• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181700
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5pw9
+
-

چهره‌های دهه هشتادی

رحمان عموزاد
کشتی‌گیر


«رحمان عموزاد» متولد 26 تیر 1381، محله کشیرخیل، بهشهر، استان مازندران است. عموزاد از همان ابتدا به واسطه خانواده ورزش دوست و فعال در رشته کشتی، شانس بهره‌مندی از آموزش‌های اصولی را داشت. همچنان که برادر بزرگترش از قهرمانان کشتی آزاد محسوب می‌شود.
 برای همین خوش شانسی بود که او نیز از حدود 6 سالگی 2 بنده کشتی به تن کرد و به تمرین‌های تخصصی پرداخت. بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده، عموزاد در مسابقات انتخابی تیم ملی نوجوانان ایران به عنوان نماینده استان مازندران شرکت کرد و به مقام سوم دست یافت. او همچنین با حضور در اردوی تیم نوجوانان برای مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب شد.
 کشتی‌دوستان، قهرمانی او در مسابقات جهانی تاشکند را فراموش نمی‌کنند. همان مسابقاتی که عموزاد با شکست همه رقبای خود مدال طلا را به گردن انداخت و بار دیگر نشان داد دهه هشتادی‌ها در تحویل آینده کشور می‌توانند موفق عمل کنند.  عناوین نخست دسته 45 کیلوگرم قهرمانی نوجوانان جهان، قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان در سال 2019، قهرمانی آسیا در نورسلطان، نایب قهرمانی مسابقات جهانی در صوفیه، قهرمانی مسابقات جهانی کشتی آزاد جوانان 2021 در شهر اوفای روسیه و همچنین مدال طلای مسابقات کشتی آزاد جهانی 2022 در بلگراد صربستان از جمله افتخارات و موفقیت‌های این جوان ورزشکار است که حالا به الگوی فوق‌العاده‌ای برای هم سن و سالانش تبدیل شده است.

اللهیار صیادمنش
فوتبالیست

 «اللهیار صیادمنش»8تیر 1380در آمل متولد شد. یک دهه هشتادی که هم‌اکنون در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال هال‌سیتی انگلیس و تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کند. داستان شهرت او به گل‌های دیدنی‌ای بازمی‌گردد که در جام جهانی نوجوانان 2017برای تیم ایران به ثمر رساند.
 یکی از آن گل‌ها در فهرست بهترین گل‌های جام‌جهانی همان سال نیز قرار گرفت. صیادمنش در 16سالگی پیراهن تیم استقلال تهران را به تن کرد و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به یکی از مهره‌های مهم و تأثیرگذار آن تیم تبدیل شد.
 این همان زمانی بود که خبر رسید نام این جوان ایرانی در فهرست 50استعداد برتر فوتبال جهان به انتخاب گاردین قرار گرفته است. ماجرا برای صیادمنش در آن سال به همین جا ختم نمی‌شود و او راهی لیگ ترکیه می‌شود.
در سال 2020نیز طی یک قرارداد قرضی در باشگاه زوریا لوهانسک در لیگ اوکراین بازی کرد.
سال 2022هم سال درخشش‌های چشمگیر این نخستین گلزن دهه هشتادی لیگ برتر ایران در پیوستن به باشگاه هال‌سیتی انگلستان بود. ازجمله افتخارات دیگر صیادمنش کسب مدال برنز مسابقات فوتبال زیر 16سال آسیا 2016به همراه تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران است.

پارسا خائف
خواننده


اگر بیننده ثابت و دائمی برنامه استعدادیابی «عصر جدید» بوده باشید حتما صدای «پارسا خائف» به گوش‌تان رسیده است.
خواننده اردبیلی که در 27 اردیبهشت 1384 متولد شده است از 7 سالگی شروع به زمزمه اشعار کرد. زمزمه‌های او مورد استقبال خانواده و اطرافیان قرار گرفت و پای او را به کلاس‌ها و آموزشگاه‌های مختلف موسیقی در اردبیل باز کرد. خائف در سال 1396 وقتی که تنها 12 سال داشت در جشنواره موسیقی استان اردبیل با کسب مقام اول نام خود را سر زبان همشهری‌هایش انداخت.
بعد از آن نیز فرصت همراهی با ارکستر معروف کودکان تبریز را یافت. فرصتی که تجربه‌های بسیاری را بر اندوخته‌های موسیقیایی خائف افزود. مقام نخست جشنواره موسیقی ملی تهران و برگزیده جشنواره بین المللی شمس و مولانا نیز از دیگر افتخارات این جوان خوش صداست که از همان ابتدا سبک انتخابی‌اش در موسیقی و خوانندگی را سنتی انتخاب کرده بود.
جالب است بدانید تابستان 1397 در تبریز نخستین کنسرت مستقل خائف به مدت 2 روز برگزار شد که مورد استقبال گسترده آواز دوستان قرار گرفت. خائف در فصل 2 برنامه تلویزیونی و استعدادیابی عصر جدید که سال 1398 برگزار و پخش شد، مقام سوم را کسب کرد. بسیاری از طرفداران خائف در انتظار موفقیت‌های بیشتری از او که اوقات فراغتش را با فوتبال حرفه‌ای سپری می‌کند، هستند.

 محمدرضا شیرخانلو
بازیگر

سریال طنز «چک برگشتی»، نخستین فعالیت و تجربه حرفه‌ای «محمدرضا شیرخانلو» است که در 27فروردین 1385متولد شده است. او یکی از شناخته شده‌ترین بازیگران دهه هشتادی در سینمای ایران به‌شمار می‌آید که منتقدان بسیاری به آینده حرفه‌ای‌اش امیدوارند. شیرخانلو که به‌واسطه یک خبرنگار به دنیای هزار رنگ سینما و جعبه جادویی معرفی شده است، با بازی در سریال «دودکش» به‌شدت دیده شد و پس از آن در بیش از 20اثر سینمایی و تلویزیونی به نقش‌آفرینی و هنرنمایی پرداخت. در وصف استعداد فوق‌العاده این بازیگر نوجوان، همین بس که برای بازی در فیلم سینمایی «دهلیز» اثر «بهروز شعیبی»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و تحسین همگان را برانگیخت. این بازیگر نوجوان تجربه فعالیت در تئاتر «وقایع‌اتفاقیه» و کارگردانی فیلم کوتاهی با نام «در انتهای کوچه» برای حضور در جشنواره فیلم راهیان نور را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. محمدرضا شیرخانلو همچنین ضمن نقش‌آفرینی در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی پربیننده‌ای مانند «پادری»، «رنگ شک»، «قاب خاطره»، «روزهای بد به‌در»، «پریا»، «شکلاتی»، «نهنگ عنبر»، «مطرب» و «نفس» به شیوه‌ای هنرمندانه خود را در این عرصه فراغ ثابت کرد. درخشش شیرخانلو در سال‌های نخست بازیگری خود، مخاطبان را به موفقیت‌های روزافزونش امیدوار می‌کند.

روح‌الله زمانی
بازیگر

حالا دیگر کمتر کسی است که «روح‌الله زمانی» بازیگر نوظهور سینمای ایران را نشناسد؛ کودک کار و دستفروشی که بخت و اقبال، او را به عرصه سینما کشاند. روح‌الله زمانی متولد 24مرداد 1384است که از بین 600کودک کار برای حضور در فیلم سینمایی برگزیده شد. او در نخستین تجربه بازیگری خود در فیلم «خورشید» ساخته «مجید مجیدی» جلوی دوربین رفت و توانست با بازی درخشانش در کنار هنرمندانی مانند «علی نصیریان» توجه اهالی و صاحب‌نظران رسانه و سینما را به‌خود جلب کند. او با بازی در این فیلم که به روایت زندگی کودکان کار اختصاص داشت، توانست عنوان بهترین بازیگر جوان جشنواره فیلم «ونیز» در سال 2020و جایزه «مارسلو ماستریانی» این جشنواره را ازآن خود کند. پیش‌تر، زمانی در فیلم دوم خود «موقعیت مهدی» نقش خسرو یک رزمنده 15ساله را ایفا کرد. او برای این نقش‌آفرینی توانست نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود و باز هم مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گیرد. با توجه به هنرنمایی این بازیگر نوجوان در 2فیلم پرفروش سینمای ایران و نیز موفقیت و کسب جایزه برای بازی نقش‌های آنها به نوعی ثابت می‌شود که بازیگران دهه هشتادی قطعاً با استعداد هستند.
 
مهرشاد افقری
شناگر

«مهرشاد افقری» شناگر دهه هشتادی است که پیش از برگزاری آخرین مسابقات انتخابی المپیک توکیو 2020، به اردوی تیم ملی ایران همراه تعدادی دیگر، دعوت شد. او که یکی از اعضای پایگاه قهرمانی شنا در استان اصفهان است و تاکنون در رقابت‌های زیادی حضور داشته افتخارآفرینی‌ها و مدال‌هایش در حافظه ورزش ایران به ثبت رسید. ازجمله موفقیت‌های او بعد از گرفتن سهمیه المپیک 2020در سری مسابقات بلغارستان، جابه‌جا کردن رکورد 100متر شنای پروانه در ایران است. افقری همچنین با حضور در مسابقات شنای قهرمانی جهان مسافت کوتاه در ابوظبی خوش درخشید و یک‌بار دیگر با استعداد خود در ماده 50متر پروانه رکوردشکنی کرد. این شناگر جوان با ثبت زمان 23ثانیه و67 صدم ثانیه رکورد ملی این ماده را ارتقا داد.

گلنوش خسروی
فوتبالیست

شاهین‌شهر خاستگاه بسیاری از بازیکنان معروف ورزش فوتبال در اصفهان است؛ خاستگاهی که زنان نیز در آن با علاقه به این رشته ورزشی مهیج، پا به عرصه‌های رقابتی و حرفه‌ای گذاشته‌اند. «گلنوش خسروی» روز 22اردیبهشت 1380در شاهین‌شهر متولد شد و از 10سالگی فوتبال بازی کرد. او فوتبال حرفه‌ای را با پیراهن سبزهای اصفهان یا همان ذوب‌آهن آغاز کرد و چنان در بازی درخشان بازی کرد که در 18سالگی به‌عنوان جوان‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال زنان در ایران راهی لیگ فوتبال زنان ترکیه شد. این ستاره خوش‌تکنیک مدتی را در تیم «کوناک بلدی اسپور» ترکیه پا به توپ شد و بعد از شیوع کرونا به ایران بازگشت. به خسروی لقب «نیمار فوتبال زنان» را داده‌اند. او دعوت‌نامه‌های بسیاری از سوی تیم‌های ترکیه دارد طوری که هر یک از آن تیم‌ها سعی می‌کنند پیراهن خود را بر تن این استعداد ورزشی دهه هشتادی ایرانی کنند. بانوی جوان فوتبالیست هم‌اکنون در باشگاه فوتبال زنان خاتون بم، پا به توپ است. این باشگاه نخستین باشگاه فوتبال زنان در ایران است که اردوی تدارکاتی برون مرزی و مسابقات دوستانه با تیم‌های اروپایی برگزار کرده و از سویی تنها نماینده فوتبال زنان ایران در مسابقات جام باشگاه‌های زنان آسیا 2022بوده‌است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید