• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182191
+
-

مجازات اعدام در جهان

همشهری آنلاین: برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه مجازات اعدام فقط در کشورهای معدود انجام می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان کشورهای جهان حدود 83کشور مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند و 56کشور جهان اجرای این مجازات را در دستور کار دارند که در میان این کشورها آمریکا هم به چشم می‌خورد.

وضعیت غرب آسیا در اجرای مجازات اعدام
در منطقه غرب آسیا عربستان سعودی، عراق، ایران و پاکستان مجازات اعدام را در سیستم قضایی خود دارند و این در حالی است که اجرای این مجازات در عربستان به شیوه بدوی انجام می‌شود.

رکورددار اعدام کدام کشور است؟
چین ازجمله کشورهایی است که مجازات اعدام دارد اما آماری از تعداد آن منتشر نمی‌کند؛ با این حال گفته می‌شود این کشور بالاترین میزان اعدام در جهان را به‌خود اختصاص داده است.

خشن‌ترین اعدام
عربستان سعودی که این روزها با استخدام کریس رونالدو در یک باشگاه فوتبال سعی در تبلیغات رسانه‌ای بین افکار عمومی دارد همواره در جهان به‌عنوان نماد خشن‌ترین کشور در اجرای مجازات اعدام به شمار رفته است. این کشور اسفند سال گذشته در یک روز 81نفر را گردن زد که اکثر آنها از شیعیان بودند.

وضعیت اعدام در آمریکا چگونه است؟
آمریکا در نیمی از ایالت‌های خود مجازات اعدام را لغو کرده اما بقیه ایالت‌ها مجازات اعدام آن هم به روش‌های خشن را در برنامه دارند. ایالت «آلاباما» در آمریکا اخیرا به یک قاضی فدرال این کشور اعلام کرده، این ایالت به‌زودی آماده استفاده از یک شیوه اعدام جدید و تاکنون امتحان‌نشده به نام «خفگی با نیتروژن» برای اجرای اعدام‌ است.
آمریکا در همین روزهای اخیر هم که این کشور در حال برگزاری برنامه‌های جشن کریسمس است مجازات اعدام داشته و یک زن را به جرم قتل اعدام کرده است. این نخستین اعدامی در آمریکا در سال جدید میلادی بوده است؛ در دولت دونالد ترامپ ۱۷ نفر اعدام شدند.
از ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ دست‌کم 8 اعدام در ایالت‌های مختلف آمریکا اجرا شد؛ «تگزاس»، «آلاباما»، «آریزونا»، «میسوری» و «اوکلاهما» ایالت‌هایی بودند که در آنها احکام اعدام در ماه‎های نخست ۲۰۲۲ اجرا شد. 3نفر از اعدام‌شدگان سیاهپوست، یک نفر بومی و 4نفر دیگر سفیدپوست هستند. همگی موارد مذکور نیز با تزریق کشنده اعدام شدند.
سازمان موسوم به مرکز اطلاعات در مورد مجازات اعدام گزارش داده یک‌سوم اعدام‌ها در آمریکا به‌دلیل ناتوانی مجریان، عدم‌رعایت پروتکل‌ها یا اشتباهات در پروتکل‌ها توأم با عوارض و مشکلات بوده‌اند.

وقتی تیرباران ترجیح داده می‌شود
مقامات ایالت کارولینای جنوبی اخیرا در یکی از این پرونده‌ها یک زندانی محکوم به اعدام را مجبور کردند تا نحوه اجرای این حکم را به‌دلیل تامین‌نشدن ماده کشنده تزریقی، از بین اعدام با صندلی الکتریکی یا تیرباران انتخاب کند. این مرد سیاهپوست و ۵۷ساله به نام ریچارد مور قرار بود فروردین امسال به‌دلیل قتل‌ هنگام سرقت در سال‌۱۹۹۹ اعدام شود. او تیرباران را به اعدام با صندلی الکتریکی ترجیح داد تا بیرحمانه بودن مجازات اعدام با صندلی الکتریکی که مجازات نمادین آمریکا به شمار می‌رود، یک‌بار دیگر نمایان شود.

کدام کشور‌ها اعدام می‌کنند؟
طبق آمار عفو بین‌الملل در قوانین داخلی ۲۹کشور مجازات اعدام وجود دارد؛ هرچند شاید در سال‌های اخیر هیچ‌کس در این کشورها اعدام نشده باشد. در همین رابطه عفو بین‌الملل اعلام کرده است در ۵۶کشور، مجازات اعدام همچنان قانونی است و اعدام یا انجام می‌شود یا سیاست رسمی مبنی بر لغو اعدام اعلام نشده است.
آمریکا، اردن، افغانستان، امارات عربی متحده، اندونزی، ایران، بحرین، بلاروس، بنگلادش، بوتسوانا، پاکستان، تایلند، تایوان، چاد، چین، ژاپن، سنگاپور، سودان، سودان جنوبی، سومالی، عراق، عربستان سعودی، عمان، سرزمین‌های فلسطین، کره‌شمالی، کویت، گینه استوایی، مالزی، مصر، نیجریه، ویتنام، هند و یمن کشورهایی هستند که مجازات اعدام دارند و آنتیگوا و باربودا، اتیوپی، اوگاندا، باربادوس، باهاماس، بلیز، ترینیداد و توباگو، جامائیکا، جزایر کومور، جمهوری دمکراتیک کنگو، دومینیکا، زیمبابوه، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت، کوبا، گامبیا، گویان و لبنان هم اگرچه مجازات اعدام دارند اما اخباری از اجرای آن مخابره نشده. به‌عنوان نمونه، تیرماه امسال یک حکم اعدام برای یکی از روحانیون لبنانی صادر شده است.

قطر هم اعدام کرد
کشور قطر که اخیرا میزبان جام جهانی فوتبال بود ازجمله کشورهایی است که بعد از 20سال در سال گذشته اقدام به اجرای یک حکم اعدام به اتهام قتل کرد.

برخی کشورها درصدد احیای اعدام
دولت ترکیه تیرماه امسال از بررسی طرح بازگشت مجازات اعدام به سیستم قضایی این کشور خبر داده است.
فیلیپین نیز از سال‌ها قبل درصدد احیای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد‌مخدر بوده است.

بیشترین آمار اعدام مربوط به کدام کشورهاست؟
مصر، سومالی، آمریکا، اردن و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که اعدام را به‌عنوان یک مجازات در دستور کار داشته‌اند و از آمار بالای اعدام برخوردارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید