• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181917
+
-

موفقیت در تنگنا

نام آوران
موفقیت در تنگنا

هاشمیه متقیان
قهرمان۲۰۲۰


متولد :1365-محل تولد:اهواز-ویژگی:دارنده نخستین مدال تاریخی دوومیدانی در بخش بانوان پارالمپیک توکیو
«هاشمیه متقیان» عضو تیم ملی پارادوومیدانی است که در خردادماه سال1365 در روستای ملاشیه اهواز به دنیا آمد. او فرزند سوم خانواده است و از سال 1386وارد ورزش قهرمانی شد. متقیان در یک‌سالگی با وجود تب شدید و به‌خاطر تزریق واکسن فلج‌اطفال دچار معلولیت شد. او قبل از پیش‌دانشگاهی و به‌طور تصادفی با رشته والیبال‌نشسته فرصت آشنایی پیدا کرد اما به‌دلیل نداشتن فیزیک بدنی مناسب از تیم‌ملی والیبال‌نشسته خط ‌خورد. او با تشویق یکی از مربیان با دوومیدانی آشنا شد و در سال۲۰۱۴ به تیم ملی دوومیدانی راه پیدا کرد. این بانوی ورزشکار ایرانی برای نخستین‌بار در بازی‌های پاراآسیایی «اینچئون» موفق به کسب 2مدال نقره در ماده پرتاب دیسک و نیزه شد. متقیان همچنین در سال۲۰۱۶ در مسابقات آسیا و اقیانوسیه در امارات ضمن کسب 2مدال طلا، سهمیه پارالمپیک ریو را نیز به‌دست آورد، سپس در مسابقات جهانی۲۰۱۷ لندن نخستین مدال نقره جهانی در پرتاب نیزه را هم از آن خود کرد. علاوه بر اینها او با حضور در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا موفق به کسب 2مدال طلا و نقره در پرتاب دیسک و نیزه شد. متقیان در ادامه موفقیت‌هایش در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ علاوه بر کسب مدال نقره در پرتاب نیزه و ارتقای رکورد، سهمیه مستقیم بازی‌های۲۰۲۰ پارالمپیک توکیو را کسب و با قرار‌گرفتن روی سکوی قهرمانی، نخستین مدال تاریخی دوومیدانی در بخش بانوان را به نام خود ثبت کرده است.

زهرا نعمتی
قهرمان 2019


متولد :1364-محل تولد:کرمان-ویژگی:نخستین زن موفق در کسب مدال طلای 3پارالمپیک در تاریخ ورزش ایران
«زهرا نعمتی» متولد روز ۱۰اردیبهشت سال۱۳۶۴ در کرمان، تیرانداز با کمان تیم‌ملی است. او در سال۱۳۷۶ وقتی تنها ۱۲سال داشت ورزش حرفه‌ای را با رشته تکواندو شروع کرد و خیلی زود به کمربند مشکی رسید و به تیم منتخب استان نیز دعوت شد اما به‌دلیل سانحه رانندگی کل مسیر زندگی‌اش عوض شد و از رشته تکواندو به سمت تیراندازی با تیر‌و‌کمان رفت. نعمتی حالا یکی از پرافتخارترین ورزشکاران معلول ایران و عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول است. او نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در 3پارالمپیک پیاپی لندن ٢٠١٢، ریو٢٠١۶ و توکیو٢٠٢٠ شده است. این بانوی ورزشکار با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک۲۰۱۲ لندن در شاخه «ریکرو انفرادی» نام خود را به‌عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال در المپیک و پارالمپیک شده است، جاودانه کرد. همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ المپیک در سال۲۰۱۶ به‌عنوان یک بانوی معلول مسلمان، پرچمدار کاروان المپیک یک کشور یعنی ایران شد. این بانوی موفق همچنین در سال۲۰۱۹ برای نخستین‌بار در تاریخ کشورمان تقدیرنامه‌ جنبش المپیک در راستای ترویج ارزش‌های آن را دریافت کرد.

مرتضی مهرزاد
قهرمان ۲۰۱۸


متولد :1366 -محل تولد:گیلان-ویژگی: بلندقدترین ورزشکار ایرانی در حالت نشسته
«مرتضی مهرزاد» ‌زاده ۲۶شهریور ۱۳۶۶ والیبالیستی است که در تیم ملی والیبال نشسته ایران بازی می‌کند. او با قد ۲۴٧سانتی‌متر، به‌عنوان بلندترین مرد زنده ایران و دومین مرد بلند قد زنده جهان شناخته می‌شود. مهرزاد، در 2پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ریو و ۲۰۲۰توکیو توانست به 2مدال طلا و توپ طلای بهترین بازیکن جهان در سال ٢٠٢٢دست پیدا کند. رشد غیرطبیعی قد او از زمانی آغاز شد که او ۱۶سال سن و ۱۹۰سانتی‌متر قد داشت. او در همان زمان از دوچرخه‌اش سقوط کرد که موجب آسیب به لگن او شد. همچنین پای راست مهرزاد در حدود ۱۵‌سانتی‌متر از پای چپش کوتاه‌تر است. او هنگام اسپک در والیبال‌نشسته با ارتفاع ٢٠٠سانتی متر در حالت نشسته و ارتفاع دفاع ١٩۵سانتی‌متر در حالت نشسته بلندقدترین ورزشکار ایرانی است که ارتفاعی دست‌نیافتنی محسوب می‌شود. علاوه بر اینها او به همراه تیم ملی والیبال نشسته برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک تابستانی۲۰۱۶ عازم ریو‌دو‌ژانیروی برزیل شد و تیم ملی والیبال نشسته کشور توانست با شکست بوسنی‌و‌هرزگوین در دیدار نهایی به مقام قهرمانی مسابقات و نشان طلا دست یابد. همچنین این اسطوره در فینال جام‌جهانی۲۰۱۸ نقش پررنگی در پیروزی ایران در برابر بوسنی و‌هرزگوین ایفا کرد به‌طوری که بازی او مورد‌تحسین خبرنگار بوسنیایی هم قرار‌گرفت. ستاره والیبال نشسته ایران به‌عنوان برترین ورزشکار معلول ماه ژوئیه جهان برگزیده شد.

سیامند رحمان
قهرمان۲۰۱۶ 


متولد :1367 -محل تولد:آذربایجان غربی-ویژگی:مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی  و ثبت در  گینس

مرحوم «سیامند رحمان» متولد فروردین‌ماه سال۱۳۶۷ در شهر «اشنویه» یکی از شهرهای آذربایجان‌غربی است. او از همان ابتدا از ناحیه پا معلول مادرزادی بود اما براساس گفته‌های خودش در دوران کودکی بدون کمک می‌توانست راه برود و مشکل خاصی در این زمینه نداشت. در ۱۷سالگی به‌دلیل علاقه بسیار به رشته وزنه‌برداری این رشته را شروع کرد و سپس در سال۱۳۸۷ وارد تیم‌ملی شد و به همین دلیل به سرعت خود را در رقابت با دیگران تقویت کرد. در همان دوران با تمرین و ممارست، خودش را به وزنه ۲۸۷ رساند و در مسابقات گوانگجو با مهار وزنه‌ ۲۹۱کیلوگرمی رکورددار جهان شد. همچنین سیامند، وزنه‌بردار سنگین‌وزن، با حضور در تیم‌ملی پارا‌وزنه‌برداری افتخارات بسیاری را کسب کرد. از افتخارات او می‌توان به قهرمانی پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ و پارالمپیک ریو۲۰۱۶ و کسب 5مدال طلا و یک نقره جهان اشاره کرد. سیامند همچنین در بازی‌های پاراآسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ نیز موفق به کسب مدال طلا شد. همچنین نام سیامند رحمان با توجه به مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در سال۲۰۱۶، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌ است. این ورزشکار مطرح ایرانی اسفندماه سال۱۳۹۸بر اثر ایست قلبی درگذشت و شوک بزرگی به جامعه ورزش ایران وارد کرد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید