• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181981
+
-

30پیشنهاد برای معبر ارزی

  خبر: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران 30پیشنهاد برای رفع مشکلات پیمان‌سپاری ارزی ارائه داده که مانایی و پایداری صادرات را تضمین خواهد کرد.
معافیت صادرات محصولات کشاورزی، فرش، صنایع‌دستی، دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی از رفع تعهد ارزی در طول برنامه هفتم توسعه و همچنین خودداری کردن دولت و بانک مرکزی از هرگونه قیمت‌گذاری برای ارز حاصل از صادرات بنگاه‌های خصوصی ازجمله این پیشنهادهاست.
  نقد:  بانک مرکزی در دوره جدید، ارز ترجیحی را با تثبیت قیمت در سامانه نیما احیا کرده است؛ چراکه طبق آمارهای گمرک، نیازهای ارزی کشور برای واردات در شرایط فعلی از محل صادرات تأمین می‌شود و مشکلی در این حوزه ندارد. از این استدلال در زمان معرفی دلار 4200تومانی در سال97 نیز استفاده شده بود که سرنوشت آن بعدتر مشخص شد. آن زمان مرحوم اسدالله عسگراولادی، تاجر شناخته شده خشکبار در جهان در نامه‌ای سرگشاده به بانک مرکزی اعلام کرد که با این سیاست، از تجارت کناره خواهد گرفت. درنهایت نیز فعالیت صادرکنندگان شناسنامه‌دار کمرنگ‌تر شد و افرادی گمنام و مجهول جایگزین آنها شدند که نتیجه این کار نیز خروج سنگین سرمایه از کشور در قالب صادرات بود. حال 30پیشنهاد کارشناسی برای تکرار این وقایع ارائه شده است، آیا بانک مرکزی گوش می‌دهد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید