعه
مداحی، میراث شیعه و یک هنر مرکب است که از ترکیب صدای خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب و محتوای فاخر ایجاد می‌شود و باید همچون سایر متون ارزشمند دینی همه ارکان آن زیبا باشد.

مداحی نباید با ترانه‌های گناه‌آلود مخلوط شود
این دستگاه‌های موسیقی معروف، هرکدام یک ترانه‌ای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه‌ را القا می‌کند به آن خواننده؛ این ترانه‌ها اغلب، ترانه‌های نامناسب است. مواظب باشیم شعری که می‌خوانیم، آهنگی که می‌خوانیم، مداحی‌ای که می‌کنیم ــ چه آنجایی که مصیبت می‌خوانیم، چه آنجایی که سینه می‌زنیم و چه آنجایی که مدح می‌خوانیم ــ با اینها مخلوط نشود؛ این نکته‌ مهمی است؛ من اصرار دارم به این توجه کنید.

یکی از مأموریت‌های مهم مداحی
بالابردن رشد فکری جامعه ازجمله مأموریت‌های مداحی است. در مداحی علاوه بر معرفت‌آموزی، برانگیختن احساسات نیز وجود دارد. البته احساس بدون تعقل سودمند نیست، اما ویژگی بی‌بدیل معرفت‌آموزی در متون شیعی این است که علاوه بر احساسات، عمق معرفتی مخاطب را نیز افزایش می‌دهد.

نقش‌آفرینی برجسته مداحان در معرکه‌های حساس کشور
حالت احساس موجود در مداحی، در معرکه‌های حساس، به داد کشور رسید؛ یکی‌اش دفاع‌مقدس. در دفاع‌مقدس، این مداح‌ها بودند، این شعرگوها بودند، این شاعرهای خوب بودند که واقعاً توانستند فضا را آماده کنند برای آن حماسه‌ بزرگ؛ همچنین در قضایای گوناگون مانند فتنه ۸۸ و ۹دی.

مداحی در خدمت انقلاب
بدانید که به‌عنوان مداح در کجا ایستاده‌اید و با پدیده بزرگ و جذاب مداحی در خدمت انقلاب یعنی تحول روزآمد کشور و گسترش فضای «مبارزه با طاغوت، ظالم، استکبار و فساد» نقش‌آفرینی کنید.

مفاهیمِ نیازمند به فرهنگسازی
فرهنگسازی کار مهم دیگر مداحان است. «استقامت در برابر دشمن یا هجوم در مقابل آن»، «پیشرفت علمی»، «خانواده و فرزندآوری»، «بصیرت و امیددهی» و «ایستادن در مقابل شگردهای یأس‌آفرین دشمن در ذهن جوانان» جزو مفاهیمِ نیازمند به فرهنگسازی و هدایت فکری و عملی مخاطبان است.

شروط لازم برای نقش‌آفرینی‌ مؤثر
شرط اول، داشتن دغدغه هدایت مردم و پرهیز از غلبه دادن پول و شهرت و جایگاه اجتماعی در کار مداحی است. شرط دیگر نقش‌آفرینی بهتر مداحان، معرفت‌اندوزی است؛ بنابراین با مطالعه کتاب‌های اخلاق، حدیث، تفسیر و آثار بزرگانی همچون شهیدمطهری، مبانی معرفتی خود را مستحکم کنید. به‌روزبودن در قبال حوادث مهم جهانی، شرط دیگر است. دنیا در حال تغییرات اساسی، اما تدریجی است و ما با یک پیچ تاریخی مهم مواجه یا درون آن هستیم که باید با مطالعه، از این تغییرات مهم در دنیا و کشور آگاه باشید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید