• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182187
+
-

عدالت به نفع مظلوم

حکم اعدام 2نفر از افرادی که در به شهادت رساندن شهید عجمیان دست داشتند اجرا شد

گزارش
عدالت به نفع مظلوم

2ماه پس از شهادت روح‌الله عجمیان، بسیجی کرجی در جریان درگیری‌های اطراف بهشت سکینه کرج، 2نفر از دستگیرشدگان که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند با تأیید حکم‌شان در دیوان عالی کشور صبح دیروز مجازات شدند.

به‌گزارش همشهری، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، دوازدهم آبان ماه بود که تجمع در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج که به‌دلیل شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان درگیری‌های خیابانی ایجاد شده بود به خشونت کشیده شد و با استفاده از سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی آزادراه کرج-قزوین برای ساعاتی مسدود شد. در جریان این درگیری‌ها سیدروح‌الله عجمیان، یکی از حافظان امنیت توسط شماری از تجمع‌کنندگان به شهادت رسید.
شهادت این جوان بسیجی در حالی بود که او بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک برای باز شدن جاده بود و به‌دلیل اینکه لباس بسیجی به تن داشت به او حمله شد و در نهایت به شهادت رسید.

دستگیری 16متهم
به‌دنبال این جنایت بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرایم خاص کرج تشکیل شد و بازپرس پرونده دستور ویژه‌ای را برای شناسایی و دستگیری عاملان این جنایت به اداره کل اطلاعات استان البرز داد. چند روز پس از آغاز تحقیقات بود که ۱۶متهم دستگیر شدند و پس از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده اتهامی‌شان با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری یک استان البرز فرستاده شد.

اعترافات محمدمهدی کرمی
متهم ردیف اول این پرونده محمد مهدی کرمی بود. او در جلسه محاکمه درباره حوادثی که در روز حادثه اتفاق افتاد گفت: شب یازدهم آبان ماه بود که یکی از دوستانم به من پیام داد و گفت فردا دوازدهم آبان روز چهلم حدیث نجفی است و ما هم برای حضور در آن مراسم آماده می‌شویم. من هم قصد کردم که در این مراسم حاضر شوم. در روز ۱۲آبان نزدیک ۱۱صبح بود که به ترافیک اتوبان رسیدم. از ماشین پیاده شدم و با افراد حاضر در صحنه شعار دادم و به سمت مأموران سنگ پرتاب کردم. در ادامه به سمت زیرگذر که رفتم دیدم که جمعی از افراد در آنجا تجمع کرده‌اند. در ادامه من هم به این جمع پیوستم و شنیدم که فردی فریاد می‌زند بسیجی بسیجی. در ادامه دیدم که بسیجی روی زمین افتاده و 2 تا 3 نفر بالای سرش ایستاده‌اند و با سنگ و چوب به سر و صورتش ضربه می‌زنند. هر‌کسی یکی دو تا مشت می‌زد و فرار می‌کرد. همینطور که شهید با دست خالی در حال فرار بود، سنگ، چوب و... به سمتش پرت می‌کردند و افرادی که اورا می‌زدند بالای ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند.
متهم در ادامه گفت: دستم را انداختم سمت شانه راستش و چرخاندمش و بعد با یک سنگ به سرش ضربه زدم. بعد از اینکه این سنگ را زدم با مشت 3ضربه به سرش وارد کردم. بعد شهید را دیدم که زمین افتاده و در همین حالت یک نفر روی پهلو و دنده سمت راستش می‌پرید. بعد از اینکه اطراف شهید خلوت شد به سمتش رفتم و با پا یک ضربه به وسط پاهایش و دو ضربه به زانوهایش زدم.
او ادامه داد: در این هنگام یک فرد آمد و ۳ الی ۴ ضربه چاقو به سمت ناحیه شکم و پهلوی شهید وارد کرد و بعد از اینکه چاقو را زد و از روی شکمش بلند شد من پاهای او را گرفتم و به سمت جلوی خاور روی زمین کشیدم که در همین لحظه کفش‌هایش از پاهایش در آمدند و با آنها ۲ تا ضربه به سمت صورتش زدم و بعد یک ضربه با پای چپ به سر و گردن و ۲ تا ۳ ضربه هم با کفش به‌صورتش وارد کردم.

حادثه به روایت سیدمحمد حسینی
متهم ردیف دوم این پرونده سیدمحمد حسینی است. فردی که با چاقو ضرباتی به شهید وارد کرده است. او در جلسه دادگاه گفت: من جزء آخرین نفراتی بودم که به بالای سر شهید عجمیان رسیدم، افرادی به شهید توهین می‌کردند و به وی لگد می‌زدند. من هم چاقوی خودم را 2مرتبه و به عمق 2بند انگشت به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم. اعترافات این متهم در حالی بود که دیگر متهمان نیز به صراحت وی را به‌عنوان فردی معرفی کردند که به شهید چاقو زد و با توجه به اینکه سیدمحمد حسینی در آن روز پیراهن قرمز به تن داشت حتی قبل از شناسایی و بازداشت، سایر متهمانی که قبل از وی بازداشت شده بودند همگی گفتند کسی که لباس قرمز داشته چندین ضربه چاقو به شهید زده است.

حکم اعدام
متهمان این پرونده در چندین جلسه محاکمه شدند و به دفاع از خود پرداختند. در نهایت هیأت قضایی وارد شور شدند و 5نفر از متهمان را که در این پرونده به اتهام محاربه محاکمه شده بودند را گناهکار تشخیص داده و به اعدام محکوم کردند. با اعتراض متهمان پرونده برای بررسی به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات دیوان حکم اعدام درباره 3نفر از متهمان را نقض کردند اما حکم محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی مهر تأیید خورد و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد. صبح دیروز (شنبه) در شرایطی که همه مراحل قضایی در این پرونده طی شده بود حکم اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی اجرا شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید