• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181976
+
-

خودرو چشم در چشم دلار

کاهش قیمت در بازار خودرو که به ریزش شدید تعبیر شد، بیش از یک‌روز دوام نداشت و از یکشنبه با رشد دوباره نرخ ارز، قیمت‌ خودرو هم افزایشی شد؛ افزایشی که البته به معنای رونق بازار و معاملات نیست. به گزارش همشهری، در حالی که به هفته سوم دی‌ماه یعنی موعد اعلام شده برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا و آغاز پروسه فروش اولین محموله خودروهای وارداتی به متقاضیان نزدیک می‌شویم، بازار بدون توجه به این تحول بزرگ، به سبزه‌میدان چشم دوخته و پابه‌پای دلار در نوسان است. تنها تفاوتی که می‌توان بین بازار این روزهای خودرو با هفته‌های قبل دید این است که رشد لحظه‌ای قیمت متوقف شده و تغییرات روزانه به شکل نوسانات کم‌دامنه ادامه دارد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضع کنونی بازار به همشهری گفت: هیجانات در بازار هست اما بازار حقیقتا در رکود کامل است، اگر بخواهیم بازار آرامی داشته باشیم در وهله اول باید ثبات ارزی داشته باشیم و در شرایط نوسان ارزی نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد، کما‌ اینکه ریزش‌های 100میلیونی روز شنبه با کوچک‌ترین نوسان روز یکشنبه در بازار ارز تبدیل به رشد 50میلیونی شد. سعید موتمنی افزود: نوسانات قیمت تنها در 2روز ابتدای هفته به این شکل بود که به طور مثال  206 تیپ2 روز شنبه از 515‌میلیون تومان رسیده بود به 430‌میلیون تومان ولی یکشنبه دوباره تا 460‌میلیون تومان بالا رفت، سمند از 510‌میلیون تومان به 420‌میلیون تومان رسید ولی به فاصله یک‌روز دوباره تا 445‌میلیون تومان بالا رفت، قیمت دنا اتومات هم از 800‌میلیون تومان به 670‌میلیون تومان ریزش کرد اما این قیمت کمتر از یک‌روز دوام داشت و دوباره تا 710‌میلیون تومان بالا رفت. وی درباره ورود اولین محموله خودروهای خارجی به تهران و تاثیر آن بر بازار نیز گفت: بازار تشنه افزایش عرضه است اما شرط اینکه واردات به ریزش قیمت منجر شود، این است که ثبات ارزی داشته باشیم.

بورس؛ آری یا خیر
الزام عرضه خودروهای تولیدی و وارداتی در بورس کالا به عنوان اولین مرحله فروش خودرو موضوعی است که از ابتدای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو مورد بحث و نقد کارشناسان قرار گرفته و در روزهای اخیر انتقادات از این بند آیین‌نامه بالا گرفته است. برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت می‌شود و سود آن به جیب خودروساز و دولت می‌رود، اما برخی دیگر رشد قیمت در بورس را ناشی از ناکافی بودن عرضه می‌دانند. در حال حاضر میزان تقاضا برای خودرو به طور میانگین 185درصد بیش از عرضه است و این شکاف عمیق موجب شده قیمت خودروهای عرضه شده در بورس به سمت بالا کشش داشته باشد درحالی‌که اگر عرضه خودرو در بورس به طور مداوم و با تیراژ بیشتری انجام شود با تراز عرضه و علاوه بر کاهش با شفافیت در تعیین قیمت نیز مواجه خواهیم بود. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد تاکنون با عرضه 25هزار دستگاه خودرو در بورس کالا 2.400میلیارد تومان سود از دست واسطه‌های خودرو در بازار خارج شده است.
 
 تغییرات قیمت خودرو
در میان محصولات ایران‌خودرو روز گذشته، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ برای سومین روز متوالی بدون تغییر حوالی ۴۸۰میلیون تومان ماند و ۲۰۷دستی پانوراما  روز گذشته ۱۰میلیون ارزان شد و به ۶۲۰میلیون تومان رسید. سمند EF7  هم بدون تغییر ماند و ۴۷۰میلیون تومان اعلام شد. قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس  ۷۵۰‌میلیون اعلام شد که نسبت به روز قبل ثابت ماند. از محصولات سایپا هم قیمت پراید۱۳۱ با افزایش ۵‌میلیونی به ۲۵۵‌میلیون رسید و قیمت کوییک دنده‌ای‌R  نیز بدون تغییر ۳۱۰‌میلیون قیمت خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید