• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181980
+
-

اکسیر شفافیت در اقتصاد

چهره روز
اکسیر شفافیت در اقتصاد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد می‌گوید: از روز شنبه برای نخستین‌بار صورت‌های مالی 207شرکت دولتی برای نخستین بار منتشر خواهد شد. او تأکید کرده در ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت‌های مالی بخش‌های دولتی، صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود تا فروردین سال آِینده رکورد شفافیت 1000شرکت دولتی ثبت شود.
عزم دولت سیزدهم و البته اصرار و پیگیری وزیر اقتصاد در برملا کردن وضعیت دخل و خرج و حساب سود و زیان شرکت‌های دولتی اگر نگوییم یک شاهکار است، می‌توان آن را بی‌نظیر و بی‌سابقه دانست که دست‌کم راز مداخلات دولت در اقتصاد و هزینه بنگاه‌داری دولت‌ها را فاش می‌سازد. تا پیش از استقرار دولت سیزدهم، مطالبه انتظار صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی به یک معما و معادله چندمجهولی تبدیل شده و راز سر به مهر بود، اما افشای این اطلاعات نشان داد که در نبود شفافیت، فساد در اقتصاد رخنه می‌کند.
اکنون وقت آن است تا وزیر اقتصاد چند تصمیم مهم بگیرد؛ نخست شیوه انتصاب مدیران در تاریکخانه شرکت‌های دولتی را فاش سازد، دوم برای اعمال حاکمیت شرکتی پیشگام شود و سوم اینکه این شرکت‌ها را ملزم سازد تا اطلاعات خود را در قالب‌های قابل تحلیل و پردازش منتشر کنند.
تردیدی نیست که این اقدام خاندوزی، مخالفان جدی خواهد داشت چرا که سال‌ها در خلوت و دور از نظارت از این نبود شفافیت نفع بسیار برده‌اند. افزون بر این اکنون رسانه‌ها می‌توانند با تحلیل این اطلاعات به مردم نشان دهند که در شرکت‌های دولتی چه خبر است.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید