• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18268
+
-

سکونتگاه‌های غیررسمی سند می‌گیرند

شهردار اراک: منازل فاقد سند در مناطق حاشیه‌نشین مشکلات عدیده‌ای دارند

عمران
سکونتگاه‌های غیررسمی سند می‌گیرند



صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

 کوچه‌های کم‌عرض با شیب زیاد، خانه‌هایی با متراژ کمتر از 40 متر، نبود مکانی تفریحی و استراحتگاه محله‌ای ازجمله مشکلات عدیده مناطقی است که به آنها سکونتگاه‌های غیررسمی یا مناطق حاشیه‌نشین می‌گویند که ساکنان آنها مجبور به تحمل این شرایط نامطلوب هستند.
سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل قرار داشتن در مناطق خوب اراک، امکان جابه‌جایی یا بهبود شرایط ساختمان و عمران شهری مشکلی ندارند و امیدواریم برای رفع مشکلات ساختار عمرانی و کالبد این مناطق وجود دارد.
اولین اقدامی که در خصوص مناطق مذکور باید انجام شود، صدور سند است. در این مناطق تعدادی منزل مسکونی در یک تکه‌زمین وسیع ساخته شده، به این معنا که تمامی خانه‌های واقع در یک قطعه زمین تنها یک سند مادر دارند و باید تکلیف سند هر یک از منازل تعیین شود و سندی به صورت تفکیک‌شده صادر شود.


آغاز صدور سند برای زمین‌های بخشی از منطقه کوی‌ علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) 

شهردار اراک می‌گوید: به منظور امکان توسعه، عمران مناطق و خدمات‌دهی مناسب در مناطق حاشیه شهر اراک، مقدمات صدور سند برای زمین‌های کوی ‌علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) انجام و تاکنون در این محدوده برای 6 قطعه زمین قولنامه‌ای سند صادر شده است.
«داود تاجران» بیان می‌کند: منازل فاقد سند در مناطق حاشیه‌نشین مشکلات عدیده‌ای دارند. به عنوان نمونه بخشی از این مسکن‌ها از نظر ساخت، مساحت بنا و حیاط، بهداشت و نور وضعیت مناسبی ندارند و باید شرایط بازسازی را برای آنها ایجاد کنیم تا امکان خدمات‌دهی در این مناطق فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: بازسازی و تعمیر این منازل به دلیل نبود سند امکان‌پذیر نیست. برای ساماندهی این مناطق و منازل باید ابتدا سند صادر و سپس به کارهای عمرانی پرداخته شود.
شهردار اراک می‌افزاید: منازل بخشی از مناطق مورد نظر از جمله کوی علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) زیرمجموعه زمینی با یک سند مادر هستند و نیاز است سند مادر شناسایی و به صورت تفکیک‌شده صادر شود. در این شرایط مالکیت افراد مشخص می‌شود و برای ساخت‌‌و ساز مهندسی امکان صدور پروانه وجود دارد.

تاجران اظهار می‌کند: بعد از صدور سند برای منازل این محدوده، برای ساخت ‌و ساز با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره می‌شویم و نوسازی این منطقه شروع خواهد شد.
وی می‌گوید: منازلی که متراژ محمدودی دارند و از طرفی نیاز به عقب‌نشینی هم دارند با دیگر منازل تجمیع و بعد ساخت ‌و ساز انجام می‌شود. پس از تعیین تکلیف اسناد منازل، سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در این بخش مشارکت خواهند کرد.

شهردار اراک بیان می‌کند:کوچه‌ها‌ و معابر بخش‌هایی از کوی ‌علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) برای تردد وسایل نقلیه مناسب نیستند. این موضوع خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف درمانی، امداد و نجات، شهری و... را با مشکل مواجه کرده است که با بهسازی، مشکلات این مناطق حل می‌شود.تاجران ادامه می‌دهد: تکلیف زمین‌های قولنامه‌ای کوی ‌علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) اراک تا انتهای سال مشخص می‌شود و امکان بهسازی منازل و ساختمان‌ها با مشارکت سرمایه‌گذار از سال آینده 
وجود دارد.وی اظهار می‌کند: پس از سنددار کردن این منطقه، در سال‌های بعد صدور سند برای زمین‌های قولنامه‌ای دیگر مناطق نیز انجام خواهد شد.


در سال‌های قبل عزمی برای سنددار شدن زمین‌های قولنامه‌ای نبود

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اراک نیز می‌گوید: زمین‌های قولنامه‌ای اراک متعدد هستند و برای خدمات‌رسانی مناسب‌تر حتما این زمین‌ها باید تعیین تکلیف شوند. 
«محمد حسن فدایی» بیان می‌کند: موضوع سنددار شدن زمین‌های قولنامه‌ای از سال‌های قبل مطرح شد، اما به هر دلیلی تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده بود.

وی ادامه می‌دهد: در دوره پنجم شورای شهر این موضوع مورد توجه قرار گرفت و مقدمات صدور سند برای زمین‌های قولنامه‌ای با همکاری شورای شهر، شهرداری، دفتر فنی استانداری و اداره ثبت اسناد انجام شد.
عضو شورای شهر اراک می‌افزاید: بر اساس مقدمات انجام‌شده، صدور سند برای زمین‌های قولنامه‌ای کوی علی‌‌ابن‌ابیطالب در دستور کار شهرداری قرار گرفته و در حال انجام است.
فدایی اظهار می‌کند: ابتدا زمین‌های قولنامه‌ای به دولت منتقل و در مرحله بعد سند به نام مالک صادر می‌شود. 

وی می‌گوید: البته به دلیل آنکه مالکان تصور می‌کنند این اقدام برای پرداخت عوارض است همکاری‌ تا حدودی ضعیف انجام می‌شود.
عضو شورای شهر اراک بیان می‌کند: برای رفع این ابهام و جلب اعتماد و همکاری مالکان منطقه جلسه‌هایی در مساجد محله‌ای تشکیل می‌شود و در این خصوص اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

فدایی ادامه می‌دهد: سنددار شدن زمین‌ها هزینه سنگینی به مالکان تحمیل نمی‌کند و این اقدام بر اساس نرخ دولتی انجام خواهد شد که به نفع مالک است و امکان ساخت ‌و ساز و بهسازی محل سکونت نیز فراهم می‌شود. علاوه بر آن، زمین هم ارزش واقعی خود را به دست می‌آورد.
عضو شورای شهر اراک اظهار می‌کند: روزهای پنجشنبه برای بررسی مشکلات احتمالی در استانداری جلسه تشکیل می‌شود و مسائل مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا این اقدام با سرعت بیشتری انجام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید