• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182072
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RgPgY
+
-

روابط تهران – آنکارا در انتظار تحول تازه

روابط تهران – آنکارا در انتظار تحول تازه

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در روزهای اخیر اعلام کرد: رئیس‌جمهور ایران طی هفته‌های آینده به آنکارا سفر خواهد کرد؛ سفری که می‌تواند تحولی تازه و مسیری نوین در مناسبات جمهوری‌اسلامی و ترکیه به‌حساب‌آید.
به‌گزارش همشهری، این درحالی است که پیش‌از این، سفر سیدابراهیم رئیسی به ترکیه یک‌بار به تعویق افتاده بود. وزیر امورخارجه ترکیه در نشست‌خبری اخیر خود، اعلام کرده بود سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه به درخواست طرف ایرانی به تعویق افتاده‌است. درآن مقطع مولود چاووش‌اوغلو خبرداد که طرف ایرانی مایل است این سفر در سال جدید میلادی انجام شود و دوطرف درحال برنامه‌ریزی تاریخ جدیدی برای این سفر هستند.
با وجود این به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی انجام این سفر برای دوطرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مسیر نوینی در مناسبات فی‌مابین شود.
درجریان اغتشاشات اخیر مقام‌های ترکیه‌ای ضمن تأکید بر اهمیت ثبات در ایران، اعلام کرده بودند که روابط تهران – آنکارا نه‌تنها از بعد اقتصادی، بلکه از جنبه‌های سیاسی – امنیتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دوطرف در زمینه مبارزه با «قاچاق انسان» و «مهاجرت غیرقانونی» رویکردهای مشترکی را پیگیری می‌کنند.
رئیسی در شرایطی طی هفته‌های آینده به ترکیه سفر می‌کند که درجریان سفر 28تیرماه رئیس‌جمهور این کشور به ایران، مقام‌های 2 کشور در حضور اردوغان و رئیسی، 8سند و یادداشت تفاهم همکاری در موضوع‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید