• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18265
+
-

مسکن مهر، محور مناقشه دو نهاد

تا وقتی استاندارد واحد‌های مسکن مهر بروجرد رعایت نشود، شهرداری پایان کارهیچ واحدی را نمی‌دهد

گزارش
مسکن مهر، محور مناقشه دو نهاد




مژگان کرمی| بروجرد- خبرنگار:

مسکن مهر، یکی از پروژه‌های دولت نهم بود که با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد جامعه بنا نهاده شده و قرار بود در فاصله زمانی مشخصی احداث و تحویل صاحبان آنها شود. در حالی که اکنون پس از گذشت چند سال از آغاز ساخت آن، خیلی‌ها همچنان خواب خانه‌دار شدن را می‌بینند، رویایی که تاکنون به واقعیت نپیوسته است.
از سوی دیگر مشکلات ریز و درشت رو بنایی و زیرساختی سایت مسکن مهر، برخی‌ها را از ثبت نام در این سایت و خانه دار شدن پشیمان کرده است. تا جایی که برخی،سکونت در واحدهای مسکن مهر را به زندگی در بیابان تشبیه می‌کنند.

آنچه مسلم است، قشر اعظم ساکنان واحدهای مسکن مهر اقشار ضعیف و کم درآمدی هستند که پس از سال‌ها اجاره‌نشینی، با هر زحمتی اندوخته‌ای فراهم و اقدام به خرید خانه در این سایت کرده‌اند؛ در حالی که با خانه‌های تازه‌ساز اما پراز ایراد و اشکالی روبه رو شده‌اند وگاه در رویای به دست آوردن این خانه‌ها روزگار می‌گذرانند.


دلخوشی‌هایی که نقش برآب شد

«علی مرادی» یکی از ثبت نام کننده‌های مسکن مهر است که فکر می‌کرد به راحتی صاحبخانه می‌شود ، امابه قول خودش همه این‌ها خواب وخیال بود.
 او به همشهری می‌گوید: دلم خوش بود که بعد از عمری آوارگی واجاره نشینی مصیبت هایم تمام شده است ومی توانم با آرامش زیرسقفی که با هزارامید ساخته ایم زندگی کنیم، اما بعد از این همه رفت وآمد وگرفتاری هنوز نتوانستم واحدم را تحویل بگیرم.
وی می‌افزاید: بارها وبارها به تعاونی مراجعه کرده ام، اما جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده ام. واقعا نمی‌دانم تکلیف ما چیست. وقتی هم اعتراض می‌کنیم، هر یک ما را به دیگری پاس می‌دهند. یکی می‌گوید با شهرداری مشکل داریم؛ یکی می‌گوید ایراد از اداره استاندارد است؛ در حال حاضر هم مشکل پایان کاررا مطرح می‌کنند. دراین میان، تنها کسانی که ضرر کردند، مردمی بودند که به امید خانه دار شدن، در سایت مسکن مهر ثبت نام کردند.
«بهزاد موسوی» یکی دیگر از متقاضیانی است که هنوز نتوانسته است کلید خانه اش را دریافت کند. وی در حالی که چهره اش از عصبانیت برافروخته است، می‌گوید: از ساخت مجتمعی که ثبت نام کرده ایم مدتها گذشته است، اما هنوز واحد مسکونی خود را تحویل نگرفته‌ام. ساختمان تکمیل شده وتقریبا کار ساخت وساز آنچنانی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در هرمرحله از ساخت، مبلغی از ما دریافت کردند تا مثلا خانه‌ها را تکمیل کنند و تحویل بدهند، اما یک بار برای آسانسور، یک بار برای آسفالت، خلاصه با بهانه‌های مختلف از ما طلب پول کرده اند. اما وقتی می‌گوییم خانه‌ها را تحویل بدهید، می‌گویند تکمیل نشده که این واقعا ظلم است.
موسوی اظهار می‌کند : اگر پولم را در بانک می‌گذاشتم حداقل سودی داشت. الان پولم شده گچ وخاک وآهن پاره وسط یک بیابان، گناه ما چیست که تعاونی‌ها مشکل دارند. ما پولمان را کامل پرداخت کرده ایم؛ نمی‌دانم مشکل کارواقعا کجاست.

این شهروند بروجردی بیان می‌کند : قرار بود تا پایان سال 96 کلیه واحدهای مسکن مهر واگذار شود، اما با گذشت چند ماه از سال جدید، هنوز هیچ اتفاق خوشایندی نیفتاده است. به بهانه‌های مختلف پول داده ایم ولی ازنظرعمرانی وخدمات شهری و زیرساخت و مراکز فرهنگی هیچ امکاناتی نداریم. 


بی مهری مسئولان مسکن مهر 

«محمد معظمی» یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر به همشهری می‌گوید: ظرفیت اسمی مسکن مهر بروجرد حدود 20 هزار نفر است که در حال حاضر بین 15 تا 16 هزار نفر در اینجا ساکن هستند و از چند نقطه شهری استان جمعیت بیشتری دارد.
وی می‌افزاید: نداشتن فضای سبز و آسفالت معابر عمومی، ارائه نکردن خدمات شهری نظیر نظافت و حمل زباله، نبود واحدهای آموزشی، فرهنگی، مذهبی و تجاری، نبود وسایل حمل‌ونقل عمومی ازجمله مشکلاتی هستند که ساکنان مسکن مهربا آن دست وپنجه نرم می‌کنند.

معظمی عنوان می‌کند : با این حال ما حاضریم در این وضع هم سروسامان بگیریم واز این بلاتکلیفی نجات پیدا کنیم. تحمل وطاقت پرداخت کرایه‌های سنگین را نداریم؛فقط می‌خواهیم در خانه‌های خود ساکن شویم.


پایان کار و ده‌ها مشکل دیگر

در ادامه با رئیس هیات مدیره تعاونی هیات مذهبی بروجرد به گفت و گو نشسته‌ایم تا به این بهانه از چند وچون کار واز تحویل ندادن واحدها به متقاضیان با خبر شویم.

«عزت‌الله گودرزی» دراین باره می‌گوید: پروژه مسکن مهر یک پروژه مشکل‌دار بوده است. 6هزار و 135 واحد مسکن مهر در بروجرد از سوی تعاونی‌ها ساخته و تعدادی از آنها تحویل متقاضیان شده است.
وی ادامه می‌دهد: از این تعداد 702 واحد مسکن متعلق به هیات‌های مذهبی است که تعدادی از آنها آماده وتحویل داده شده است. اما آن تعداد که مسکوت مانده وبه متقاضیان تحویل داده نشده است، به خاطر تکمیل نشدن خانه‌ها نیست چون ساختمان‌ها همه آماده بهره برداری هستند. 

گودرزی اظهار می‌کند : اشکال عمده مسکن مهر بروجرد، صادر نشدن پایان کار تفکیکی از سوی شهرداری است. شهرداری می‌گوید واحدها باید به‌صورت بلوکی از خود تعاونی‌ها برای دریافت پروانه و پایان کار اقدام کنند.البته صادر نشدن پایان کار یکی از ده‌ها مشکلاتی است که این تعاونی وتعاونی‌های دیگر با آنها روبه‌رو هستند.


چوب لای چرخ گذاشتن 

رئیس هیات مدیره تعاونی هیات مذهبی بروجرد می‌گوید: آسفالت معابر ورودی این شهرک از توان مالی شهرداری خارج است. مردم به خاطر نداشتن زیرساخت مناسب مدام به ما فشار می‌آورند ومعترض هستند. گلایه می‌کنند ازاینکه پول را قبلا پرداخت کرده اند اما در این خصوص کاری انجام نشده است.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات این تعاونی مساله استاندارد آسانسورهاست. با آن که بارها کارشناسان و بازرسان اداره استاندارد برای بازدید ساختمان‌های آماده شده آمده‌اند، اما هر بار به دلایل مختلف، استاندارد بودن آسانسورها را رد کرده اند.همین رفت وآمدها هزینه‌بر شده است و متاسفانه هیچ یک از مسئولان هم حرفی نمی‌زنند تا مشکل مردم برطرف شود. گودرزی بیان می‌کند : این کار آنها، چوب لای چرخ گذاشتن است. چون ما بارها با دقت همه چیز را محاسبه کرده ایم، اما این اداره هر بار یک چیزی می‌گوید.

رئیس هیات مدیره تعاونی هیات مذهبی بروجرد می‌گوید: در حال حاضر 390 واحد آماده واگذاری هستند. اما متاسفانه مشکل گرفتن استاندارد آسانسور و پایان کار شهرداری را داریم. به همین خاطر فرمانداری نامه‌ای به شهرداری ارسال کرده که تا زمانی که استاندارد آسانسورها را تحویل بگیرند برای هیچ کدام از متقاضیان پایان کار صادر نکنید که در حال حاضر این مساله به یک معضل تبدیل شده است.


سختگیری بانک‌ها برای ضمانت

گودرزی در بخش دیگری از صحبت هایش بیان می‌کند: ما توانسته ایم در جلسه قبل با تعهدی که به شهرداری دادیم 494 واحد را به متقاضیان تحویل دهیم. با این تعهد خوشبختانه توانستیم استاندارد را هم بگیریم. اما درحال حاضر متاسفانه گرفتار پایان کار وآسانسورها ومشکلات دیگر هستیم. 
وی بیان می‌کند : بهترین راه حل این مشکل وتحویل مسکن‌ها به صاحبانشان این بود که تصمیم گرفتیم عضو و متقاضی خود را به بانک معرفی کنیم. با توجه به سختگیری‌های بانک‌ها برای معرفی 2 ضامن، متاسفانه این مشکل کماکان وجود دارد و منتظر دریافت پایان کار هستیم.


مشکلات تعاونی ها

گودرزی بیان می‌کند : متاسفانه مردم از مشکلات تعاونی‌ها خبر ندارند. در بسیاری از موارد با آنها کنار آمده ایم واین کار به ضرر خودمان تمام شده است.ما در مورد فاز یک این تعاونی به متقاضی خود اعتماد کردیم و خانه‌ها را فقط به ازای دریافت 5 میلیون تومان تحویل دادیم.
وی ادامه می‌دهد: این عده هنوز برای پرداخت مابقی بدهی خود اصلا اقدامی نکرده اند و حاضر به قسط‌بندی بدهی خود نیستند. بیش از 500 میلیون تومان طلب داریم واین موضوع باعث می‌شود  تا زمانی که قسط‌بندی انجام نشود، نتوانیم کلید واحدی را تحویل بدهیم.
رئیس هیات مدیره تعاونی هیات مذهبی بروجرد بیان می‌کند : از دیگر مشکلات تعاونی پرداخت 700 میلیون پول برای آماده سازی زیر ساخت‌های مسکن مهر است، اما هیچ کاری در این زمینه انجام نشده و حتی آسفالت هم نشده است. با این که برای هر واحد یک میلیون تومان پرداخت شده اما وضع شهرک بسیار نامطلوب است.


رای نهایی را چه کسی صادر می‌کند ؟

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد به همشهری می‌گوید: پیمانکارها باید مشکلات ساختمان‌های مسکونی را برطرف کنند.
«رضا بهنود فر» ادامه می‌دهد:برای واگذاری این ساختمان‌ها به متقاضیان، پایان کار شرط لازم است. اما تا وقتی از جانب پیمانکار واستاندارد تاییدیه در دست نداشته باشیم پایان کار هیچ ساختمانی را صادر نمی‌کنیم.


آسانسورهای غیر استاندارد و تلفات جانی

رئیس اداره استاندارد شهرستان بروجرد در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن، مبنی بر صادرنشدن پایان کار منازل مسکونی مهرومسکن ها، اظهار می‌کند : این ساختمان‌ها از نظر استاندارد مورد تایید نیستند وباید قبل از واگذار شدن به متقاضیان، مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.
«عنایت الله شرفی» می‌افزاید: متاسفانه در طول مدتی که ساختمان‌ها واگذار شده است به خاطر نداشتن استاندارد لازم آسانسورها، تلفات جانی هم داشته ایم و به همین خاطر تا تاییدیه آسانسورها نباشد شخصا پای هیچ برگه‌ای را امضا نخواهم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید