• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18170
+
-

می‌دانید چطور مراحل مختلف اعتیاد را پشت‌سر گذاشتید و به یک معتاد حرفه‌ای تبدیل شدید؟

معتادان مزمن


زمانی که فردی وارد چرخه اعتیاد می‌شود به اشکال مختلفی شروع به مصرف مواد می‌کند و هر فرد معتادی در یکی از 3 دسته مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.  مصرف‌کنندگان تفننی، قهار و مزمن کسانی هستند که اعتیاد وارد زندگی‌شان شده و هر‌کدام از این مسئله به یک شکل آسیب می‌بینند. البته ناگفته نماند که تمام این 3 گروه در نهایت به معتادان مزمنی تبدیل می‌شوند که با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.



  مصرف‌کننده تفننی

این گروه از مصرف کننده‌ها همانطور که از اسم‌شان مشخص است، به شکل تفننی به سمت مواد‌مخدر می‌روند. آنها هر چند وقت یک‌بار در مهمانی‌ها یا مناسبت‌هایی که با دوستان‌شان دارند مواد مصرف می‌کنند. آنها فکر می‌کنند هر وقت بخواهند می‌توانند مواد را کنار بگذارند و زندگی‌شان را از سر بگیرند.



 مصرف‌کننده قهار و حرفه‌ای

خیلی‌ها در همان مرحله تفنن تصمیم به ترک مواد می‌گیرند و در موارد اندکی موفق به این کار می‌شوند اما عده‌ای از مصرف تفنی به سمت حرفه‌ای‌شدن می‌روند.  این افراد بیشتر برای اینکه خودشان را از تحمل استرس و فشار زندگی رها کنند، مواد‌مخدر را وارد زندگی‌شان می‌کنند.  آنها فکر می‌کنند با مصرف مواد تمام احساسات دردناک و ناخوشایند‌شان به پایان می‌رسد و همگی فکر می‌کنند ماده‌ای پیدا کرده‌اند که دوای دردهایشان است.  این افراد برای اینکه نشئگی‌شان بیشتر شود و برای دست پیداکردن به حال و روز بهتر، مقدار دز مصرفی‌شان را بالا می‌برند و همین مسئله روزبه‌روز میزان وابستگی آنها به مواد‌مخدر را بیشتر می‌کند.  با این شیوه، وابستگی بدن فرد نسبت به مواد‌مخدر بیشتر می‌شود و آنها هر روز می‌خواهند مقدار بیشتری مصرف کنند.  در این حالت اگر مواد‌مخدر به دست‌شان نرسد احساس بی‌قراری و بدن درد دارند، حال جسمی‌شان نامساعد می‌شود و حال روحی‌شان به‌هم می‌ریزد.  مشکلات مالی وارد زندگی‌شان می‌شود و با از دست‌دادن خانواده و رفقا انزوا سراغ‌شان می‌آید.



 از اعتیاد تفننی تا معتادشدن

فرد بعد از اعتیاد تفننی و حرفه‌ای به مرحله‌ای می‌رسد که می‌توان او را معتاد مزمن نامید؛ کسی که بدون مصرف مواد نمی‌تواند از جایش تکان بخورد، مصرف مواد‌مخدر به او آرامش وصف‌ناپذیری می‌دهد و کمک می‌کند که بتواند زندگی کند و در واقع زندگی می‌کند که مواد مصرف کند و مواد مصرف می‌کند که زندگی کند. زمانی که بیماری اعتیاد به سمت مزمن‌شدن می‌رود، مغز به مصرف مواد عادت کرده و تمام فعالیت‌‌هایش اعم از روحی و جسمی به مصرف مواد وابسته می‌شود. فرد رفته‌رفته سلامت عقلی‌اش را از دست می‌دهد و دست به کارهایی می‌زند که در نگاه اول انجام‌شان خیلی دور از ذهن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید