• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18269
+
-

فرش قرمز برای سرمایه‌‌گذاران خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری: سفر هیات‌ اقتصادی ارمنستانی به استان راه ورود ما به اوراسیاست

گزارش
فرش قرمز برای سرمایه‌‌گذاران خارجی




فاطمه ملک پور| تبریز – خبرنگار:

سفر هیات‌هـای خارجی به آذربایجان‌شرقی و دیدار مسئولان و بخش خصوصی با این هیات‌ها منجر به تعاملاتی می‌شود که در آینده اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاثیر بسیار چشمگیری دارد. حضور سرمایه‌گذاران خارجی و انعقاد قراردادهای مختلف در استان موجب افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری است. از سوی دیگر افزایش تبادلات تجاری، رشد و شکوفایی اقتصادی را در پی خواهد داشت چرا که به همراه این تبادلات تکنولوژی و تخصص نیز به حوزه صنعت استان وارد خواهد شد. در این میان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید شرایطی در استان فراهم شود تا مشکلی در زیرساخت‌های مورد نیاز وجود نداشته باشد.

در این زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل ایجاد اشتغال، افزایش تولید و درآمدزایی می‌تواند گزینه مناسبی برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی استان باشد. در حال حاضر مراودات خارجی در استان در حال شکل‌گیری است ولی جذب سرمایه خارجی مستلزم ایجاد بستری مناسب برای این هیات‌های خارجی است تا با ارزیابی، توجیهی اقتصادی برای ماندگاری و سرمایه‌گذاری پیدا کنند.


نبود اطلاعات مشخص از نتیجه مراودات تجاری 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری با اشاره به نتایج و تاثیر مراودات هیات‌های کشورهای خارجی در استان می‌گوید: با توجه به افزایش مراودات خارجی با استان در حال حاضر میزان سرمایه گذاری و عقد تفاهمنامه‌های خارجی رشد خوبی داشته است. هر قدر رفت و آمد هیات‌های خارجی به استان زیاد باشد، احتمال انعقاد تفاهمنامه‌ها در این مراودات افزایش خواهد یافت. طبیعتا هر هیاتی که به استان می‌آید در همان لحظه منجر به عقد قرارداد نمی‌شود. گاهی اوقات یک فرایند مذاکره از سوی دولت آغاز می‌شود که اصطلاحا به آن بنگاه به بنگاه یا b2b گفته می‌شود.

«علی جهانگیری» با بیان این‌که سال گذشته نزدیک به 500 هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان ثبت شده است، می‌افزاید: درباره عقد قراردادها آمار مشخصی نداریم زیرا در این نوع مراودات مذاکره با بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی نیز هیچ‌گاه ملزم به ارائه گزارش نیست. در این مورد تنها از برخی از مراودات خارجی که منجر به سرمایه‌گذاری فیزیکی روی زمین می‌شود اطلاع پیدا می‌کنیم، ولی بیشتر اوقات تفاهمنامه‌های بخش‌خصوصی به ما گفته نمی‌شود. 

وی به نقش دولت در به نتیجه رسیدن مراودات خارجی و همچنین ایجاد تعامل، عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری خارجی با بخش خصوصی اشاره و عنوان می‌کند: دولت تلاش می‌کند هیات‌های بخش‌خصوصی و تجار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا این مراودات منجر به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شود. هیات عالی سرمایه‌گذاری در تهران به موضوع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور رسیدگی می‌کند.   این مسئول تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از سازمان سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرند که در صورت اخذ مجوز می‌توانند از امتیازهای تعیین شده بهره‌مند شوند. بی‌شک در جریان رفت و آمد هر هیات خارجی، تعاملاتی ایجاد می‌شود که گاهی اوقات این تعامل‌ها بلند مدت یا کوتاه مدت است. 


روزهای پر رفت و آمد هیات‌های خارجی به استان

جهانگیری درباره برنامه‌های اخیر سفر هیات‌های خارجی به استان می‌گوید: اواخر اردیبهشت ماه یک هیات خارجی به همراه سفیر اتریش در استان حضور داشت و قبل از حضور این هیات خارجی، موسسه فناوری اتریشی (‌ای‌آی‌تی) در استان حضور داشتند. با این موسسه اتریشی از یک سال گذشته قراردادی در حوزه تکنولوژی و شبکه قطعه‌سازی و ماشین‌سازی داشتیم که امسال نیز به منظور متصل کردن موسسات قطعه‌سازی و ماشین‌سازی کشور به شبکه بین‌المللی اروپا از طریق این شرکت اتریشی تلاش کردیم تا قرارداد موجود را تمدید کنیم.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان این‌که در حال حاضر این شرکت فناوری اتریشی برای ارزیابی در استان حضور دارند و در صورت بازخورد مثبت، دوباره قرارداد را تمدید می‌کنیم، اظهار می‌کند: یکی دیگر از مراودات اخیر، سفر هیات‌ اقتصادی ارمنستانی به استان بود. در این زمینه با توجه به این که ایران جزو کشورهای اوراسیا نیست با انعقاد قراردادی می‌توانیم از ظرفیت کشور ارمنستان به عنوان یک پایگاه برای کشور استفاده کنیم تا کالاهای مورد نظر را قبل از ورود به بازار اوراسیا به کشور ارمنستان ببریم.


بررسی خروجی  سفر هیات‌های خارجی به استان 

کارشناس ارشد اقتصاد و روابط بین‌الملل و عضو ارشد کارگروه ستاد رفع موانع تولید استان بر ضرورت بررسی خروجی سفر‌های هیات‌های خارجی به استان تاکید کرد.  به گزارش همشهری «بابک رضایی» گفت: در سال‌های اخیر، سفرهای خارجی زیادی از سوی هیات‌های اقتصادی به استان انجام شده که خروجی این سفرها و بازتاب آن در رشد اقتصادی استان مشخص نیست. وی افزود: در حالی که سفر هیات‌های اقتصادی خارجی اعم از بخش خصوصی و دولتی هزینه‌هایی برای استان دارد، باید به یک ارزیابی کارشناسی در این زمینه رسیده و مسئولان دولتی و اتاق بازرگانی در این زمینه پاسخگو باشند.

رضایی بر لزوم بررسی‌های کارشناسی قبل از سفر هیات‌های اقتصادی خارجی به استان تاکید و عنوان کرد: در برخی موارد بخش خصوصی دقیقا نمی‌دانند از هیات خارجی چه انتظاری دارند و مذاکرات طرفین بیشتر به موضوعاتی حاشیه‌ای و تعارفات معمولی ختم می‌شود.  این مسئول گفت: در صورتی که مشکلات واحدهای صنعتی بخش خصوصی به خوبی احصاء شود می‌توان از این سفرها و مراودات برای رفع موانع تولید و نوآوری این واحدها بهره برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید