• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182216
+
-

عودلاجان و سنگلج کانون اعتراضات زنان

عودلاجان و سنگلج کانون اعتراضات زنان

محلات عودلاجان و سنگلج از مناطق اعیان‌نشین تهران در دوره قاجار بوده‌ و همپای بازار وفاداری بیشتری را به مذهب و روحانیت بروز می‌دادند. این را می‌توان از وجود ۱۶مسجد و مدرسه در این کوچکترین محله تهران دریافت و اینکه طبق اسناد به جا مانده از دوره قاجار، بیشترین آمار روضه‌خوانی، زیارت‌نامه خوانی و تعزیه‌گردانی در آن به چشم می‌آمد. در ماجرای کشف حجاب زنان این دو محله جزو پیشروان مبارزه علیه برداشتن چادر از سر بانوان بودند. آنها با چوب و چماق به میدان آمده و جسورانه با همراهی یکدیگر مانع از مزاحمت مأموران نظمیه می‌شدند و به همدیگر برای فرار از دست آنها کمک می‌کردند.

امروز اسلام جان فدا می‌خواهد و من آن جان فدا هستم

یکی از باغ‌های معروف شهر ری در حوالی حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم که این روز‌ها هیچ اثری از آن نیست باغ سراج الملک است. باغی که این روز‌ها بازار حرم شاه‌عبدالعظیم جایگزین آن شده است و روزگاری تبعیدگاه «شیخ محمد تقی بافقی»بود؛ نخستین روحانی‌‌ای ‌ که با فرمان کشف حجاب مخالفت کرد.‌«علیرضا زمانی» تهران‌شناس ‌ دیگر میهمان ویژه تور گردشگری همشهری بود. او درباره ماجرای تبعید «شیخ محمد تقی بافقی» می‌گوید: «ماجرای تبعید این روحانی به حضور بی‌حجاب همسر‌ دوم رضا شاه در حرم حضرت معصومه(س) مربوط می‌شود. این روحانی و شاگردانش از حضور بی‌حجاب ملکه ایران ناراحت می‌شوند و به او تذکر می‌دهند. رضا شاه با شنیدن ماجرا راهی قم می‌شود.»‌ شیخ محمد تقی بافقی‌ را دستگیر می‌کند و 6ماهی در زندان شهربانی میدان مشق در حبس می‌ماند. شیخ محمد تقی با وجود شکنجه‌های مکرر از موضع خود کوتاه نمی‌آید و در نهایت به باغ سراج شهر ری تبعید می‌شود.»
«آیت‌الله شیخ حسین قمی» از دیگر روحانیونی بود که همراه فرزندانش برای شکایت از قانون کشف حجاب از مشهد راهی پایتخت می‌شود و در نهایت به باغ سراج تبعید شد. به‌گفته «علیرضا زمانی» این روحانی در اعتراض اجبار زنان به کشف حجاب نامه تلگرافی تندی را برای رضا شاه با این مضمون که «امروز اسلام جان فدا می‌خواهد و من آن جان فدا هستم» می‌زند و به‌دنبال این اقدام در باغ سراج حصر می‌شود.

حجاب اقوام مختلف در گذر تاریخ

قانون پوشیدن لباس‌های متحد الشکل در سال‌۱۳۰۷ تصویب شد درحالی‌که مردم و علما آن را خلاف شرع و عرف می‌دانستند. برای آشنایی بیشتر با نوع پوشش اقوام ایرانی تا قبل از تصویب این قانون، در مسیر سفرمان راهی موزه لباس اقوام ایرانی که در سال‌1348راه‌اندازی شده شدیم. «علیرضا زمانی» تهران‌شناس با اشاره به پوشش ایرانیان پیش از اسلام توضیح داد: «اگر نگاهی به پیشینه تاریخی نوع پوشش اقوام ایرانی بیندازیم در همه ادوار و سلسله‌ها با حجاب گره خورده بود. بعد‌ها با ورود اسلام نوع پوشش ایرانیان با پوشش اسلامی تلفیق شد. روشنفکرانی که بعد از انقلاب مشروطه به کشور‌های اروپایی سفر می‌کردند زمینه تصویب قانون پوشیدن لباس متحدالشکل را فراهم کردند. برای نخستین‌بار بود که چنین فرمانی از بالا به پایین صادر می‌شد و قبول آن برای مردم سخت و غیرقابل هضم بود. »زمانی به نوع پوشش همسر آتاتورک به نقل از باقری سفیر ایران در ترکیه اشاره می‌کند. در یک نمایشگاه آتاتورک با همسر محجبه‌اش شرکت می‌کند ‌ اما همسر رضا شاه در این مراسم بی‌حجاب بود. این تهران شناس خاطره‌ای از مرحوم لرزاده نقل می‌کند: «مرحوم لرزاده که بخشی از طراحی معماری کاخ‌های سلطنتی رضا شاه را انجام داده است‌، تعریف می‌کند که رضاشاه از او‌خواسته دیوار‌های کاخ را چنان بلند و بزرگ بسازد تا کسی امکان اشراف به داخل کاخ و دیدن بانوان را نداشته باشد. اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که زنان و دخترانش بی‌حجاب شدند.»

حفظ فرهنگ عفاف و حجاب در طول تاریخ
حجت‌الاسلام حسین کاظم‌زاده، عضو مرکزی خانه طلاب نیز در این‌باره می‌گوید: «به گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هرچند در طول تاریخ، فرازونشیب‌های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ‌گاه به‌طور کامل از بین نرفته است. مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده یا به‌صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‌شدند، یاد می‌کنند. در ایران نیز در تمامی دوره‌ها، آنچه نمود دارد فرهنگ عفاف است که ریشه‌های خود را حفظ کرده و به نسل‌های دیگر انتقال یافته است.»‌



موزه لباس ادیان در کلیسای حضرت مریم

حضور در کلیسای حضرت مریم در خیابان سی‌تیر و تماشای موزه تاریخی‌اشیاء و لباس‌های مختلف ادیان از دیگر بخش‌های این سفر یک روزه بود. این موزه ۱۱ سالی است در دل کلیسای حضرت مریم راه‌اندازی شده است. تصاویر تعدادی از کلیساهای ایران و انجیل قدیمی ۶۰۲ ساله از بخش‌های دیدنی و جذاب این موزه تاریخی بود. در موزه مریم مقدس لباس‌های اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ به نمایش درآمده است. جالب اینکه ویژگی مشترک همه این لباس‌ها پوشیدگی لباس زنان در همه ادوار تاریخی بوده است.

قدردانی از بانوی محجبه قهرمان


پایان‌بخش تور تهرانگردی حضور در زینبیه رسانه بود. محمدمهدی عبدخدایی از اعضای تشکیلات فداییان اسلام و دبیرکل این جمعیت به همراه سیدمحمد موسوی شهردار منطقه 11 میهمان زینبیه بودند. همچنین در ادامه سید محمد موسوی شهردار منطقه‌11 گفت:« در بیشتر جوامع از بانوان استفاده ابزاری می‌شود؛ روزگاری دیکتاتوری رضاخان را داشتیم و این روزها دیکتاتوری رسانه‌ها که با کمک از جهل رسانه‌ای زمینه فتنه و انداختن چادر از سر زن ایرانی توسط اغتشاشگران را فراهم می‌کند. متاسفانه یکی از اتفاق‌هایی که قلب امت حزب الله را به درد آورد در جریان ناآرامی‌های اخیر در منطقه‌11  اتفاق افتاد. خانم محجبه ای که هیچ ارتباطی به مسائل جاری نداشت، در مسیر خانه مورد تهاجم قرار گرفت و حجاب از سرش برداشته می شود.» همچنین روزنامه همشهری به پاس تلاش‌ها و موفقیت‌های ریحانه خاتونی قهرمان دوچرخه سوار محجبه برای بالا بردن پرچم سرافراز ایران و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در رقابت‌های بین‌المللی با اهدای لوح تقدیر و هدیه از او قدردانی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید