• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182570
+
-

نجات دسته‌جمعی یک لایه حیاتی

بزرگ‌ترین کابوس محیط‌زیستی جوان‌های یک نسل پیش، یک سوراخ بزرگ در یک لایه بسیار حیاتی در بالای سرمان بود. هر بار که یک پاف اسپری به‌خودمان می‌زدیم، عذاب وجدان می‌گرفتیم که ما هم در گشاد کردن سوراخ ازن سهیم شده‌ایم و خودمان را شریک جرم عموم انسان‌ها در سراسر دنیا می‌دانستیم. سوراخ شدن این لایه چنان بالای سرمان سنگینی می‌کرد که بالاخره‌، در یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های دسته‌جمعی بشر برای حل یک مشکل محیط‌زیستی، به آن رسیدگی شد و حالا خبر خوش ترمیم آن، دنیا را خوشحال کرده است.
اصل مشکل این بود که انتشار برخی گازهای مشخص در اتمسفر، ازجمله یک نوع گاز که برای فشرده کردن محتوای اسپری‌ها استفاده می‌شد، باعث سوراخ شدن این لایه در قطب می‌شد و کارایی ازن برای محافظت از زمین در برابر تشعشعات مضر خورشید را مختل می‌کرد. علاوه بر اسپری‌ها، گازهای استفاده شده در یخچال‌ها، سیستم‌های تهویه و محصولات پاک‌کننده صنعتی هم اثر مخربی بر لایه ازن داشتند.
7 سال بعد از آنکه دانشمندان کشف کردند که مواد شیمایی دست‌ساخته بشر به لایه ازن آسیب وارد می‌کنند، پروتکل مونترال توسط 197کشور امضا شد تا انتشار گازهای مخرب، محدود شود. این اقدام، آنطور که سازمان ملل اعلام کرده، مؤثر بوده و می‌توان آن را یکی از موفق‌ترین تلاش‌های دسته‌جمعی بشر برای حل یک معضل محیط‌زیستی خواند. البته کار تمام نشده و بشر همچنان باید جلوی انتشار گازهای مخرب را بگیرد. اگر سیاست‌های فعلی در این زمینه همینطور ادامه پیدا کند، ‌سازمان ملل گفته است که ازن می‌تواند در چند دهه آینده، به وضعیت قبل از سال 1980، یعنی زمانی که سوراخ در آن ایجاد شد، برگردد.
یک گروه از کارشناسان که با حمایت سازمان ملل فعالیت می‌کنند، اخیرا اعلام کرده‌اند که با همین دست فرمان، سوراخ لایه ازن روی قطب جنوب تا سال 2066ترمیم خواهد شد، درحالی‌که سوراخ روی قطب شمال در سال 2045از بین خواهد رفت و تا سال 2040هم لایه ازن در دیگر نقاط دنیا ترمیم خواهد شد. گروه کارشناسان سازمان ملل گفته است که 99درصد ذراتی که لایه ازن را تقویت می‌کنند با موفقیت از چرخه خارج شده‌اند.
اعلام این خبر، روحیه جمعی برای مقابله با مشکلات محیط‌زیستی را تقویت می‌کند و حالا خیلی‌ها امیدوارند، می‌تواند دوباره به بشر برای نجات زمین امیدوار بود.
این نسل از بشر، با همه ایراداتی که دارد و نقش مخربی که در ویران کردن زمین داشته، بالاخره یک کار مثبت هم کرده است. امید که نسل‌های بعدی، از این اقدام دسته‌جمعی برای تنها سیاره‌ای که برای زندگی داریم الگوبرداری کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید