• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182061
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DRQk5
+
-

اعمال قانون متناسب با دسته‌بندی موتورسیکلت‌ها

ساماندهی
اعمال قانون متناسب با دسته‌بندی موتورسیکلت‌ها


پوشاندن و ‌مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت‌ها راه گریزی از لنز دوربین‌های نظارتی پلیس راهور است که این روزها به یک اپیدمی در میان راکبان این وسیله نقلیه تبدیل شده است. آنطور که شهاب‌الدین کرمانشاهی، کارشناس حمل‌ونقل شهری می‌گوید: «حدود 37درصد موتورسیکلت‌های شهر تهران، پلاک‌های مخدوش دارند که این کار سبب رهاشدگی آنها برای انجام هر کاری می‌شود.» در سال‌های اخیر عنوان می‌شد در پایتخت حدود 3میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی این تعداد افزایش یافته و بخش زیادی از جمعیت تهران که جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند به استفاده از این وسیله برای امرار معاش و... روی آورده‌اند. کرمانشاهی با تأیید این مطلب می‌گوید: «این روزها به‌دلیل خلأهای قانونی با تخلفات موتورسیکلت‌ها برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد و ضرورت دارد نیروهای راهور سختگیری‌هایی در این مقوله داشته باشند.» این کارشناس پیچیدن یک نسخه یا ارائه یک راهکار واحد برای تمام راکبان موتورسیکلت‌ها را نادرست می‌داند و می‌افزاید: «برای ساماندهی وضعیت نابسامان کنونی موتورسیکلت‌ها، باید آنها را دسته‌بندی کرد و متناسب با هر دسته قوانین بازدارنده‌ای اعمال کرد تا وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهروندان تحت‌تأثیر قرار نگیرد.» این صاحب‌نظر در حوزه حمل‌ونقل شهری، موتورسیکلت‌ها و راکبان را اینگونه در 4گروه کلی دسته بندی می‌کند:
افرادی که از این وسیله برای امرار معاش استفاده می‌کنند(جابه‌جایی بار یا مسافر)
کسانی که موتورسیکلت وسیله تفریح‌شان محسوب می‌شود(انجام حرکات نمایشی و...).
راکبانی که موتورسیکلت وسیله رفت‌وآمدشان است(کارمندان یا کارگرانی که با این وسیله به محل کارشان می‌روند.).
کسانی که از این وسیله برای اعمال مجرمانه مانند سرقت و... استفاده می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید