• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182152
+
-

خیز شاخص برای عبور از مرز مقاومت

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روزگذشته 1.2درصد رشدکرد و برای چهارمین بار به محدوده یک میلیون و 600هزار واحد در طول 1.5سال گذشته نزدیک شد.با این رشد به‌نظر می‌رسد مسیر برای عبور از مرز مقاومت شاخص هموار شده است.
به گزارش همشهری، از شهریور ماه سال گذشته شاخص کل بورس تهران 3بار به محدوده یک‌میلیون و 600هزار واحد نزدیک شده اما هر بار نتوانسته از این محدوده عبور کند. به زعم فعالان بازار این محدوده از نظر روانی به نوعی مرز مقاومت برای شاخص بورس تبدیل شده است. سابقه این موضوع به سخنان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دولت قبل و در زمانی که شاخص بورس در حال نزول بودبازمی‌گردد که از این محدوده به‌عنوان محدوده حمایتی شاخص نام برد. از آن زمان به بعد حساسیت‌ها نسبت به این منطقه بیشتر شد.

رشد 1.2درصدی
شاخص کل بازار سهام در دادو ستد‌های روز گذشته با 18هزار و 491واحد رشد به یک میلیون و 598هزارو 161واحد رسید. این به‌معنای آن است که اکنون شاخص فقط 1800واحد تا عبور از این منطقه فاصله دارد و باید دید آیا شاخص این توانایی را دارد که از این محدوده عبور کند. برخی کارشناسان با تکیه بر رشد ارزش مبادلات خرد اعتقاد دارند شاخص کل بورس تهران این بار از این محدوده عبور خواهد کرد. در دادو ستد‌های روز گذشته میزان مبادلات خرد با 27درصد رشد به 7هزارو 755میلیارد تومان رسید و بیش از 701میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد بر این اساس به‌نظر می‌رسد شرایط برای عبور از مرز مقاومت شاخص مهیا است. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: روند شاخص در ۱۰ روز اخیر به جاماندگی این بازار از سایر بازار‌های موازی بازمی‌گردد. ضمن اینکه ایجاد موج‌های تورمی نیز باعث می‌شود که نقدینگی زیادی به سمت بازار سرمایه روانه شود، بنابراین رشد شاخص تا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عمدتا به جاماندگی بازار و ارزندگی آن بستگی دارد، البته از انتظارات تورمی نیز تأثیر خواهد گرفت.
او در پاسخ به این پرسش که علت روند سینوسی شاخص کل چیست؟ تأکید کرد: روند سینوسی، واکنش شاخص به تصمیمات دولت است، چون سهامداران نسبت به تصمیمات دولت اشراف کاملی ندارد و از خود رفتار هیجانی نشان می‌دهند، اما بعد از گذشت 2تا 3روز متوجه می‌شوند که به‌رغم دستورالعمل تصویب شده در دولت، بازار دارای ارزندگی است، به همین علت افراد از حالت فروشنده خارج و به حالت خریدار در می‌آیند. او با بیان اینکه بازار سهام می‌تواند از محدوده یک میلیون و 600هزار واحد به‌صورت آهسته و پیوسته عبور کند، گفت:گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها در اواخر دی ماه منتشر می‌شود، چون بازار از لحاظ سودآوری در شرایط خوبی قرار دارد و شرکت‌ها بیش از نصف راه یکساله را طی کرده‌اند، این گزارش‌ها می‌تواند به روند صعودی بازار کمک کند. جواد درواری دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: عواملی مانند نبود نقدینگی، نرخ بهره بین‌بانکی و احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی، اختلاف معنادار نرخ ارز نیما و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری تولیدات و محصولات شرکت‌ها، تأمین مواداولیه برخی صنایع و مباحث انرژی آن‌ها، کسری بودجه دولت و فروش اوراق بدهی و... بازار سرمایه را با چالش مواجه کرده‌اند و سرمایه‌گذاران ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک بسیار زیاد می‌بینند. به همین دلیل اغلب سهامداران با احتیاط بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند. با وجود این قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید