• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182513
+
-

زنان در رانندگی انضباط بیشتری دارند

به‌گفته جانشین پلیس راهور ناجا، 200هزار تن از بانوان فرهنگیار ترافیک‌اند ولی برای اثرگذاری این رقم باید به 70درصد بانوان برسد

مریم سرخوش

بانوان یک رکن اساسی در خانواده و جامعه به شمار می‌روند و با این دیدگاه از سال98، طرحی اجرا شد که در قالب آن زنان به‌عنوان فرهنگیار ترافیک به پلیس راهور محلق شوند. طی این مدت جمعیت این فرهنگیاران به 200هزار نفر رسیده، اما به‌گفته سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا به همشهری، نقطه قابل اتکا و اثربخش این طرح زمانی خواهد بود که بیش از 70درصد از بانوان کشور فرهنگیار ترافیک شوند. اهمیت این امر هم به این دلیل است که حوادث رانندگی در کشور، آمار قابل‌توجهی دارد و سالانه بیش از ۱۷هزار نفر جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.

جزئیات یک طرح اثربخش
جانشین پلیس راهور ناجا پیش از بیان جزئیات و شرح فعالیت فرهنگیاران پلیس راهور درباره تفاوت بروز تخلفات رانندگی میان زنان و مردان می‌گوید: «در بین مردان تخلفاتی رخ می‌دهد و این مسئله در بین زنان هم وجود دارد، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که زن‌ها در رانندگی؛ محتاط‌تر و منضبط‌تر هستند و به همین دلیل بیشتر قوانین رانندگی را رعایت می‌کنند. البته زنان پتانسیل بسیار بالایی در فرهنگ ترافیک دارند و سرمایه اجتماعی خوبی به شمار می‌روند.» به‌گفته حسینی، پلیس راهور سال‌هاست که از گروه‌های مختلف جامعه برای ارتقای فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای ترافیکی استفاده می‌کند: «این گروه‌ها را دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان، دهیاران، روحانیون و دیگر گروه‌های مختلف تشکیل می‌دهند. با این سیاست از سال98 بانوان هم به‌عنوان یکی از این گروه‌ها درنظر گرفته شدند؛ که از ظرفیت آنها در قالب یک گروه تحت عنوان بانوان فرهنگیار ترافیک استفاده شود. بر این اساس تا‌کنون 200هزار نفر به این طرح ملحق شده‌اند.»
این مسئول درباره فعالیت‌های این سفیران پلیس راهور همچنین توضیح می‌دهد: «وظیفه این افراد آن است که در فضاهایی که مشغول به‌کار هستند، ازجمله سازمان‌ها، ادارات، فرهنگسراها، سراهای محله و حتی در سطح خانواده، ترویج رفتارهای صحیح در امر رانندگی را داشته باشند و سفیر سلامت در این حوزه باشند.»

کار فرهنگی زودبازده نیست
حسینی درباره اینکه اقدامات این سفیران پلیس راهور طی این چند سال چه دستاوردهایی داشته است، اشاره می‌کند: «کار فرهنگی و تربیتی جزو اقدامات زودبازده نیست. نمی‌توان انتظار داشت که اقدامی در این حوزه شروع شود و در بخش کارهای ایجابی، فرهنگسازی و رفتاری ظرف یکی دو سال نتایج آن به سرعت قابل مشاهده باشد. کارهای فرهنگی نیاز به سال‌ها فعالیت دارد و اگر به نقطه‌ای برسیم که بیش از 70درصد از بانوان کشور فرهنگیار ترافیک شوند، آنجاست که تأثیرات این طرح ملموس خواهد بود. آن زمان می‌توانیم ادعا کنیم که این حجم از بانوان فرهنگیار ترافیک تا چه میزان توانسته‌اند در اصلاح رفتارهای ترافیک، نظم و انضباط و کاهش تخلفات و تصادفات و در نتیجه کاهش جان‌باختگان و مصدومان نقش داشته باشند. همانطور که فرهنگ بستن کمربند ایمنی هم طی سال‌ها انجام شد و امروز نتیجه آن را می‌بینیم.»‌ جانشین پلیس راهور ناجا این 200هزار نفر را در مقایسه با جامعه 49درصد زنان کشور از کل جمعیت ایران بسیار ناچیز عنوان می‌کند و می‌گوید: «از جمعیت 83میلیونی کشور، 40میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند و این عدد حتی به‌عنوان درصد هم نمی‌توان بیان کرد. امیدواریم افزایش استقبال زنان در اجرای این طرح را شاهد باشیم.» این مسئول درباره اینکه سفیران پلیس راهور چه آموزش‌هایی را می‌بینند، بیان می‌کند: «آموزش‌های فنی در حوزه راهنمایی و رانندگی برای این افراد درنظر گرفته می‌شود. آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هم جزو آموزش‌های آنهاست. برخی سرفصل‌هایی هم که بیشتر جنبه روانشناختی و جامعه شناختی دارد هم در این آموزش‌ها گنجانده شده است.»

فرهنگیار حق برخورد ندارد
او در پاسخ به این سؤال که آیا این سفیران درصورت برخورد با تخلفات رانندگی، شرایط تذکر و برخورد را دارند، اضافه می‌کند: «به‌هیچ‌عنوان چنین چیزی نیست. رویکرد فرهنگیاران ترافیک این است که در محل کار خود روی موضوعات مختلف فرهنگ ترافیک کار می‌کنند. 99درصد فعالیت این سفیران آموزش و افزایش آگاهی‌های اطرافیان است.» حسینی درباره اینکه زنان چطور می‌توانند به‌عنوان سفیران پلیس راهور شوند همچنین توضیح می‌دهد: «این طرح در کلیه استان‌های کشور در حال اجراست. کسانی که مایل هستند می‌توانند به پلیس راهور محل سکونت مراجعه کنند. در این‌باره هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و کلیه گروه‌های سنی می‌توانند به این طرح ملحق شوند. البته غالب جمعیت 200هزار نفری که اکنون به این طرح پیوسته‌اند جمعیت جوان هستند، اما همه گروه‌های سنی می‌توانند به این حوزه ورود کنند تا شاهد افزایش فرهنگ ترافیک در کشور باشیم. درصددیم تا طرح فرهنگیار را هرچه بیشتر توسعه دهیم و از طریق فرهنگسراها، سرای محله‌ها، ادارات و خانواده‌ها آن را گسترش و بسته‌های آموزشی را به خانواده‌ها ارائه دهیم.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید