• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18267
+
-

این گرانی عادلانه است

با گسترش خطوط مترو مشهد، کرایه بر اساس مسافت طی شده دریافت می‌شود

شهری
این گرانی عادلانه است




نجمه موسوی| خراسان‌رضوی-خبرنگار:


قطار شهری مشهد به عنوان ایمن‌ترین و پاک‌ترین بخش ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، هنوز با استقبالی که پیش‌بینی می‌شد از سوی مردم روبه‌رو نشده است. با اتصال خطوط 1 و 2 قطار شهری در سفر اخیر رئیس جمهوری، آمارهایی مبنی بر روند افزایشی استفاده مردم از این خطوط اعلام شده اما هنوز تا سطح مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد. در بسیاری از مسیرها با وجود ترافیک بسیار زیاد، مردم علاقه بیشتری به استفاده از خطوط بی‌آرتی یا تاکسی دارند برای بررسی هرچه بیشتر چالش‌های قطار شهری با «وحید مبین ‌مقدم» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت و گویی داشتیم. 

 تعداد مسافری که به طور سالانه توسط قطار شهری مشهد جابه‌جا می‌شود چقدر است؟ 

 در سال 96 بیش از 40 میلیون نفر با خطوط قطار شهری جابه‌جا شدند که بیشتر این آمار مربوط به خط یک بوده است. این آمار فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد اما طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده روند افزایشی را شاهد خواهیم بود. با فعالیت گسترده‌تر خط ۲ در سال 97 بیش از 50 میلیون نفر مسافر جابه‌جا خواهد شد که 5 میلیون مسافر در خط 2 و 45 میلیون مسافر در خط یک خواهد بود. 

 چند خط برای مشهد مصوب شده و بقیه خطوط چه زمانی به بهره برداری خواهند رسید؟ 

در حال حاضر قطار شهری مشهد دارای 4 خط مصوب است، خط یک به طول 24 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه که به بهره‌برداری کامل رسیده است. خط 2 با 14 کیلومتر طول دارای 13 ایستگاه است که تاکنون 9 ایستگاه آن به بهره‌برداری رسیده است. همچنین خط 3 بلندترین مسیر قطار شهری مشهد است که دارای 28 کیلومتر طول با 24 ایستگاه بوده و طول مسیر آن از شهرک ابوذر تا الهیه است. طبق پیش‌بینی صورت گرفته، فاز یک این خط در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد. خط 4 قطار شهری مشهد نیز دارای 17 کیلومتر طول و دارای 15 ایستگاه است که از شهرک ابوذر تا خواجه‌ربیع ادامه خواهد داشت. 

 با وجود افزایش بهای نرخ بلیت قطار شهری در سال 97 باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مجدد قیمت شنیده می‌شود. صحت آن را تایید می‌کنید؟ 

در تمام دنیا مرسوم است که با بزرگ شدن سیستم حمل و نقل، کرایه عادلانه و براساس مسافت طی شده دریافت شود. اگر این موضوع در شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شود، با کمک سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، در مشهد نیز مانند تهران، پرداخت کرایه بر مبنای طی مسافت اجرایی می‌شود این طرح تنها افزایش قیمت نیست بلکه بر مبنای عدالت کرایه دریافت می‌شود و طبق آن افرادی که مسیر کمتری را طی می‌کنند هزینه کمتری خواهند پرداخت. 

 با توجه به گسترش خطوط ریلی داخل شهر و پیوستن خطوط به هم، با افزایش سفرها مواجه خواهیم شد. در این شرایط، در هر یک از خطوط چه تعداد واگن جدید مورد نیاز خواهد بود؟ 

خط ۲ قطارشهری دارای ۱۰۰ واگن است و در حال حاضر هیچ کمبودی در این مسیر نداریم، اما خط یک دارای ۶۰ واگن است که با پیوستن خط 2 و همچنین راه‌اندازی خط 3 طی 2 سال آینده و با تزریق مسافر از این خطوط به خط یک، ۶۰ واگن دیگر مورد نیاز خواهد بود. 

برای مقابله با متکدیان و دستفروشان در مترو چه برنامه‌هایی دارید؟ 

خوشبختانه با نظارت‌های دقیق که تاکنون انجام شده، شاهد تکدی‌گری و دستفروشی به صورت علنی در واگن‌ها و ایستگاه‌های مترو نبوده‌ایم، اما برای مقابله با تعداد انگشت‌شمار این افراد در مسیر، همکاری‌هایی با سازمان بهزیستی خواهیم داشت تا شاهد صحنه‌هایی همچون دستفروشی‌های متروی تهران نباشیم. 

واحدهای تجاری و بنرهای تبلیغاتی بسیاری در ایستگاه‌ها مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد آلودگی بصری چه برنامه‌ای دارید؟ 

واحدهای تجاری برخلاف سال گذشته که فقط منبع درآمد بودند و توجهی به ساماندهی آن‌ها نمی‌شد، امسال از نظر نمای بصری تحت نظارت کامل قرار دارند. ما معتقدیم مردم در فضای زیبا و پاکیزه، با دقت و رضایت بیشتری اعمال شهروندی را انجام خواهند داد. در مورد بنرهای تبلیغاتی نیز با هر شرایطی اجازه تبلیغات نمی‌دهیم و بنرها از فیلترهای مناسبی عبور می‌کنند تا ایستگاه‌ها را زیبا و جذاب‌تر سازند.


سرویس‌دهی  برای شب های قدر

در شب‌های قدر خط یک و خط 2 قطار شهری تا ساعت 2:30 بامداد سرویس‌دهی می‌کنند اما با توجه به اینکه سرویس‌دهی خط 2 در روزهای تعطیل انجام نمی‌شود، به طور استثنا در روز 15 خرداد خط 2 از ساعت 18 تا 2:30 بامداد فعال خواهد بود. همچنین در روز قدس از ساعت 7 صبح تا 2 بعدازظهر سرویس‌دهی در این مسیر انجام می‌شود، اما هنوز مصوبه‌ای درخصوص رایگان بودن حمل و نقل در این ایام خاص تصویب نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید